| Komisyon Adı | : | KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Türkiye Elektromekanik Sanayi A.Ş. Genel Müdürlüğünün (TEMSAN) 2017 ve 2018 yıllarına ait bilanço ve netice hesaplarının görüşmeleri |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 02 .12.2020 |
BEDRİ YAŞAR (Samsun) - Teşekkür ederim Başkanım.
TEMSAN'ın değerli yöneticileri ben de öncelikle hoş geldiniz diyorum.
Tabii, burada şeyin üzerinde durduğu konu şu: Biliyorsunuz, kamu kurum ve kuruluşlarının kendi ilgi alanları doğrultusunda diğer kamu kurumu ve kuruluşlarından ihalesiz, direkt anılan bedel üzerinden işi alma hakları var. Tabii, bu da bizim desteklediğimiz bir şey yani kamu kurum ve kuruluşlarının en azından çalışma alanları, üretim alanları açısından, istihdam açısından çok ciddi katkısı var. Yani özellikle TEMSAN mühendis ağırlıklı. Bugün caddede, sokaklarda mühendislerin boy gösterdiği, bol miktarda işsiz gezdiği dönemde bu tür özel kuruluşların mühendis istihdam etmelerini bir mühendis olarak bekleriz ama görüyoruz ki TEMSAN istasyon görevi görüyor yani aldığı ihaleleri belli bir komisyonla, işte 19'dan 17 tanesini bir alt yüklenicilere teslim etmiş yani dolayısıyla burada aslında maksat hasıl olmuş değil. Yani TEMSAN'ın bir üretimi var, o üretimden kaynaklanan hizmeti kendisinden talep edene vermiyor. Mesela, FSRU'dan bahsetti; bilmiyorum, orada yine alıp böyle alt yükleniciler marifetiyle mi yaptırdınız? Bazen bu, şu faydayı sağlıyor: Kurum ve kuruluşlar -KİK var- ihaleye itiraz ettiği sürece bu ihale süreçleri inanılmaz uzayıp gidiyor. Yani, mesela, BOTAŞ'ın... Siz şeyden bahsettiğiniz, bildiğim kadarıyla şu an Çanakkale Bölgesi'nde de böyle bir tesisi var. Bunu da ihale etti, herhâlde itiraz edenler oldu -etti mi, oldu mu olmadı mı- bilmiyorum. Bu süreçler uzayıp duruyor. Ama bir devlet kuruluşuna kanun gereği ihalesiz verme yetkisi var, o aldığı anda bunu yapmıyor yani sadece bu alanı mı kullanıyor? Aldığını da dört kişiyi çağırıp işte istediği rakamla veriyorsa bu aslında TEMSAN'ın yaptığı bir faaliyet değil, TEMSAN'ın daha çok komisyoncu sıfatı devreye giriyor ki bu doğru değil; tam tersine, kamu kuruluşlarındaki istihdamların artmasına yönelik faaliyetleri desteklemek maksadıyla bu işlerin yapılmasının ben doğru olacağı kanaatindeyim. Dolayısıyla bu çerçevede yani sizin bu kadar mühendis istihdam etmenize hiç gerek yok. Nasıl olsa üç kişiyi çağırıp, beş kişiyi çağırıp bu işi çözüyorsanız "Mesele yok." demiyorum ben çünkü mesele var. Bence burada, TEMSAN yüzlerce değil, binlerce mühendis istihdam etmeli çünkü alanı o kadar geniş ki.
Ben geneli üzerinde konuşurken bunları ifade etmek istiyorum. Onun için beklentilerimiz bizim TEMSAN'dan çok yüksek. Onun için bu çerçevede işte 2017-2018 cirolarının ne kadarını bu tür hizmetle... Buna bir nevi müşavirlik diyebiliriz. Hani, araya yüzde 2'yle müşavirler girer ya yüzde 2, odur zaten uluslararası arenada karşılığı odur. İşte, mühendislik hizmeti verir "Ben işin standartlara uygun yapılıp yapılmadığını kontrol ediyorum" gibi -genelinde konuşacağım- sanki TEMSAN daha çok müşavir yani işleri kontrol eden, denetimini de yürüten firma konumu gibi geliyor. Bu elde ettiğiniz ciroların ne kadarını özel sektör alt yükleniciler marifetiyle elde ettiniz? Ne kadarını bilfiil sizin yaptığınız çalışmalarla elde ettiniz?
Teşekkür ederim Başkanım.