| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi (2/2019) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 11 .07.2019 |
DURMUŞ YILMAZ (Ankara) - Efendim, teşekkür ediyorum.
Dün bu konuyla ilgili olarak Motorlu Araç Satıcıları Federasyonundan bir arkadaşımız ve şu anda Aydın Bey de burada, salonda, konuyla ilgili isteklerini, taleplerini ulaştırdılar. Benim buradan anladığım şu: Türkiye'de bir ithal otomobil piyasası var, bu piyasanın paylaşılmasıyla ilgili de bir sıkıntı ve bir kavga var. Distribütör olanlar, yurt dışındaki üreticilerin temsilcisi olan şirketler istiyorlar ki ithalatı yalnız onlar yapabilsinler ve piyasaya da onlar mal satabilsinler. Ama Türkiye'deki ithalat mevzuatı vatandaşların da ithalat yapabilmelerine izin veriyor. Eğer Türkiye'de bireylerin, vatandaşların ithalatına izin verilmesindeki kasıt, distribütörlerin de ithalat yapmasına izin verilmesi nedeniyle rekabeti sağlamak ve dolayısıyla içi piyasada fiyatları biraz daha makul hâle getirmek ise o zaman, vatandaşların ithal ettiği otomobiller üzerinden ortaya çıkan sorunun gerekçesi nedir? Burada bir kavga var, bu kavganın sonucu da adliyeye yansıyor, mahkemelerin iş yükü acayip şekilde artmış, arkadaşlarımızın söylediği bu. Dolayısıyla, gerçekten eğer biz bireylerin de ithalat yapmasına izin veriyorsak o zaman bu davalar niye açılıyor? Gümrük mevzuatında bunun bu şekilde düzenlenmesi lazım. Yok, eğer burada bir şüphe var, devletin bir kaybı varsa o zaman, bireylerin ithalat yapmasına niye izin veriyoruz? O zaman, vatandaş şu anda anlaşıldığı kadarıyla bir hileyişeriyye yoluna gidiyor, yurt dışında satıcısına diyor ki "Sen bunun burada tescilini yaptır, ikinci el muamelesi görsün." Sıfır, kullanılmamış arabayı Türkiye'ye getiriyor ve ondan sonra da bir sürü sorun çıkıyor. Bu arkadaşların yani Motorlu Araç Satıcıları Federasyonunda görevli iş adamlarının istekleri şu, diyorlar ki: "Bu araçların her türlü cezası parasal olarak ödeniyor ama mahkemelerdeki cezai davalar devam ediyor, şu anda binlerce dava var." O nedenle, elimizdeki taslağın geçici 11'inci maddesinin (2)'nci fıkrasına şöyle bir cümle istiyorlar ilave olarak: "4458 sayılı Kanun'un geçici 10'uncu maddesi kapsamında iade edilen araçlar -devamen, istedikleri bu- ile aynı maddenin (3)'üncü fıkrası uyarınca kendiliğinden başvuru yaparak özel tüketim vergisinin yüzde 15'ine tekabül eden miktarı yatırılan araçlar hakkında el koyma veya müsadere kararı verilmez." Araya bu hükmün konulmasını istiyorlar. Diğer bir istekleri de şu: Mevcut 4'üncü maddenin yerine 3'üncü maddeden sonra gelmek üzere "Bu kanunun 3'üncü maddesinin (2)'nci fıkrası uyarınca açılan kamu davalarında dava konusu araçlarla ilgili olarak mevzuat uyarınca araç ithalinde yatırılması gereken vergi tutarı ile yatırılan vergi tutarı arasındaki farkın iki katının mahkemece verilen süre içerisinde yatırılması hâlinde kamu davasının düşmesine karar verilir." gibi bir talepleri var. Ben bunun doğru veya yanlış olduğunu bilmiyorum dolayısıyla ilgili otoritenin, Gümrük Bakanlığının yetkilisinin bu düzenleme doğru mudur, değil midir, mahkemelerin yükünü azaltır mı ve daha düzgün işleyen bir araba piyasası, otomobil piyasası sağlar mı sağlamaz mı bilmiyorum, böyle bir talepleri var.
Arz ederim.