KOMİSYON KONUŞMASI

ARZU ERDEM (İstanbul) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.

Değerli milletvekili arkadaşlarım, çok kıymetli hocalarımız; öncelikle teşekkür ediyorum sunum için.

Şimdi bu araştırma komisyonu toplantısından önce bizim, kız çocuklarının teknoloji, bilim ve mühendisliğe yönlendirilmesine ilişkin bir komisyon toplantımız vardı. Orada da üyeyim ben ve "bilişim garajı" diye bir projenin başındaki kıymetli hocamız bir sunum yaptı. Şimdi, orada da aslında aynı soruyu sordum, burada da sormak istiyorum. Biraz önce verdiğiniz örnek şu, tam olarak ne dediniz: Sokak eğitiminin verildiği alanların bulunduğu bir yerle ilgili -değil mi- farklı farklı "Çok girmeyeyim konuya." dediğiniz bir proje vardı. Şimdi, iki tarafı keskin bir bıçak bu yani bilişim hem lazım hem çok önemli, çocukların kullanımına da yönlendirilmesi gerekiyor ama bilişim ne kadar kullanılmalı, orada o kantarın topuzunun kaçmadığı yer neresi, bağımlılığa nerede dönüşmüyor, arada alınması gereken tedbirler çok önemli. Yani tamamen bilişimden uzak kalmak değil ama verilmiş olan bu süreyle de alakalı değil. Siz bir saat verirsiniz ama akşam odasında gizli devam eder bu işe. Çocuğun buna onun için...

Sizin biraz önce söylediğiniz, yine, ilköğretimde de bilişimle alakalı bilinçlendirme eğitimi verecek olan derslerin müfredat kapsamına alınmasını ben çok önemsedim yine. Ve bu tarz oyunlar çünkü sokak oyunlarından uzak, farklı aktivitelerden uzak. Oradaki hocamız da şunu söyledi... Dedim ki yani siz ne yapıyorsunuz mesela kendi çocuğunuza, bilişim mi veriyorsunuz? Dedi ki: "Bahçeyle uğraştırıyorum, piyano çalıyorlar, spor yapıyorlar." Demek ki diğer sosyal aktivitelere yönlendirme konusunda da o aradaki çizginin aslında ben çok iyi tanımlanması gerektiğini düşünüyorum. Sizde de var mı bununla ilgili özel bir çizgi o keskin bıçağın iki tarafını doğru kullanma yönünde?

SAKARYA ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM

FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI ÖĞRETİM ÜYESİ DOÇ. DR. MEHMET BARIŞ HORZUM - Bu noktada aslında bize çok net söylenen bulgular var. Bir yaş gelişimini düşündüğümüzde, 25 yaşına kadar bir bireyin günlük ekran maruziyetinin üç saati geçmemesi gerekiyor. Bu yaş aşağıya doğru indiğinde... Mesela Amerikan Psikoloji Derneğinin bununla ilgili bulguları var, 3 yaşına kadar çocuğun günde en fazla on beş dakika ekrana... Bu söylediğime cep telefonu, televizyon, oyun, bilgisayar, her şey dâhil; en fazla on beş dakika. Bu, zaman içinde artarak devam ediyor; 3-6 yaşta bir saate kadar çıkıyor, 6 saatten sonra bu üç saate kadar artırdığınız bir nokta. Bunu daha fazla artırıyorsak bunun karşılığında söylenen şey hep şu: Teknoloji ne kadar fazla kullanılıyorsa karşılığında diğer etkinlikleri de koymamız gerekiyor yani oranı dengelememiz gerekiyor ama net olan bir şey var ki biyolojik araştırmalar da var -burada galiba bizden sonra bir sunum daha var, sağlıkla ilgili yapılacak o, ben sadece bulgusunu söyleyeyim çünkü ben eğitimciyim, sağlık kısmına giremeyeceğim- göz sağlığı açısından da üç saat çok kritik bir nokta vücudun duruşu açısından da çünkü -Başkanım biraz önce söyledi- sabahtan beri burada oturuyorum, aynı koltukta, aynı oturuşla en fazla kırk beş dakika oturabilirsiniz ki teknoloji kullananlar da bize kırk beş dakika ekran karşısında kaldıktan sonra en az yirmi beş dakika başka etkinliklerle meşgul olup tekrar gelmemiz gerektiğini söylüyorlar.

Burada ben sadece şunu söylemek isterim sizin söylediğinizin dengi açısından bir şey söylemek gerekirse: Zaten okul çağındaki çocukları düşünecek olursak okuldan döndükten sonra bence bir saat bile fazla çocuklara teknoloji kullandırma konusunda ama tabii ki şu anda yaz tatilinin içinde olduğumuz için benim kendi çocuklarıma ne yaptığımı sorarsanız günlük en fazla 2 tane kırk beşer dakikadan oluşan oyun süreleri var.

ARZU ERDEM (İstanbul) - Yaşları kaç?

SAKARYA ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI ÖĞRETİM ÜYESİ DOÇ. DR. MEHMET BARIŞ HORZUM - Biri 10 yaşında biri de 5 yaşında.

Ama bu aralıkta kalan sürede en az üç saat parka gidip beraber etkinlik yapıyoruz, mesela koşma olabilir, bisiklet sürme olabilir. Şu anda beraber flüt çalmayı öğrenmeye çalışıyoruz. Benim el becerilerim çok kötü ama ben de onlarla beraber flüt çalmayı öğrenmeye çalıyorum.