| Komisyon Adı | : | KADIN ERKEK FIRSAT EŞİTLİĞİ KOMİSYONU |
| Konu | : | |
| Dönemi | : | 24 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 04 .02.2015 |
BAŞKAN - Sayın milletvekillerim, değerli bürokratlar, basınımızın değerli mensupları, üniversitelerimizden ve yine STK'larımızdan gelen çok değerli temsilciler; ben hepinize "Hoş geldiniz." diyorum.
Yeterli çoğunluğumuz vardır. Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu 24'üncü Yasama Dönemi Beşinci Yasama Yılı İkinci Toplantısını açıyorum.
Gündem maddemize geçmeden önce, öncelikle, bu dönem yapmayı planladığımız -önümüzdeki Mart ayında- bir ABD -Amerika Birleşik Devletleri- ziyareti olacaktır. Bu mart ayında düzenlenecek Birleşmiş Milletler Kadının Statüsü Komisyon toplantısına Komisyon üyelerinden oluşan bir heyetin katılmasını planlıyoruz. Geçmiş yıllarda da bu, bu şekilde olmuş ve her yıl mart ayında New York'ta toplantılara Komisyonumuzdan da belirli bir heyet katılmıştır. Komisyonumuzda bulunan parti gruplarımıza göre isimler bizlere bildirildi. Kendi grubumuz içerisinden de isimler belirlendi. Buna göre, ben, Komisyonumuzun, mart ayında New York'ta düzenlenecek Kadının Statüsü Komisyonu Toplantısı'na katılımı için 5 milletvekili ile Komisyonumuzda görevli bir uzmanımızın toplantıya katılımını oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Kabul etmeyenler... Kabul edilmiştir.
Teşekkür ediyorum.
Şimdi, gündemimizde yer alan kanun tasarılarının görüşmelerine geçmek istiyorum.
(1/1013) esas numaralı Ailenin ve Dinamik Nüfus Yapısının Korunması Amacıyla Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı geçtiğimiz hafta başı itibarıyla, 26/01/2015 tarihinde Meclisimize gelmiş ve Komisyonumuza da tali komisyon olarak havale edilmiştir. Bildiğiniz üzere, İç Tüzük'ün 35'inci maddesine göre komisyonlar kendilerine havale edilen kanun tasarı ve tekliflerden birbirleriyle ilgili gördüklerini birleştirerek görüşebilirler.
Şimdi, bu konuyla alakalı olarak daha evvelden Komisyonumuza intikal etmiş ve mevcut tasarıda belirli maddeler içerisinde, diyalog içerisinde olan teklifler vardır. Ben bu teklifleri sırasıyla okuyacağım. Daha önce havale edilmiş, İstanbul Milletvekili Mahmut Tanal'ın (2/1219) esas numaralı İş Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi, İstanbul Milletvekili Sebahat Tuncel'in (2/1527) esas numaralı İş Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi, İstanbul Milletvekili Sedef Küçük'ün (2/1780) esas numaralı 4857 Sayılı İş Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi, yine, Ankara Milletvekili İzzet Çetin'in (2/1785) esas numaralı 4857 Sayılı İş Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ve yine, Ankara Milletvekili Zühal Topcu'nun (2/2339) esas numaralı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi'nin (1/1013) esas numaralı değişiklikle ilgili ve ilişikli olduğunu gördük.
Bu çerçevede, (1/1013) esas numaralı Kanun Tasarısı'nın (2/1219), (2/1527), (2/1780), (2/1785) ve (2/2339) esas numaralı kanun teklifleriyle birleştirilerek görüşülmesini ve (1/1013) esas numaralı Kanun Tasarısı'nın görüşmelerinin esas alınmasını, değerli üyelerim, oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Kabul etmeyenler... Kabul edilmiştir.
Bundan sonra bu kanun tasarısı üzerinden görüşmelerimize başlayacağız.
Ailenin ve Dinamik Nüfus Yapısının Korunması Amacıyla Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı'nın tümü üzerinde görüşmeleri açacağım. Ben özellikle şunu belirtmek istiyorum: Bu tasarı üzerinde birkaç teknik konu var. Biz özellikle uzmanlarımızı da çağırdık. Tasarının önemli bir kısmı zaten Komisyonumuzla alakalı. Bu konuda bir tarama çalışması yaptık. Bunlarla ilgili de bilgi alacağız. Belki bazı teknik maddeleri daha hızlı geçmemiz gerekebilir.
Bundan önce de, ben bu konuyla alakalı tasarıyla ilgili de birkaç kelam etmek istiyorum müsaadenizle tümü üzerinde görüşmeleri açmadan önce. Kamuoyunda da ailenin korunması, kadının istihdamı ve ülkemizde dinamik nüfus yapısının korunması olarak bilinen tasarı geçtiğimiz hafta itibarıyla Komisyonumuza havale edilmiş olup tali komisyon olarak da biraz sonra görüşmelerini açmış olacağız. Sizlerin de bildiği üzere, kadının istihdamı, kadının ekonomik hayatta daha fazla ve etkin şekilde yer alması konuları Komisyonumuzun çalışma ve ihtisas alanı dâhilindedir. Ancak bu konular, daha geniş bir perspektiften ele alınması gereken konular. Genel olarak istihdam politikaları ülkenin ekonomik yapısı, aile hayatı, toplumun demografik yapısıyla da uyumlu olmalıdır. Biz de ülke olarak istihdam ve nüfus politikalarımızla aile düzenimizi ve toplumsal yapımızı uyumlu hâle getiren politikaları üretmek mecburiyetindeyiz. Bir yandan düşük seyreden kadın istihdamını artırmak için çabalarken bir yandan da kadın ve erkeklerin aile sorumluluklarını yerine getirmelerine yardımcı olmalıyız. Aynı şekilde, ülkemizin en büyük gücü olan dinamik ve genç nüfusu giderek yaşlanmaktadır. Artan yaşam süreleri ve doğurganlık oranındaki düşüş bunun temel sebepleridir. Bu bağlamda, genç nüfusumuzu muhafaza etmek de bizim için çok önemlidir.
Bugün Komisyonumuzda görüşecek olduğumuz tasarı özellikle istihdam ve nüfus politikaları, aile yapısı ve sorumluluklarını kapsayan ve bu alanda düzenlemeleri yapan bir tasarı olup kadın istihdamını hem artırırken hem de nüfus artışını teşvik eden düzenlemeler içermekte, özellikle kreşler, gündüz bakımevi, kısmi çalışma zamanları kadın istihdamını teşvik etmekte ve onları çalışma hayatı içinde tutmayı da amaç edinmektedir. Yine bu düzenlemelerle ailelerin de daha çok çocuk sahibi olması ve dinamik nüfusun da korunması hedeflenmektedir.
Ben tasarının tümü üzerinde görüşmeleri açıyorum ve öncelikle hepinizin de onayıyla beraber Hükûmet temsilcimizin özellikle tasarıyla ilgili geniş bir bilgi vermesiyle ve akabinde de burada bulunan teklif sahiplerimize, STK'larımıza ve siz değerli milletvekili arkadaşlarıma da sırasıyla söz vermek istiyorum. Ama isterseniz, tasarı üzerinden gittiğimiz için, öncelikle tasarı üzerinde genel bir bilgi alalım. Daha sonra da teklif sahipleri ve siz değerli milletvekili arkadaşlarımız...