KOMİSYON KONUŞMASI

ÜMİT DİKBAYIR (Sakarya) - Başkanım, teşekkür ederim.

Sayın Genel Müdürümüze ve ekibine de hoş geldiniz diyorum.

Şimdi Atila Bey çok güzel bir konuşma yaptı, aslında benim soracağım soruların birçoğunu sordu. Kendisine şahsım adına teşekkür ediyorum ama tutanaklara geçmesi açısından da iki soruyu hızlıca sormak istiyorum.

TÜVASAŞ tarafından 30 adet yataklı vagonun geç teslim edilmesi nedeniyle, sözleşme gereği, TÜVASAŞ'a sözleşmede bulunan gecikme cezasının ilgili hükmü gereğince Bulgaristan Demiryolları tarafından 4 milyon 20 bin 794 lira tutarında gecikme cezası kesilmiştir. Bu tutarın gecikme cezasıyla ilgili olarak Bulgaristan Sofya Ticaret Tahkim Mahkemesinde dava açılmıştır. Hâlen devam eden mahkeme sürecinde tarafların dosyaya delil sunma aşaması 19 Şubat 2016 tarihinde yapılan son 12 duruşmayla sona ermiş olup tahkim heyeti bu delilleri değerlendirmektedir. Denetim tarihi Nisan 2016 itibarıyla devam etmektedir. Buna bağlı olarak, bir: Bu dava ne aşamadadır? İki: Söz konusu gecikmenin kaynağı nedir? Üç: Kurumun ödediği herhangi bir tazminat var mıdır? Tarafımıza yazılı olarak bildirilmesini rica ediyorum.

2015 yılı iş programı ve bütçesinde yer alan hedefler ile gerçekleşmeler karşılaştırıldığında bütçenin ilk durumuna kıyasla önemli sapmaların meydana geldiği görülmektedir. Özellikle birbiriyle bağlantılı olarak malzeme alımlarında, üretim maliyetlerinde ve satış tutarlarında sapmalar meydana gelmiştir. Satış hasılatı programa göre yüzde 27 daha az düzeyde gerçekleşmiştir. Bunun en önemli nedeni vagonların üretilememesi, dolayısıyla satışların gerçekleştirilememesidir. Buna bağlı olarak birinci sorum: Bütçede yer alan hedeflerin sapma göstermesinde üretim payı olduğu doğru mudur? Doğruysa üretim neden azalmış ya da kısmen durdurulmuştur? Satışların bir önceki yıla göre yüzde 27 azalmasının gerekçesini detaylarıyla açıklar mısınız? Kârlı ve verimli çalışma konusunda gerekli tedbirler alınmış mıdır?

Bir başka konu, Sayın Genel Müdürümüz söyledi; taşeron ve sözleşmeli çalışanların bir takvim dâhilinde kadroya alındığını söylediniz. Bu takvimi bize de yazılı olarak bildirirseniz... Yani ucu açık kalmasın diye söylüyorum.

Son -sorum demeyeyim- bir şeyimiz olsun. Sayın Deniz Yavuzyılmaz'ın da söylediği gibi, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryollarının artık binaları tarihî yani tarihî binaları var. Bakın, şöyle cam binaları özel firmalar yapıyor, devletin başka kurumları yapıyor. Bizim sizden ricamız o tarihî dokuyu bozmayın, lütfen bozmayın. Şu binaları herkes yapıyor, siz o dokuya bağlı kalın lütfen. Yani kafamızda o Devlet Demiryollarının tarihî yapıları kalsın.

Çalışmalarınızda başarılarınızın devamını diliyorum.

Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.