KOMİSYON KONUŞMASI

ERTUĞRUL KÜRKCÜ (İzmir) - Sayın Başkan, bu genel gerekçe üzerinde konuşurken de ifade etmiştik, büyükşehir belediyelerinin merkezle çok uzak mahalle, köy ve beldeler arasındaki ulaşımı sağlayabilmek açısından kendilerini güçlendirmek için seçtikleri yol ulaşımı, bir kamu hizmetini piyasaya devretmeyi yolu. Bu kamu ulaşımının piyasaya devrinden yararlanabilecek olan şoför esnafının kooperatifleri veya başka türden kooperatifler olabilir ama nihayet bunlar kâr amacı gözeten sermaye kuruluşları. Oysa ulaşım bir toplumsal hak ve bu hakkın bilabedel gerçekleştirilmesi bile mümkünken bunun birbirleriyle rekabet hâlinde olan, kâr amacı gözeten ve esasen kamu çıkarını değil, sürekli olarak kâr etmeyi düşünen bu şirketler aracılığıyla bu ulaşımın sağlanmasına hemen müracaat edilmesinin akla yakın bir tarafı yok. Evet, büyükşehir belediyelerine bu genişleme bir yük getirmiş olabilir fakat bunu pekâlâ ilçe belediyeleriyle, belde belediyeleriyle ortaklaşa ve esasen yurttaşların ulaşımını merkeze alarak gerçekleştirmek mümkündür.

BAŞKAN - Tam da onu yapıyoruz zaten.

ERTUĞRUL KÜRKCÜ (İzmir) - Fakat siz onu şöyle yapıyorsunuz.

Aslında bu önerge sizin mi, bu kanunu siz mi getirdiniz? Siz şimdi hepimize eşit mesafedesiniz Başkanım.

BAŞKAN - Yani şöyle: Zekeriya Bey'in önerisidir, Zekeriya Temizel Bakanımızla çalıştık. Öyle söyleyeyim.

ERTUĞRUL KÜRKCÜ (İzmir) - Zekeriya Bey ikna olmuş olabilir, biz olamıyoruz bir türlü.

BAŞKAN - Tamam.

ERTUĞRUL KÜRKCÜ (İzmir) - Devam edeyim, insicamımı bozmazsanız.

BAŞKAN - Yani maddenin sahibi odur, onu söyleyeyim.

ERTUĞRUL KÜRKCÜ (İzmir) - O zaman eleştiriden o da sebeplenir, faydalanır yani iyi olur.

BAŞKAN - Tabii canım, bunda hiçbir mahzur yok.

ERTUĞRUL KÜRKCÜ (İzmir) - Bu şartlar altında alelacele böyle bir yola gidilmesi esasen hat ticaretinden başka bir şeye yol açmayacak, burada insanların ulaşım ihtiyaçları bir merkezde olmayacak. Biz de diyoruz ki o nedenle: Kamu kaynaklarına dayalı kâr merkezli olmayan ulaşım alternatifleri sunulabilir, hâlen süregiden ulaşım biçimleri çeşitlendirilebilir, bunun önünde bir engel yoktur. Kamu kaynağı eğer bu arada ücretsiz taşıma ve benzeri şeyler için devreye girecekse o zaman bu kaynağın bir bütün olarak ulaşımın kamu eliyle yürütülmesine hasredilmesi de aşağı yukarı aynı sonucu verecektir. O nedenle bütün kaynakların halkın ucuz, temiz, düzenli ve hızlı ulaşımının sağlanması için yerel yönetimlere aktarılmasının daha doğru, mantıklı ve toplumsal çıkar eksenli olacağını düşünerek bu önerimize destek istiyoruz.

Zekeriya Bey de bence burada olsaydı bana bu desteği verirdi, gıyabında konuştunuz ama belki de öyle düşünmüyor.

Teşekkür ederim.