Komisyon Adı | : | ANAYASA KOMİSYONU |
Konu | : | Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/2312) |
Dönemi | : | 26 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 23 .04.2018 |
MEHMET EMİN ADIYAMAN (Iğdır) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Gerekçemizde detaylı anlatıldı. Bu 7'nci maddenin özellikle (5)' inci fıkrası üzerinde çokça tartıştık.
Şimdi, burada bir hususu netleştirmemiz lazım. Cumhurbaşkanlığı adaylarıyla ilgili yasa ileriki süreçte bir döneme değil, bütün geleceğe yönelik bir düzenleme. Biz, Cumhurbaşkanı aday gösterme yetkisini münhasıran sadece siyasi parti gruplarına ve yüzde 5 oy almış partilere mi bırakacağız, yoksa bu yetkiyi verirken bunun dışında yurttaşa da bu yetkiyi verecek miyiz? Yani yurttaşların Cumhurbaşkanı adayı gösterme noktasındaki iradesini biz siyasi parti gruplarının tekeline mi mahkûm edeceğiz? Asıl bence üzerinde durulması gereken nokta bu.
Biz önergemizde diyoruz ki: Evet, siyasi parti grupları Anayasa'dan ve Siyasi Partiler Kanunu'ndan aldıkları hak ve yetkilerle aday göstersin, istediği kişiyi Cumhurbaşkanlığına aday göstersin ama yurttaşlara da bu yetkiyi verelim, bu hakkı verelim; hangi siyasi partiden olursa olsun, hangi görüşten olursa olsun, yurttaşlar kendi tercihleriyle, imzalarıyla siyasi partiler dışında bir kişiyi de aday gösterebilsin. Eğer bu fırsatı vereceksek teorik anlamda bir düzenlemeyle bu mümkün değildir, bunun hayata geçirilebilir olması lazım.
Biz, burada "100 bin imza" diyoruz ama 100 bin imzanın toplatılmasını adetâ imkânsız hâle getiriyoruz. İşte bu nedenle teklifimizde diyoruz ki: Bu işi kolaylaştıralım. Cumhurbaşkanlığını siyasi partilerin, dar anlamda sadece siyasi partilerin tekeline bırakmayalım. 100 bin ciddi bir rakam, yüksek bir rakam... Bırakın "Türkiye'de Cumhurbaşkanlığı makamını temsil edebilirim." muvafakatını veren herhangi bir yurttaşımız -ki bu, geçmiş siyasi deneyimlerde de var- hiçbir siyasi partiyle bağı olmayan ama bu ülkenin Cumhurbaşkanlığını liyakati itibarıyla yapabilecek sayısızca insan vardır. Bunlara bu fırsatı verelim, bu yetkiyi de vatandaşa verelim, o zaman işi kolaylaştıralım. Niye zorlaştırıyoruz, fiilen niye imkânsız hâle getiriyoruz? Realist olalım. Yasalar, uygulanabilirlik açısından anlam ifade eder, eğer pratikte uygulanmayacaksa o yasa kadük demektir.
Şimdi, dolayısıyla, hem teklifimizde hem tartışmalarımızda dile getirdiğimiz gibi, elektronik imza ve şu anda düzenlemede yer aldı, kayıtlı olduğu ilçe seçim kuruluna değil, bulunduğu yerde ya da herhangi bir ilçe seçim kuruluna müracaat ederek, ayrıca elektronik imza gibi veya noterden imza vermek gibi alanı genişletip bu fırsatı verelim diyorum.
Teşekkür ediyorum.