Komisyon Adı | : | ANAYASA KOMİSYONU |
Konu | : | Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/2312) |
Dönemi | : | 26 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 23 .04.2018 |
MEHMET EMİN ADIYAMAN (Iğdır) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Doğrusu bu şekliyle bu düzenlemenin çok sağlıklı olduğunu düşünmüyoruz, bu konuda önergemizi de vermiş olduk.
Şimdi, tabii, teorik anlamda kuvvetler ayrılığı üzerinden gerekçelendirilmiş ama Cumhurbaşkanlığı seçimi sonucunda yani herhangi bir partinin kendi eş genel başkanının Cumhurbaşkanı adayı gösterilmesi ve bunun seçilmesi durumunda Cumhurbaşkanının kendi partisindeki başkanlığı devam etmekte ama aynı zamanda da Cumhurbaşkanı. Yani bu uygulama pratikte bu gerekçeye, sert kuvvetler ayrılığına ters ya da onu anlamsız kılan bir durum, birincisi bu.
İkincisi, madem bir siyasi partinin eş başkanı Cumhurbaşkanı adayı olabiliyor ve seçilebiliyorsa o hâlde düzenlemede "Milletvekilliğine aday olamaz." hükmünün pratikte çok bir anlamı olmayacaktır. Tam tersine, benim kanaatimce -bizim verdiğimiz önerge de o şekilde- bir kimse Cumhurbaşkanlığına aday olabileceği gibi milletvekilliğine de aday olabilir, bir düzenleme yapılabilir. Eğer milletvekilliğine aday olan şahıs Cumhurbaşkanlığına seçilirse bu durumda onun partisinden ilgili bölgede, ilgili sıradaki şahıs onun yerine milletvekili seçilmiş olur, kendisi zaten Cumhurbaşkanı seçilmiş olur. Ama şöyle de bir sakınca var: Biz, bir siyasi partinin genel başkanını aday gösterdiğimizde, bir düşünelim, seçilmemesi hâlinde yine partisinin genel başkanı ama yasama Meclisinde yok yani kendi grubunu dışarıdan yönetme gibi bir durumla karşı karşıya kalacaktır. Bizim kanaatimizce aynı zamanda milletvekili adayı da olabilmeli Cumhurbaşkanı adayı olan şahıs. Seçilmemesi durumunda zaten milletvekili görevini yasama Meclisi içerisinde yürütecektir ama seçildiği takdirde de seçildiği bölgedeki sıradaki milletvekilinin onun yerine milletvekili olarak Parlamentoya gelmiş olması hem uygulama açısından hem de sistem açısından daha doğru olacaktır. Zira biz partilerin kendi genel başkanlarını Cumhurbaşkanı adayı olarak göstermesine düzenlemede yer veriyoruz ama pratik olarak diyoruz ki: "Sen Cumhurbaşkanı adayı oldun, o zaman partini dışarıdan yöneteceksin, Parlamentoda yerin yok." gibi bir sorunla karşı karşıya bırakıyoruz. Bizim bu şekilde düzenlemenin sağlıklı olmadığı yönünde görüşümüz var ve önergemizi de sunmuş olduk.
Teşekkür ediyorum.