Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | Katma Değer Vergisi Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı (1/926) |
Dönemi | : | 26 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 14 .03.2018 |
GARO PAYLAN (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Şimdi "teslim ve hizmet" dediniz, doğru. Şimdi kat karşılığı yapılan işlerde bu düzenlemeyi yapıyorsunuz ancak memlekette hep şöyle bir baskı var bu kentsel dönüşümün olması için veya yeniden yapıların yenilenmesi için: İşte, yeni imar artışları verilsin ki bu kat dönüşümleri olsun.
Şimdi, bu kat karşılığı yapılan işlerde sorun yok zaten çünkü orada KDV yok. Diyelim ki 5 katlı binada 10 daire var, 10 vatandaş binasını bir müteahhide veriyor, orada 8 kat imar veriliyor. Müteahhit orada 10 dairesini geri teslim ediyor vatandaşa. Ortada bir KDV yükü, herhangi bir yük yok vatandaşa dair. Burada bir tanımlama yapıyorsunuz, doğru bir düzenleme ancak biliyorsunuz şehirlerimiz ciddi bir imar yüküyle karşı karşıya ve bu imar yükünün artmaması anlamında imar artışı olmadan... Diyelim ki 10 dairede 10 vatandaş var, bunu bir müteahhide vermek istiyor. Biliyorsunuz, bu hizmet yani müteahhide diyor ki: "Sen bu binayı yap, 1 milyon lira karşılığında 10 daire bana ver." Ama bu 1 milyon TL üzerinden 180 bin TL de sözleşmeye KDV yazmak zorunda. Ancak Kentsel Dönüşüm Yasası'nda biliyorsunuz şöyle der: "Kentsel dönüşümde her türlü harç ve vergi istisnadır." Ancak bu ifade KDV Yasası'na dercedilmediği için siz diyorsunuz ki verdiğiniz görüşlerde: "Hayır, arkadaş, benim KDV Yasamda böyle bir istisna yok, ben bu KDV'yi almak zorundayım." Bu da kentsel dönüşümü yavaşlatan bir uygulamadır. Yani eğer ki kentlerimizi daha fazla imar yüküyle karşı karşıya bırakmak istemiyorsak, kentsel dönüşümü imar yükünü artırmadan teşvik etmek istiyorsak bu KDV istisnasını...
Ya, düşünün, bir vatandaş var, kat karşılığı veriyor, hiçbir yükü yok zaten, 10 kuruşluk bir yükü yok ama imar artışı yoksa vatandaş hem o binanın maliyetini ödüyor hem de üstüne bir de siz "Yüzde 18 KDV alacağım." diyorsunuz. Burada haksız bir durum var ve her vatandaşın...
VEDAT DEMİRÖZ (Bitlis) - İş yerlerinde yüzde 18.
RECAİ BERBER (Manisa) - Konutlarda yüzde 1 zaten.
GARO PAYLAN (İstanbul) - Hayır, hayır. Şöyle: Biliyorsunuz, orada belli bir limit var.
BAŞKAN - Metrekareye bağlı arkadaşlar.
GARO PAYLAN (İstanbul) - Metrekareye bağlı, eyvallah ama sonuç olarak şehirlerin oturmuş eski yerlerinde... Düşünün ki Ankara'nın Yenimahalle'sinde, şurada burada 100 metrekarenin altında bir daire yok ve buraların dönüşmesi için o vatandaşın... Zaten eskiden beri orada oturanlar. İlla bunlar zengin olarak addedilemezler. Bayındırlık Bakanlığı belli bir limit koyarak o rakam eğer ki kentsel dönüşüm yasasında olduğu gibi bir istisnaya kavuşturulursa bu kentsel dönüşümü hızlandıran bir uygulama olur. Böyle bir önerim var. Bunu değerlendirmenizi istirham ediyorum Sayın Bakan. Bu olursa şehirlerimize yük vermeden, ilave imar yükü vermeden kentsel dönüşüm hızlanabilir diyorum. Düşünün ki 120 metrekare dahi olsa ilave imar olduğunda KDV yok. "Artı 2 kat ver." diye belediyelere gidiyorlar, size de geliyor, biliyorsunuz. İlave yük verdiğinizde hiçbir yükü olmuyor ama aynı şekilde vatandaş dönüştürmek istediğinde ciddi bir yükle karşı karşıyadır.