Komisyon Adı | : | ANAYASA KOMİSYONU |
Konu | : | Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin (2/2137) (Alt komisyon metni) |
Dönemi | : | 26 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 06 .03.2018 |
EROL DORA (Mardin) - Teşekkürler Sayın Başkan.
Teklifin bu maddesiyle mühürsüz oy pusulalarının geçerli sayılması öngörülmektedir. Tabii, bu konuda görüşlerimizi 9'uncu madde üzerinde vermiş olduğumuz önerge bağlamında ve alt komisyon çalışmaları süresince ayrıntılı olarak paylaştığımız için burada tekrara girmeyeceğim. Bu düzenlemeyle 16 Nisan referandumundaki hukuksuzluğa yasal kılıf uydurulmaktadır. Dolayısıyla bu maddenin değiştirilmesi 16 Nisandaki şaibeli ve gayrimeşru uygulamanın itirafıdır, kabulüdür ve son dakikada YSK tarafından alınan kararın kanuna aykırı olarak alındığının da itirafı niteliğindedir.
Bu yasa teklifinin 11'inci maddesiyle 298 sayılı Kanun'un 101'inci maddesinde de değişikliğe gidilmekte ve mühürsüz pusulaların da geçerli sayılacağına ilişkin düzenlemeye yer verilmektedir. Şunu açık ve seçik ifade etmemizde büyük yarar olduğunu düşünüyorum: Seçim mevzuatımızdaki değişiklikleri özgür, adil ve şeffaf bir seçimi mümkün kılabilme gayesiyle yapmalı ve buna uygun yasal hükümler getirmeliyiz. Oysa mühürsüz zarf ya da mühürsüz oy pusulalarının geçerli sayılmasına ilişkin bir düzenlemeye gitmek tam da şaibeyi kanunlaştırmak anlamına gelmektedir.
Bu teklifle sandık kurulu başkanlarının kamu görevlileri arasından belirlenmesini düzenleyen maddenin gerekçesinde seçim iş ve işlemlerinin büyük bir hassasiyet ve önem arz ettiği ve büyük titizlik gerektiği gibi gerekçeler sunulmuştur. Ancak bu gerçeklere karşın mühürsüz pusulaların geçerli sayılmasına ilişkin gayrihukuki bir düzenlemeyi de teklif içerisine almak başlı başına bir tutarsızlıktır. Oy pusulalarının mühürlenmesini dahi doğru düzgün yapamayacak kamu görevlilerinin bir seçim sürecini sağlıklı yürütebileceklerini varsaymak kendi içinde zaten tezat oluşturmaktadır. Tüm seçim süreçleri boyunca şaibe ihtimallerini en aza indirecek yasal düzenlemeler yapmak ve bu konuda titiz çalışmaları yürütmek bizlerin öncelikli görevi olmalıdır. Oy pusulalarının ilgili sandık kurulu tarafından oy kullanma işlemi başlamadan önce mühürlenmesi sadece sembolik bir uygulama değildir. O sandıkta kullanılan oyların o sandığa ait oy pusulası olup olmadığının tespiti son derece önemli bir noktadır. Daha dün Komisyon çalışmalarında 9'uncu madde üzerinde yürütülen tartışmaların da ortaya koyduğu gibi, geçmiş seçim deneyimlerinde herhangi bir sandıkta oy sayım işlemi yapılırken zaman zaman o sandık kurulunun mührünü taşımayan oy pusulalarıyla karşılaşılabilinirdi. Buysa aslında oldukça önemli bir usulsüzlüktür. Dolayısıyla yaşanmış şaibeleri daha da katmerlendirecek usulsüzlüklere kapı aralayan bu mühürsüz oy pusulalarını geçerli sayacak düzenlemenin madde metninden çıkarılması gerektiğini düşünüyoruz.
Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.