KOMİSYON KONUŞMASI

BAŞKAN - Müsaade et, bitireyim ama.

Şimdi, arkası göçtüğünü farz ediyoruz, göçmüyor. Belli bir kısmı göçüyor, o 80 metrenin tamamı oturmuyor. 80 metre oturunca onun üzerindeki 90, 100 metrelik kireç de oturmuyor. Dolayısıyla, arkada bir boşluk oluşuyor. Bizim, işte, Aygün Ekici'nin şeyinden de algıladığımız o Park Teknikin açtığı yerden "Yangın var." demesi, oradan barajda hava giriş çıkışının olduğunu, kaçağın olduğunu şey yapıyor.

Şimdi, bütün bunları ortaya koyduğumuz zaman orada göçükten çocukları dinlediğimizde, hatırlarsanız, hapishanede Mehmet Ali Günay Çelik'in şeyini dinlemiştik, sadece bizim ondan aldığımız imaj "Yukarıdan bir pasa düştü, belimize gelene kadardı." Fakat, oraya gittiğimizde olayın öyle olmadığını gördük. Şimdi, o yüzden dedim ben, oradaki büyük darbeyi gördükten sonra bizim kafamızda canlandırdığımız, Hocamla üzerinde hipotez olarak tartıştığımız "Şundan olmuştur." tezimizi güçlendiren en önemli şey o yukarıdaki büyük blokların düşmesiydi. O bloklar düşmemiş olsaydı belki ben o lafı da etmezdim. Derdim ki şu iki şeye cevap arayacağız: Birincisi, basınç nereden çıktı; ikincisi, yangın neden oldu. Bu bir.

İkincisi, sensör bilgileri var burada. Bu arkadaki boşlukta -Hocam da Soma'da bahsetti, daha sonra kendisine vereceğim sözü- oluşan gaz -Hasan Ağabey, şey bu- karbonmonoksit ve metan. Metanı doğal olarak kömür üretiyor. Ve bu metan hafif olduğu için o galerinin de çok üstlerine gelen pano boşluklarının üstünde metan tavanda, ortada karbonmonoksit, en altta da varsa karbondioksit oluşuyor. Muhtemel bir göçmeyle...

Bakın, yan yana iki tane sensör var. Şöyle söyleyeyim: Şu iki tane sensör, ikisi yan yana. Sensörün biri karbonmonoksit, biri metan. Bu yangın çıktığında metanı da karbonmonoksidi de aynı anda bunu ölçmesi lazım. Ama, karbonmonoksitle aralarında 5 santim fark olduğu hâlde karbonmonoksidi önce ölçüyor, iki buçuk üç dakika sonra metanı ölçüyor. Bir mühendis olarak en azından yukarıdaki bu C panosudur diye bizim kanaatimiz oluştu. C panosunun oradaki tavanda aşağı doğru yavaş yavaş bir oturmanın olduğu, önce en alttaki ağır gazı galeriye püskürttüğü, daha sonra metana da gelince... Sizin de söylediğiniz, o tahrik motorlarının oradaki bir kıvılcım mıdır, ısı kaynağı mıdır, orada 150-200 derece sıcaklık varsa eğer, 150 derece sıcaklık varsa o da alevlendiriyor. Yani, aynı anda bütün bunlara biz cevap aradık. Belki burada onları çok kapsamlı tartışmamız lazım, sensör bilgilerini. Aynı sensör bilgileri... Bu benim söylediğim s panosu yolunda. Nefeslik yolunda, bu tarafta orada da aynısı var, 430, 431. Bu tarafta 423 metan, 545 karbonmonoksitte var. Her ikisinde de karbonmonoksit ölçümlerini iki dakika öncesinden ölçüyor. Ben oraya özellikle bunları koydum. Yani, çok fazla sensör bilgileriyle boğmak istemedik bunları. Yani, bunlar bize bir şeyler veriyor, diyor ki: Buradan basınçlı çıkıyor, piston etkisiyle -Hocam 2008 yılında yazmış burayla ilgili bir raporunda, piston etkisiyle ilgili- bu galeriye geliyor. Piston etkisiyle gelince insanlar kaçıyor, temiz havayı bile tersine itiyor, arkasından metan geliyor, bir yangın çıkıyor. Yangın kamaları vesaireyi yakıyor, ilerliyor. Bizim ulaştığımız şey bu. Yani, varabildiğimiz sonuç bu. Yani, üç tane soruya cevap arayacak... Sensör bilgileri de basınçlı havanın çıkışı da bizde böyle bir kanaati oluşturuyor. Ha, benim yüzde 95 şeyime takılmış olabilirsiniz. Ben orada o büyük göçüğü görmeseydim o lafı etmezdim, söyleyeyim.