Komisyon Adı | : | (10 / 114, 365, 378, 494, 702, 884, 1423, 1431, 1442, 1449, 1597, 1787, 1808, 1949, 1955, 1970, 2056, 2092, 2094, 2095, 2096, 2097, 2098, 2099) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
Konu | : | |
Dönemi | : | 26 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 21 .02.2018 |
MEHMET EMİN ADIYAMAN (Iğdır) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Değerli milletvekili arkadaşlarım, değerli bürokrat arkadaşlar, hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Arkadaşlarımın da ifade ettiği gibi, aslında sorun komplike bir sorun, çok derin bir sorun ve toplumumuzun bütününü ilgilendiren bir sorun. Dolayısıyla, kategorik olarak ben bir şeye tabii tuttuğumda... Ben tabii doktor arkadaşlar kadar işin uzmanı değilim, ben hukukçuyum, bu nedenle işin tedavi, rehabilitasyon boyutunu vesaireyi bilmem. Ama şöyle, belki kategorik olarak ayırabiliriz. Şimdi, uyuşturucu komplike bir sorun olduğuna göre öncelikle önlem boyutu var yani daha uyuşturucuya bulaşılmadan önce biz toplumumuzu genel anlamda, işte istatistiklerde de ifade edilen yoğun olarak gençlik kesimini ve çocukları nasıl koruyabiliriz, önlem düzeyinde. Belki diğer kısmı ise bulaştıktan sonra tedavi ve rehabilitasyon boyutu yani nasıl uzaklaştırırız; önlem ve tedavi. Bir başka boyutu var, pazar boyutu ya da diğer değimiyle arz-talep ilişkisi, satıcı ve kullanıcı yani işin ticaretini yapan ama işe bulaşan, zehirlenen, tüketen. Yine adli bir boyutu var, cezai boyut. Cezalandırıyoruz, yaptırım uyguluyoruz caydırıcı olsun diye ama cezaevi süreci boyunca bir caydırıcılık yaratılıyor mu? Belki bu boyutuyla bakmak gerekiyor. Dolayısıyla, bu komplike sorun birçok bakanlığı da ilgilendiriyor. Böyle baktığımız zaman, mesela, ceza ve yaptırım boyutu Adalet Bakanlığını ilgilendiriyor, önlem ve tedavi boyutu belki Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığını, Sağlık Bakanlığını, Gençlik ve Spor Bakanlığını, Millî Eğitim Bakanlığını yani çok boyutlu sorun. Dolayısıyla, meselelere bu perspektifle baktığımız zaman yine sahada etkili olmak bakımından bir devletin ya da bürokrasinin eylem ve faaliyetleri var ama bir de sivil toplum boyutu var. Yani, kategorik olarak böyle böldüğümüzde biz burada Komisyon olarak gelen bürokrat arkadaşların bize sunumları elbette çok faydalı, çok değerli, çok kıymetli ama kendimi örnek göstererek ifade ettiğim gibi, bir hukukçu olarak ben olayın çok öyle detayları, "Şu icraatı yaptık, bu icraatı yaptık." noktasında değilim. Elbette her bakanlık belli boyutta kendi alanıyla ilgili bu soruna çözüm üretmeye çalışacaktır hiç şüphesiz, üretiyordur da ama bizim Komisyonumuzun esas amacı icra değil, yasamadır. Biz sizin sahada bu faaliyetleri yürütürken karşılaştığınız sorunları aşma noktasında hukuklar ne tür düzenlemeler yapabiliriz, önünüzü nasıl açabiliriz ya da bu sahada bu çalışmaları, bu eylem ve faaliyetleri yürütürken eksik gördüğünüz, "Keşke şu husus da olsaydı, mevzuat şuna da el verseydi." diyebileceğiniz hususları daha somut, daha anlaşılabilir ve doğrusu biraz da gerekçeleriyle yani "Şöyle, şöyle bir düzenleme olsa, şu, şu tedbirler alınsa ama sebebi de şu, gerekçesi de şu çünkü biz sahada şunu, şunu yaparken, şu sıkıntıyla karşılaşıyoruz, sonuç alıcı olmuyor." gibi daha somut gelinirse hem biz meseleleri kavramış oluruz hem de o konuda arkadaşlarımın da izah ettiği gibi, mesele bir partinin, bir siyasi partinin, bir düşüncenin ya da sınıfsal şeyin sorunu değil, bütün toplumun sorunu. Biz de bu anlamda Meclis üzerinde raporlarımızla etkili olmaya çalışırız.
Özet olarak, sunumların daha kısa ve özlü olması, eksikliklerin somut olarak ortaya konulması ve bunun yanında somut önerilerin olması bizim açımızdan daha faydalı ve randımanlı olacak diye düşünüyorum.
Sorum yok.
Teşekkür ediyorum hepinize.