| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2018 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı (1/887) ile 2016 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı (1/861) ve Sayıştay tezkereleri a) Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı b) Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu c) Ulusal Bor Araştırma Enstitüsü ç) Türkiye Atom Enerjisi Kurumu d) Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 20 .11.2017 |
İBRAHİM AYDEMİR (Erzurum) - Sayın Bakanım, demin konuşurken aslında orada vakit yetseydi söyleyecektim, şimdi, biz torba yasada bir mevzu görüştük özellikle TEDAŞ bağlamında. Bu aydınlatmayla ilgili yaşanan problemlerin hâlli için bir düzenleme yapıldı, çok yerinde bir düzenlemeydi. Ancak oradaki müeyyide rakamı biraz düşük kaldı. 500 lira gibi bir rakam koyduk orada, burada da tartışıldı "Yüksek olsun, artıralım." diye, onu Genel Kurulda özellikle asgari 1.000 lira gibi bir rakama çıkarsak diye...
GARO PAYLAN (İstanbul) - Tekrarında artıralım demiştik.
İBRAHİM AYDEMİR (Erzurum) - Yani onu mutlaka o şekliyle değil de değiştirmek lazım.
BAŞKAN - Evet, soru olarak aldım ben bunu.
İBRAHİM AYDEMİR (Erzurum) - Bir başkası, efendim, bu gene TEDAŞ'la ilgili. Şimdi, bu dağıtım şirketlerinde denetlemeyi TEDAŞ'a verdik, çok yerinde oldu. O yöndeki problemlerin önemli bir kısmı giderildi. Ancak perakende şirketlerinde EPDK yetkili, orada bir sıkıntı yaşanıyor. Acaba onu da TEDAŞ'a bağlasak nasıl olur diye bir sual.
Bir başkası, efendim ben Erzurum özeli için söyleyeceğim...
BAŞKAN - Perakende iş yapmayalım, toptan.
İBRAHİM AYDEMİR (Erzurum) - Şimdi, efendim bu ticarette bir kavram var, "sürümden kazanma" diye bir kavram var. Bizim, doğal gazla ilgili, malumunuz eksi 55'leri gören bir şehirde yaşıyoruz biz Erzurum'da. Acaba doğal gazın fiyatını aşağıya çeksek kullanımını artıramaz mıyız? Artar diye düşünüyoruz. Çok sayıda insan ücret fazla diye çoğu defa yakmaktan imtina ediyorlar, bu konuyla ilgili de bir teklifte bulunmuş olalım.
BAŞKAN - Teşekkür ediyorum. Korsan konuşmaya döndü.
İBRAHİM AYDEMİR (Erzurum) - Evet, efendim, teşekkür ederim.
BAŞKAN - Sayın Tamaylıgil, buyurun lütfen.
BİHLUN TAMAYLIGİL (İstanbul) - Teşekkür ederim.
Benim de kısa kısa birkaç sorum olacak. Birincisi: Sayın Bakan, BOTAŞ, Türkiye Petrolleri Anonim ortaklığı ve ETİ Maden Varlık Fonu'na devredildi, bu kanun hükmünde kararnameyle. Bu devrediliş sırasında ilgili şirketlerin değerlerinin hesabı ve... Çünkü bir fona devredildiği zaman bir değer karşılığı devir söz konusu olacaktır. Böyle bir çalışma yapıldı mı?
İkincisi, kayıp kaçak oranıyla ilgili. Bu seneki kayıp kaçak oranı ve tespitler ne durumdadır?
Üçüncü sorum, geçenlerde Dışişleri Bakanımız Paris Anlaşması'yla ilgili, gelişmiş ülkelerin daha fazla yükümlülük sahibi olduklarını ve onları yerine getirmelerinin öncelikli olduğunu ve bizim açımızdan da yapılması gerekenleri oradaki gelişmelere bağladıklarını söyledi ama bugün görüyoruz ki geçen yıldan bu yana Türkiye'deki emisyon oranındaki emisyon salınım artışı ne yazık ki Türkiye'nin aleyhine gelişiyor. Bu konuyla ilgili ne düşünüyorsunuz?
Bir de Sayın Bakanım, aslında tabii bu biraz uzun ama Enerji Piyasaları İşletme A.Ş. orada oluşan fiyat oluşumları... Çünkü ben onun 2016 bağımsız denetim raporuna baktım. Yanılmıyorsam, yönetim kurulu başkanı Sayın Müsteşar, Enerji Piyasaları İşletme A.Ş'nin ve orada Borsa var, siz varsınız ve C grubu hisse sahibi olarak diğer yatırımcılar var. Şimdi, 2016 bilançosundaki hasılat ve maliyet rakamları ve kâr marjı arttı, bir de yönetim maliyetlerinin çok yüksek olduğunu gördüm geçen seneye göre. Hatta bağımsız denetim şirketi de "Ticaret Kanunu'na göre önemli bir şey görmedik." gibi bir not düşerek denetim raporunu vermiş. Buradaki bu yüksek oranlı gelirin oluşması marjinal fiyat ile dengeleme fiyatı arasındaki o çok hızlı değişimler midir? Veyahut tepe fiyatlar nedir? Bu piyasa oluşumu nasıl olmaktadır? Bu konu hakkında da bilgi verirseniz.
Teşekkür ederim.