| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2018 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı (1/887) ile 2016 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı (1/861) ve Sayıştay tezkereleri a) Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı b) Karayolları Genel Müdürlüğü c) Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu ç) Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 03 .11.2017 |
HALUK PEKŞEN (Trabzon) - Sayın Başkan, Sayın Bakan; Karadeniz Bölgesi'nin önemli havalimanlarından birisi de Trabzon'dadır. Trabzon Havalimanı'nın şu andaki yolcu kapasitesi Türkiye'nin 7'nci sırasında ama havalimanının mevcut kapasitesinin tam 2 katı yolcu hizmeti verilmekte yani Türkiye'deki hava meydanlarının tam tersinedir durum Trabzon'da. Buna rağmen, Trabzon'daki hava meydanının kapasitesine ilişkin herhangi bir yatırım planlamasını görmüyorum. Niçin, pist genişlemesi, antrepolar, depolar ve apronlara ilişkin herhangi bir yatırım planlaması yapılmamıştır? 3 milyon 727 bin yolcu gerçekleşmiş 2016'da ama kapasite 2 milyondur. Bu iki katı kapasiteyle Trabzon Havalimanı'nı niçin görmezden geldiğinizi merak ettim.
İkinci sorum şu: Sayın Bakan, TÜRKSAT'ın bugüne kadar uzaya gönderdiği uydulardan herhangi bir tanesi kaybolmuş mudur? Bu konuda Bakanlığınızın yazılı bir bağlayıcı bilgi vermesini de özellikle istirham ediyorum. 2020'ye kadar uydu planlamalarınızı anlattınız. Burada 6A'yı anlıyorum, askerî amaçlı bir uydu. 5A ve 5B'nin hangi ticari amaçla olduğunu doğrusu ben anlayamadım. Bu konuda bir fizibilite raporunuz varsa onu da bilmek ve görmek isterim.
Bakü-Tiflis-Kars Demir Yolu'na ilişkin anlatımlarınızı büyük bir memnuniyetle dinledim. 1996 yılında Türkiye İhracatçılar Meclisi Başkan Vekili olarak hazırladığım, 1997 yılında KEİPA projesi olarak kabul ettirdiğim bu projenin açılışına davet etseydiniz seve seve katılırdım ama davet etmemenize üzüldüğümü ifade edeyim. Projenin yeterince anlaşılmadığını vermiş olduğunuz rakamdan anlıyorum. Projenin Türkiye'ye kazandıracağı rakam olarak 1 milyar dolar öngörülmüş. 2006 yılında bizzat Hükûmetinizle yapılmış olan çalışmada projenin tam kapasiteyle işletilmesi durumunda kapasite miktarının 87 milyar olduğunu hatırlatmakta yarar görüyorum. Devlet Demiryollarının o tarihteki çalışmasını isterseniz orada göreceksiniz projenin büyüklüğünün ne miktar olduğunu.
Sayın Bakan, yine Türk Havayollarına ilişkin anlatımlarınızı büyük bir keyifle dinledim. Havacılığa çok emek vermiş bir hukukçu olarak bazı soruları sormak isterim. Büyük gövdeli uçak kapasitesini büyük bir övgüyle anlattınız ama bu büyük gövdeli uçak kapasitesine sahip Türk Havayolları niye Ankara-İstanbul arasına bu büyük gövdeli uçakları yarısı boş uçurmakta? Hatta 2016 yılı zararı niçin 2 milyar dolar olmuştur, onu da öğrenmek istiyorum. Hatta 23 tane uçuş hattını niçin kapattınız? Madem bu kadar başarılı bir hava yolu işletmeciliğiniz var, niçin Türk Havayollarının uçtuğu destinasyonlar kapatıldı? Son on beş yıllık iktidarınızda 15 tane hava yolu şirketi niye battı? Sizin döneminizde kurulmuş, hâlen uçan tek bir hava yolu şirketi var mı, ben de bilmek isterim. Hatta Türkiye'ye turist taşıyan charter uçaklarının uçuşlarına ilişkin neden giderek daralma var, niye azalma var?
Başka bir soru da sormak isterim, merak ettim doğrusu. Şu anda dünya sivil havacılığını yönetenlerinden birisi bir Türk, gurur duydum kendisiyle. Özellikle, Eurocontrol Yönetim Kurulunda Başkanlık görevini üstlenmiş olan bir Türk bürokratı hepimizin göğsünü kabarttı, gurur duyduk ama ne yazık ki, çok enteresan, Türkiye dünyada havacılığın neredeyse yarısını yöneten bir bürokrat yetiştirmişken Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünde hâlen vekil bir bürokrat var. Niçin, sivil havacılığa bu konuda uzman bir bürokrat atama gereği bugüne kadar duymadınız?
Turizm teşvikine ilişkin anlatımlarınızı da dinledim, çok ilgimi çekti. Özellikle denizcilik, deniz turizminin teşvik edilmesine ilişkin anlatımlarınızı dinledim, çok ilgimi çekti orası da ama bir rakam vermek isterim bilmeniz açısından: Türkiye'de özellikle deniz turizmine ilişkin tercih edilen tekne tiplerinin yüzde 81'i 12 ila 18 metre arasındadır ama şu anda teşvik verdiğiniz tekne tipi 24 metre ve üzerindedir. Niçin, özellikle turizm amaçlı tekneleri teşvik etmiyorsunuz da süper lüks tekne sahiplerinin teknelerini teşvik ediyorsunuz, bunu da doğrusu öğrenmek istiyorum.
İstanbul Gayrettepe metro hattı konuşuldu. İstanbul Gayrette metro- üçüncü havalimanı arasındaki bu ihalede ihaleyi alan firmaya ilişkin çok ciddi iddialar var. Bu iddiaları defalarca kez gündeme getirdik, yazılı da sorduk. Firmanın yeterlilik belgesinin olmadığı, sahte bir belgeyle katıldığı yönünde ciddi iddialar var, bu konuda herhangi bir araştırma yapılmış mıdır?
Bir başka husus: Son üç ay içerisinde 21/B maddesi kapsamına sokularak İstanbul'da özellikle metro ihalelerinde yaklaşık 5,5 milyar dolarlık ihale söz konusu edilmiş. Bu 21/B maddesinin işletilmesine ilişkin hiçbir ihale bunların içerisinde gözükmemekte. Buna rağmen, niçin bu madde ısrarla işletiliyor?
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Teşekkür ediyorum Sayın Pekşen.