KOMİSYON KONUŞMASI

GARO PAYLAN (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Vallahi ben ağzımı açtım, Sayın Bakan celallendi, bilmiyorum, öyle bir ara verdik ama neyse, umarım hepimiz sakinleşmişizdir.

Şöyle ki: Sayın Bakan, gayrisafi yurt içi hasılaya göre bu sosyal politikaların rakamlarından bahsetmiştik yani Türkiye'de 1,7 evet, 2002'ye göre çok daha iyi bir rakam ama OECD ortalaması da 3,5. Bu sosyal politikalara dezavantajlı gruplara göre bütçe içinde daha büyük kaynaklar ayırmamız lazım. Bunun için de tabii ki, hayra olan politikalarımızı artırmamız lazım özellikle dezavantajlı gruplarla ilgili.

Sayın Bakan, burada da bir sınırlama getiriyorsunuz. Ben de biliyorum, şahit de oldum, gerçekten kötü niyetle kullananlar da var. Bazı engelli arkadaşlarımızı kullanıp -tırnak içinde söylüyorum- bu tip, yani kötü niyetli kullananlar var. 1 milyon liralık araba alanlar var ama bunlar için bütün bu kısıtlamayı bu düzeyde yapmak ne kadar doğru, bunu tartışmak istiyorum sizinle. Çünkü, bakın, dezavantajlı durumda olan arkadaşlarımızın belli donanımlarda arabalara ihtiyaçları var. Ben biliyorum, mesela, 1.6'lı motorlu bir araç bunlar için yeterli olmayabiliyor. Diyelim ki, bir panelvana ihtiyaç duyuyorlar ve bu panelvanın belli donanımlara ihtiyaçları var. Bu panelvanların asansöre ihtiyacı olabiliyor, çeşitli aksamlara ve donanımlara ihtiyaçları olabiliyor ve bunlar da ağırlık olarak, yani 2 bin motorlu bir araçla diyelim ki...

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Onları alıyor.

GARO PAYLAN (İstanbul) - Silindiri kaldırdık mı?

GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI GRUP BAŞKANI ADEM BİLGİLİ - Onlar alınabiliyor Sayın Vekilim. 2.800'e kadar olan panelvanlar alınabiliyor, herhangi bir şey getirmiyoruz.

GARO PAYLAN (İstanbul) - Ha, onlarla ilgili 1.6 sınırı yok, peki o zaman.

BAŞKAN - Onlarda, özel donanımlı araçlarda herhangi bir sınırlama yok, bunlar sadece binek araçlar üzerinde konuştuğumuz konu.

GARO PAYLAN (İstanbul) - Ha, özel donanımlı araçlarda bir sınır yok ÖTV'de.

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Onlar alınabiliyor.

GARO PAYLAN (İstanbul) - Tamam o zaman.

Şöyle söyleyeceğim Sayın Bakan: Burada bahsettiğim gibi, dezavantajlı olan vatandaşlarımıza verilen bir hak, bunu böyle görmemiz lazım. Ve bence bununla ilgili sınırı da ben bir miktar daha yukarı çekmemiz gerektiğini düşünüyorum. Yani şu çerçevede, mademki dezavantajlı durumdalar ve vergisiz rakamları 90 bin liraysa bu aracın, 70 bin liraysa ve taksitle araba alma imkânları da var. Yani dar gelirli, engelli vatandaşlar dahi ayda bin lira, 2 bin lira vererek daha iyi sınıfta arabalara binebilmeliler. Yani bu, onların dezavantajlı durumda olmalarını bir nebze giderebilecek -açıkça söyleyeyim- bir pozitif ayrımcılık, böyle bakalım. Ve bence bunun rakamlarını biraz daha genişletelim. Ama kötü niyetli kullananları varsa bununla ilgili denetimleri de sivil toplum örgütleriyle beraber yapalım. Yani birkaç kişi kötü niyetli kullanım yapıyor diye topyekûn engelli vatandaşlarımıza dönük böyle çok katı bir sınırlamaya destek vermediğinizi biliyorum. Bir kez daha çalışma ihtiyacımız olduğunu düşünüyorum.

BAŞKAN - Lüks araç tipleri hariç, panelvan olmayan ama onun benzeri, yani "voyager" tipi diyelim veyahut da işte Citroen'in C4'ünün Picasso'ları, onların benzer Peugeot'ları filan dediğimizde bunların vergili fiyatları 160 bin lira bandında olan ve çok rahat bir şekilde geniş bagajlarıyla bu akülü arabaların konulabildiği, diğer teçhizatların konulabildiği, iniş çıkışları nispeten rahat olan araçlarda bu