KOMİSYON KONUŞMASI

MUSA ÇAM (İzmir) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.

Konunun sosyal taraflarını dinledik. Kuşkusuz, bu düzenleme, özellikle sanayi ve ticaret erbabı insanlar, vergisini veren insanlar için doğru bir düzenleme. Zaten geçtiğimiz torba kanunlar görüşüldüğünde, özellikle vergisini veren reel sektör açısından bu vergi afları, KDV indirimleri, sosyal güvenlik prim indirimleri, cezaların ortadan kaldırılması falan konuşulduğunda biz bunları hep dile getirdik ama o zamanlar kabul edilmedi, şimdi bu düzenleme yapılıyor. Hayırlı bir iş, iyi bir iş ama tabii sosyal tarafları burada dinlemek gerekiyor. Şimdi, işçi sendikalarında olsun, işveren sendikalarında olsun, haklı olarak, özellikle yıl sonuna doğru bu vergi diliminin yükselmesi nedeniyle bir mağduriyetin olduğu muhakkak. Bu, hem kamu çalışanları açısından hem de işçiler açısından böyle. Aslında, biz yıllardır söylüyoruz yani işçilerin, asgari ücretlilerin vergi dışı tutulmasıyla ilgili talep yıllardır hep söyleniyor ama ne yazık ki bugüne kadar dile getirilmedi. Şimdi, dolayısıyla hazır böyle bir düzenleme yapılıyorken bunun mutlaka göz önünde tutulması gerekiyor. İşçi ve işveren sendikalarının bu konudaki önerilerinin dikkate alınması gerekir diye düşünüyorum. Ama o zaman da Sayın Bakan birden celalleniyor ve "Ya, onun için böyle düzenleme, bunun için böyle düzenleme yaparsak o zaman kim vergi verecek?" gibi bir soruyla karşı karşıya kalıyoruz. Zaten sorunun özü de bu. Biz adil bir vergi düzeni yapmadığımız sürece ve tabana yaymadığımız sürece, maalesef, hep bordrolular üzerinden bunu daha çok kesiyoruz veyahut da gerçek anlamda reel sektörün, namuslu, düzgün iş adamları vergisini veriyor, yine başkaları vermiyor, onlar için de çeşitli aflar getiriyoruz.

Geçtiğimiz günlerde Ekonomi Bakanımız Sayın Zeybekci İzmir'deydi TİM ödülleri vardı, sanayi odasında ve ticaret odasında en çok ihracat yapan firmalara ödüller verildi; ben de katıldım, izledim töreni plaket alanları da tebrik ettik. Orada kimi iş adamlarıyla da bu konuyla ilgili birtakım temaslar yaptık. O temaslarda aldığım birkaç notu dile getirmek isterim. Bu konuyla ilgili düzenlemeyle ilgili genel kanaatlerimizi Sayın Sözcümüz ve Maliye eski Bakanımız Sayın Zekeriya Temizel dile getirdi ama İzmir'deki kimi sanayici ve ticaret erbapları şunları iletmemi özellikle söylediler:

Özellikle bu gelir vergisi mükelleflerinden yalnızca ticari, zirai veya mesleki faaliyette bulunanlar indirim kapsamında değerlendirilmektedir. Esasen teklifin zaten genel gerekçesine de baktığımızda amaç olarak belirtildiği üzere vergiye gönüllü uyumun artırılması dikkate alındığında, diğer gelir unsurlarının da söz konusu indirimden yararlandırılması doğru olacaktır. Yani burada sadece belli gruplar bundan faydalanacak ama diğer gruplar bundan faydalanamayacak. Burada bir çifte standardın olduğu açık ve net.

Bu durumda kira geliri elde edenler, değer artış kazancı gibi kazanç sahipleri öngörülen indirimden yararlanmak ve bu indirimi sürdürebilmek için beyanlarını tam ve doğru vermek için daha yüksek gayret içinde olacaklardır bu özendirmeyle beraber.

Teklife göre, haklarında beyana tabi vergi türleri itibariyle ikmalen, resen veya idarece tarhiyat yapılmış olması durumunda mükellefler söz konusu indirimden yararlanamamaktadır.

Mükellefler, zaman zaman kasıtlı olmayan çok küçük hataları, yasaları yanlış yorumlamaları gibi sebeplerle vergi kaybına neden olabilmektedirler. Bu yönüyle de dikkate alındığında çok sayıda mükellefin bu indirimden yararlanması güçleşecektir. Bu nedenle bunun da dikkate alınmasını talep ettiler.

Zira, vergi incelemelerinin ne kadarının vergi ceza önerilmeksiniz sonuçlandığına dair istatistikler bu konuda fikir verebilecektir.

Diğer yandan yaşanmakta olan sahte fatura sorunu da ayrı bir engel teşkil etmektedir. Çok sayıda vergi mükellefi gerçek alışverişleri karşılığında kendilerine verilen ve sahte olduğunu bilmedikleri faturaları kullandıkları için mağduriyetler yaşamaktadırlar.

Bu durumlar dikkate alınarak, getirilecek vergi indiriminin ihlali bakımından yapılacak değerlendirmede inceleme sonucunda yapılacak tarhiyata bir sınır getirilmesi doğru olacak düşüncesi hâkim.

Yine, bu kapsamda, yapılan incelemede yıllık 100 bin TL vergi aslı kriteri getirilmesinin ve bu tutarın altındaki vergi farklarının indirimden yararlanmaya engel teşkil etmemesi gerektiği kanaati hâkim.

Teklife göre indirimin hesaplanacağı beyannamenin verildiği tarih itibarıyla vergi cezaları dâhil vergi aslı bin TL olup, bu tutar günümüz koşulları için çok küçük bir tutardır. Söz konusu tutar Kamu İhale Kanunu çerçevesinde yapılacak ihalelerde 5 bin TL olarak uygulanmaktadır. Bu kapsamda, bu tutarın daha makul bir seviyeye çıkartılması gerektiği talebi yükselmekte İzmir'deki ticaret ve sanayi odası temsilcilerinden.

Sayın Maliye Bakanı ve Maliye Bakanlığının değerli bürokratlarının olduğu bir yerde bunları da sizlerle paylaşmayı bir görev biliyorum. Ama işçi sendikaları temsilcisi arkadaşlarımın ve işveren sendikası arkadaşlarımın getirmiş oldukları bu bordrolar ve kamu çalışanlarının dile getirmiş oldukları bu bordrolar üzerindeki vergi yükünün gerçekten gözden geçirilmesi ve buna bir köklü çözümün mutlaka bulunması gerekir.

Teşekkür ediyorum.