KOMİSYON KONUŞMASI

SALİH CORA (Trabzon) - Sayın Başkanım, Çok Kıymetli Bakanım, Bakanlığımızın değerli bürokratları, Komisyonumuzun değerli üyeleri, basınımızın çok kıymetli temsilcileri; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

2017 bütçesinin öncelikle Bakanlığınıza ve ülkemize hayırlı olmasını diliyorum.

Sözlerime başlamadan önce, Sayın Bakanımızın Ulaştırma Bakanlığı görevinin hayırlı olmasını diliyorum ve Ulaştırma Bakanlığı görevinde çok başarılı olacağına da yürekten inanıyorum.

Çok kısa bir sürede, zaten Türkiye'de yüzyılın ilkleri ve "en"lerinin açılışını gerçekleştirmesi de bunun işareti olarak kabul edilmesi gerekiyor. Özellikle Osmangazi Köprüsü'nün açılışı, Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nün açılışı, yine 20 Aralıkta açılacak olan Avrasya Tüneli'yle beraber gerçekten bu yüzyılda ulaştırma alanında "en"leri ve ilkleri hayata geçiren bir dönemi hep birlikte yaşamaktayız.

Bir memleketin yolları bir insanın kılcal damarlarına benzetilmektedir. AK PARTi iktidarı döneminde de gerçekten Türkiye'nin her bir tarafına yollar ulaşarak ve bu yolların ulaşmasıyla beraber Türkiye'nin her bir tarafında o kılcal damarların örüldüğünü hep beraber görmekteyiz. Hem ulaştırmada, kara yolunda, hava yolunda hem de demir yolunda Türkiye'nin altın çağını yaşadığını görüyoruz.

Burada Komisyonumuzun değerli üyeleri genelde memleketlerindeki sorunlardan da bahsettiler. Özellikle Konya milletvekilimiz şöyle dedi: "Yüz ölçümüne göre söz istiyorum." Trabzon'da köylere, mahallelere yol yok, evlere yol var. Biz de yol ağına göre söz istiyoruz ve coğrafi anlamda harita üzerinde memleketimizi ütülediğimiz zaman aslında yüz ölçümü olarak da en büyük illerden biri olduğunun kabul edilmesi gerekiyor.

Değerli Bakanım, Trabzon'a ulaştırma alanında çok önemli hizmetler yapıldı. Geçtiğimiz haftalarda özellikle Kanuni Bulvarı'na tavan artırımı yapılması ve o projenin tamamlanmasına yetecek derecede bir ödenek ayrılması şehrimizi ziyadesiyle memnun etmiştir. Şehrimizde özellikle geçmişte yapılan hizmetlerle beraber eski Ulaştırma Bakanımız, şimdi Başbakanımız Sayın Binali Yıldırım'a hemşehrilik beratı verilmiştir. Aynı beratın yine size de verilebileceğini ümit ediyorum. Bu manada, şehrimize önemli yatırımların yine hayata geçirilmesi gerekiyor.

Trabzon ili uluslararası havalimanı, kara yolları ve deniz yolları bağlantılarıyla ülkemizin Orta Asya ve Kafkaslara açılan kapısı konumundadır. Gelişen koşullar ve bölgemizdeki gelişmeler ışığında Trabzon'un ulaşım altyapısı noktasında yeni ihtiyaçları da ortaya çıkmıştır.

Sayın Bakanım, uluslararası Trabzon Havalimanı'nın yoğunluğu her geçen gün artmaktadır. Trabzon Havalimanı'nda dış hatlara da sefer yapılabilmekte olup aslında hava hudut kapısı özelliği bulunmaktadır. Yine, yeşil kuruluş sertifikasına sahiptir, engelsiz havalimanı olarak hizmet vermektedir. Ancak, mevcut durumda havaalanı pisti yetersizdir. Ayrıca, hazırlanan fizibilite çalışmaları ve eldeki veriler doğrultusunda havalimanı uçak park alanlarının yetersiz olduğu da tespit edilmiştir. Yaklaşık 2 milyon kapasiteyle yapılan iç hat yolcu terminali ek yatırımlarla birlikte 2 milyon 500 bin kişiye hizmet verecek şekilde planlanmıştır. Gelinen noktada yolcu sayısı 3 milyon 500 bin kişiye ulaşmış yani kapasitesinin üzerinde yolcu taşımasına ulaşmış, iç hat terminali bu kapasiteyi artık taşıyamaz duruma gelmiştir. Kâr eden nadir havalimanlarından biridir. Bu nedenle, bugün ve gelecek ihtiyaçlar doğrultusunda öncelikle havaalanımıza ikinci pist, bunun mümkün olmaması durumunda teknik olarak ve coğrafi kaygılardan dolaylı, Mânia Planı engellerinden dolayı yeni bir havalimanının yapılmasının da mümkün olacağını düşünmekteyiz. Aynı şekilde uçak park alanları ve iç hat yolcu salonu kapasitesinin artırılması hususunda da taleplerle karşılaşmaktayız.

Sayın Bakanım, yine, Avrupa'dan Kazakistan'a kadar yük taşımacılığı yapan tırların geçiş noktasında bulunan Trabzon sahil yolu trafik yoğunluğunun artmasıyla birlikte ihtiyaçlara cevap veremez duruma gelmiştir. Bu nedenle ilimizin uluslararası kimliğini de pekiştirecek kent giriş çıkışını rahatlatacak sınırlı olan arazi kullanımının önünü açacak ve çok merkezli şehir konumuna ulaştıracak olan Güney Çevre Yolu Projesi'nin hayata geçirilmesi şehrimiz açısından büyük önem arz etmektedir. Güney çevre yolunun toplam uzunluğu 31,5 kilometredir. Trabzon'un 15 kilometre batısında bulunan Salacık mevkisinden başlayıp Trabzon'un güneyinden geçerek Trabzon'un 10 kilometre doğusunda bulunan Kaşüstü beldesinde mevcut sahil yoluyla bağlanmaktadır. Bu projenin komple uygulama projesi onaylı olup yatırım programına alınması ve daha sonraki yıllara sâri olarak da yapımının tamamlanmasını arzu etmekteyiz.

Sayın Bakanım, son olarak şunu arz etmek istiyorum: Sayın Başbakanımız geçen hafta Bayburt'ta yapmış olduğu konuşmada sadece Bayburt'u değil, Trabzon'u da, Rize'yi de, Giresun'u da heyecanlandıran bir projeden bahsetmiştir. Trabzon İran'ın lojistik merkezi konumu bugün de güncelliğini korumaktadır. Bu doğrultuda çalışmaları devam eden Trabzon-Erzincan Demiryolu Projesi'nin hayata geçirilmesi gerekmektedir.

Yarın 10 Kasım, Gazi Mustafa Kemal Atatürk'ün vefatının 78'inci yıl dönümünü anacağız. Gazi Mustafa Kemal Atatürk Trabzon şehrine geldiğinde Trabzon'a yaptığı konuşmada şöyle arz etmişti: "Trabzon az zamanda dâhile demiryoluyla birleştirmek, güzel rıhtım ve limanla teçhiz edilmiş görmek nuhbe-i âmâlimdir." Aradan yaklaşık yüz yıl geçmiştir, yarın da ölümünün 78'inci yılını tekrar anmış olacağız. Bu vesileyle kendisini tekrar rahmet ve minnetle anmış oluyoruz. Onun vasiyetinin yerine getirilmesi yüz yıllık bir projenin de hayata geçirilmesi anlamında çok önemli bir dönemdeyiz. Sayın Başbakanımızın bunu Bayburt'tan müjdelemiş olması, sunum kitapçığınızda da bunun planlanan yollar arasında yer alması bizleri fevkalade umutlandırmıştır. Aynı zamanda bu demir yolu Trabzon Limanı'nı Batum'a bağlayacak. Trabzon-Batum demir yolu projesinin de ön çalışması niteliğinde olacağını düşünmekteyiz.

Ben bu vesileyle 2017 bütçenizin hayırlı olmasını diliyorum ve başarılar diliyorum.