| Komisyon Adı | : | KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | İstanbul Olimpiyat Oyunları Hazırlık ve Düzenleme Kurulunun 2011, 2012, 2013 ve 2014 yıllarına ait bilanço ve netice hesaplarının görüşmeleri |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 09 .11.2016 |
MEVLÜT KARAKAYA (Adana) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.
Sayın Bakan, İstanbul Olimpiyat Oyunları Hazırlık ve Düzenleme Kurulunun değerli temsilcileri; bu görüşmenin, denetim faaliyetlerinin Kurul açısından, ülkemiz açısından öncelikle hayırlara vesile olmasını diliyorum.
Tabii, işin birçok genel siyasetle de bağlantılı değerlendirmeleri yapıldı. Konuya dönmek anlamında değil ama tabii teknik olarak çalışan bir komisyon. Bakan da gelince iş biraz Komisyonda siyaset tarafına doğru da kaydı ama bağlantılı olan yerler de vardı. Amacım tekrar konuya dönmek değil. buradaki çalışmalar ağırlıklı olarak, hep tüm milletvekillerimiz muhalefetiyle, iktidarıyla teknik ve denetim üzerinde götürülüyor. Sonuç itibarıyla burada önemli ölçüde bu milletin kaynaklarının yönetimi var, idaresi var. Dolayısıyla vebali de yüksek olan bir Komisyon.
Tabii ki diğer KİT'lerin birçoğunda olduğu gibi ben öncelikle şuradan başlıyorum: İşin hani operasyonel değerlendirilmesinden ziyade, işlevsel olarak bu kuruma, kuruluşa, kurulduğu gündeki gereklerin hâlâ devam edip etmediğinin mutlaka bir sorgulanması gerektiğine; değişen şartlara göre eğer yeniden yapılandırılması gerekiyorsa yeniden yapılandırılması, değilse, ihtiyaç yoksa ona göre bazı kararların alınması gerektiğine inanıyorum. Yani sürekli olarak o başlangıçtaki gereklere uygunluğun devam edip etmediğinin mutlaka test edilmesi gerektiğini düşünüyorum. O bir soru olarak da biraz önce geldi. Mutlaka bu yönüyle belli değerlendirmeler veya işlev, fonksiyon değişimleri söz konusu olabilir.
Biraz daha teknik olarak, ben raporlamaya biraz baktım. Tabii, raporlama, biraz da Kurulun yapısından kaynaklanan, diğer KİT'lere benzemeyen, özellikle finansal yapı ve işleyiş açısından bir durum söz konusu. Yani bir üretim yapmıyor, ticari bir faaliyet yok. Dolayısıyla raporlamada da nasıl yapılacağına ilişkin ciddi bir tedirginlik olmuş. Buradaki sunulan raporlama -Sayıştay da o konuda bir değerlendirme yapabilir ama- Kurulu anlatan bir mali raporlama değil, kesinlikle değil. Örneğin buradaki asıl gelir faaliyeti alınan işte fon ve transferler var, o Kurulun mali raporlaması içerisinde diğer faaliyetler içerisinde, diğer faaliyetlerden elde edilen gelirler olarak alınıyor ki esas faaliyet geliri burada. Yani bütünüyle ilgili sorunlar var. Bunun ben raporlamanın özellikle bu Kurul ve benzeri kurumlar için de bir gözden geçirilmesi gerektiğine inanıyorum.
Burada gördüğüm, bazı yine finansal yönetim açısından çarpıklıklar diyeyim, daha doğrusu, arka planını görmediğim için, yüzeyde gördüğüm şeyler, örneğin 2013 yılında hazır değer olarak kasa ve bankada 12 milyon civarında bir nakit var ama aynı dönemde mali borçlar da var, yani bankalardan kullanılmış kredi var, kredinin 3-4 katı nakit var. Dolayısıyla bunun zamanlama farkı olabilir. Sonuçta finansal durum tablosu dediğiniz bilanço bir anlık durumu gösterir yıl sonu itibarıyla ama böyle bir soruyu sorma ihtiyacı duydum. Yani nakit finans yönetiminde bir sıkıntı var mı? Aslında önemli ölçüde bir bilanço büyüklüğü var. 2014 rakamları bile 350 milyon civarında.
Yine şöyle kabaca baktığımızda şüpheli alacaklar var. Yani ticari bir faaliyet değil, kurum değil ama yine mali tablolar üzerinden yaptığım değerlendirmede bazı elektrik harcamaları dolayısıyla bazı kurumlardan olan alacaklar var, belediyeden olan alacaklar var çünkü bilançoda önemli bir kalemde gelecek aylara ait gelir tahakkukları var Büyükşehir Belediyesiyle alakalı. Yani burada alacaklarla ilgili, başta da Büyükşehir Belediyesi olmak üzere bir şey yaşanıyor mu; bir zafiyet ya da tahsilat konusunda herhangi bir sıkıntı var mı? Onu öğrenmek istiyorum.
Bir başka konu, personelle ilgili, 2014 yılında yine burada verilen rakamlara bakacak olursak, ortalama 41 kişi deniyor. Aynı yıl içinde önemli ölçüde personel azaltması yoluna gidilmiş ama personel ücretlerine baktığımızda, buradaki yine raporlanan rakamlardan söylüyorum- ortalama bir şey çıkarttığınızda, 7 bin civarında, 7 bin TL/ay bir maliyet ortaya çıkıyor toplam personel giderleri. Ortalama olarak yine bu rakam. Dolayısıyla 2014 rakamlarıyla bunu değerlendirmek lazım. Yani satın alma gücü ifadesiyle, daha doğrusu bugünkü satın alma gücüne getirmeye çalışırsak bu rakam daha yukarılarda bir rakam olacak güncel para ifadesiyle ama başka giderler de olabilir. Onları bilemiyoruz. Buradaki ödenen ücretlere ilişkin, minimum ve maksimum ücretlere ilişkin bir bilgi istiyorum. Bunun haricinde raporlamayı söyledim. Çok da önemli gördüğüm mali raporlama açısından geçmişe yönelik herhangi bir şey yok.
Ben, tekrar, bu görüşmelerin, denetim faaliyetlerinin Kurula ve ülkemize katkı vermesi dileğiyle çok teşekkür ediyorum.