KOMİSYON KONUŞMASI

MUSTAFA SAVAŞ (Aydın) - Sayın Başkan, Sayın Bakanım, değerli milletvekilleri, Maliye Bakanlığı başta olmak üzere kamu kurumlarının değerli temsilcileri, değerli basın mensupları; görüşmekte olduğumuz 2017 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı AK PARTİ Hükûmetlerince hazırlanan 15'inci bütçedir. On dört yılı aşkın süredir hükûmetlerimiz tarafından ülkemizin gelişmesi ve kalkınması için üstün gayret ve şevkle yapılan çalışmalar ile yüce Meclisimizin teveccühü ve katkıları neticesinde çok önemli gelişmeler kaydedilmiştir.

Önceki yıl bütçelerinde olduğu gibi 2017 bütçesi de orta vadeli programlar çerçevesinde ülkemiz kaynaklarının bir kısmı kamu geliri olarak toplanmakta ve yine kamu hizmeti, toplumsal refah ve ülke kalkınması için harcanarak millete kaynak ve hizmet olarak geri dönüşü planlanmaktadır.

Konuşmamızda bu icraatların tamamına değil, vaktimiz ölçüsünde önemli gördüğümüz birkaç konu ve harcama kalemlerine ilişkin açıklamalarda bulunmak istiyorum.

2002 yılında 350 milyar lira olan ülkemiz gayrisafi yurt içi hasılası, 2016 yılında 2,148 milyar lira olarak beklenmekte ve 2017 yılında da 2,404 milyar lira olarak gerçekleşmesi hedeflenmektedir. Dolayısıyla on dört yıl içerisinde ülke ekonomisi Türk lirası cinsinden 6 kattan fazla artış kaydetmiştir. Ekonomik büyümenin 2016 yılında yüzde 3,2 düzeyinde gerçekleşmesi öngörülmekte olup 2017 yılında da bu oranın yüzde 4,4 olması hedeflenmektedir. On dört yıllık döneme bakıldığında, 2008 küresel krizinin ekonomiye yansıdığı 2009 yılı dışında, ülkemiz büyümesi hep pozitif olarak ve önemli oranlarda artış göstermiştir. Birçok gelişmiş ve gelişmekte olan ülkede büyüme dalgalı seyrederken ülkemiz 27 çeyrektir kesintisiz büyüyerek diğer gelişmekte olan ülkelerden pozitif ayrışmaya devam etmiştir.

Orta vadeli program çerçevesinde sonraki yıllarda ekonomik büyümenin yüzde 5 olarak gerçekleşmesi hedeflenmektedir. Bu açıdan bakıldığında 2017 yılı bütçesinin mali disiplin politikasından taviz vermeden büyümeyi esas aldığı görülmektedir. 2017 yılı bütçesi 645 milyar lira olarak öngörülmekte olup bütçe açığı 46,9 milyar ve faiz dışı fazla 10,6 milyar lira olarak hedeflenmektedir. Hükûmetlerimiz döneminde bir taraftan bütçe üzerindeki faiz yükü hem oransal hem de rakamsal olarak azaltılırken, diğer taraftan, faiz hariç kamu gelirleri kamu harcamalarını karşılamaya yeterli hâle gelmiştir. Bununla birlikte, faiz hariç 2017 yılı kamu giderlerinden 10,6 milyar lira daha fazla gelir artışı hedeflenmektedir.

Hatırlanacağı üzere, 2002 yılı bütçe gerçekleşmesi 114,9 milyar lira olup bütçe açığı 40,4 milyar olarak gerçekleşmişti. Ülkemiz 2002 yılından bu yana uyguladığı mali disiplin ve ihtiyatlı makroekonomik politikalar sayesinde 2017 bütçemiz on dört yıllık süreç içerisinde 2002 bütçesinin 6 katına ulaşırken, bütçe açığı 2002 yılında gerçekleşen tutara yakın öngörülmektedir. Bu gerçek de AK PARTİ hükûmetlerinin önemli başarılarından birisidir.

Dolayısıyla diğer veriler sabit 2002 yılındaki bütçe açığı 6 kat artsa idi 2017 yılında yaklaşık 240 milyar lira bütçe açığının olması beklenirdi. On dört yıllık AK PARTİ hükûmetlerimizin gösterdiği başarılı ekonomik ve mali politikalar neticesinde yaklaşık 200 milyar liralık faize gitmesi gereken kaynak kamu hizmetine ve ülke ekonomisine kazandırılmıştır.

Sayın Başkan, Komisyonumuzun değerli üyeleri; AK PARTİ iktidarları döneminde klasik hâle geldiği üzere, 2017 bütçesinde en büyük pay eğitime ayrılmaktadır. 2017 bütçesinde eğitime ayrılan kaynak 122 milyar liraya çıkartılmakta olup bütçe giderlerinin yaklaşık yüzde 20'si tek başına eğitim için öngörülmektedir. Diğer bir deyişle 2017 yılında toplanan vergi gelirlerinin yaklaşık yüzde 24'ü eğitime ayrılmaktadır.

2017 yılı bütçemizde en fazla kaynak ayrılan ikinci alan sağlıktır. Gerçekten 2017 yılı bütçesinde, bir önceki yıla göre yaklaşık yüzde 17 oranında artırılan ödenekle 111 milyar lira sağlık harcamalarına kaynak ayrılması öngörülmektedir. Sağlık alanında gerek kamu kaynaklarıyla gerekse kamu-özel iş birliği modeliyle önemli yatırımlar yapılmakta olup sadece şehir hastanelerinin sabit yatırım tutarı yaklaşık 27 milyar liradır. Bu proje kapsamında 34 adet tam donanımlı şehir hastanesi yapılmakta olup bunlardan 6 tanesinin 2017 yılında açılması planlanmaktadır.

Eğitim ve sağlık harcamaları toplamının bütçe içindeki payı yüzde 37'yi bulmaktadır ki, bu durum Hükûmetimizin vatandaşın eğitim ve sağlığına ne denli önem verdiğini açıkça göstermektedir.

Yatırım ödenekleri 2017 yılında yüzde 30 oranında artırılmaktadır. 2016 yılında bütçeden yatırıma ayrılan 60 milyar lira kaynak, 2017 yılında 78 milyar liraya çıkartılmaktadır. Kamu yatırımları içerisinde en yüksek pay; 22,2 milyar lirayla ulaştırma sektörüne ayrılmaktadır. Eğitim alanındaki yatırımlar için 13,7 milyar lira, tarım sektöründeki yatırımlar için 10,3 milyar lira, sağlık sektöründeki yatırımlar için ise 7,1 milyar lira kaynak tahsis edilmektedir. Geçen yıl 2 katına çıkarılan reel kesim destekleri, 2017 yılında da yüzde 16 arttırılarak 32,4 milyar liraya çıkarılmaktadır.

2017 yılı bütçesinde; sosyal güvenlik işveren prim desteği, BAĞ-KUR prim desteği, yatırım teşvikleri, ihracat destekleri, turizm sektörü destekleri, KOBİ destekleri, esnaf kredileri faiz desteği ve tarımsal kredi faiz desteği gibi teşvik ve desteklerle toplam 32,4 milyar lira tutarında kaynakla reel sektör desteklenmektedir. Bu kalemlerden en önemli tutarı, işletmelerin sosyal güvenlik kurumlarına ödemesi gereken 22 milyar liralık işveren primi tutarları yer almaktadır.

2017 bütçesi sosyal yönü güçlü bir bütçedir. 2017 bütçesiyle 45 milyar lira sosyal harcamalara kaynak ayrılmaktadır. 2002 yılında sosyal yardım ve hizmetler için ayrılan kaynak 1,6 milyar lira idi.

2017 yılı bütçesinde kaynak ayrılan sosyal yardım kalemleri ve tutarlarından başlıcaları şunlardır: Ödeme gücü olmayan 9 milyon vatandaşımızın prim gideri için 7,2 milyar lira, 508 bin engelli vatandaşımızın ev bakımına destek amacıyla 5,8 milyar lira, 65 yaş üstü ve engelli aylıkları için yaklaşık 1 milyon 220 bin kişiye bağlanan aylıklar için 5,3 milyar lira, eğitim ve sağlık alanlarında şartlı nakit desteği alan 2,5 milyon kişi için 1,2 milyar lira.

2017 bütçesiyle sosyal güvenlik sistemi desteklenmektedir. 2017 yılında sosyal güvenlik kurumlarına yapılacak transfer tutarları ise 117 milyar liraya çıkartılmaktadır.

Sayın Başkan, değerli üyeler, 2017 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı'nın hazırlanmasında emeği geçen herkese teşekkür ediyor, 2017 yılı bütçemizin milletimizin toplumsal refahı ve memleketimizin kalkınma ve büyümesi için hayırlara vesile olmasını temenni ediyorum.

Saygılarımla.