Komisyon Adı | : | (10 / 276, 277, 278, 279) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
Konu | : | Komisyonun çalışma usul ve esaslarına ilişkin görüşmeler |
Dönemi | : | 26 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 13 .10.2016 |
MİTHAT SANCAR (Mardin) - Teşekkürler Sayın Başkan.
Tabii, ben de bu tartışmanın buraya çağrılan misafirlerle ilgili olmadığını belirtmek isterim, kendileri de bunun farkındadırlar eminim. Mutlaka değerli katkılar yapacaklardır. Şahıslarını tenzih ederek konuşuyoruz, altını çizmek isterim. Ayrıca, buraya kadar geldiler, zahmet ettiler, teşekkür ederiz.
Şimdi, usul konusunda anlaşmanın ne kadar önemli olduğunu ilk hafta tartıştık, ikinci hafta tartıştık, devam ediyor. Usul konusunda anlaşamazsak çalışmaların doğru yönde akmasını sağlama imkânını da kaybederiz. Bu Komisyon bir araştırma Komisyonu ve Türkiye Büyük Millet Meclisinin Genel Kurulunda oy birliğiyle kurulması kararlaştırılmış bir Komisyon. Ne yapar? Elbette yargısal faaliyet yapmaz, akademik araştırma da yapmaz, siyasi araştırma yapar. Türkiye Büyük Millet Meclisinin derdi bu zaten, işlevi bu. Yani bizim iki temel işlevimiz var, Meclis olarak. Biri yasama faaliyeti, diğeri siyasi denetim ve sorumlulukları ortaya çıkarmaktır. Şimdi, burada yasama faaliyeti yapmadığımıza göre, araştırma Komisyonu olarak yaptığımız şey bir siyasi meseleyi ya da bu kadar çok önemli bir olayın, böyle kanlı bir darbe girişiminin siyasi boyutlarını araştırmaktır. Bunu halk adına yapıyoruz, bunu bizi seçenler adına yapıyoruz. Unutmayın sistemin tepesinde, en üstünde Türkiye Büyük Millet Meclisi yer alıyor.
Şimdi, bugün 4 sayın misafiri davet ettiniz ama gerçekten sormak istiyoruz. Hangi noktaları aydınlatmak amacıyla çağırdınız? Oysa biz demiştik ki daha önceki konuşmalardan muhalefet partileri bu konuda hemfikir görünüyor, konuşmalardan bu anlaşılıyor. 15-16 Temmuzda neler yaşandığını aydınlatmadığımız sürece bu teşkilatın devlete nasıl yerleştiğini ortaya çıkaracak bir araştırma yapmamız da mümkün değil, darbenin siyasi hakikatini aydınlatmamız da mümkün değil. Darbenin muhtemel ileriye dönük siyasi etkilerini de önlememiz pek mümkün olmaz. Şu hâlde 15-16 Temmuzla başlamamız gerekiyordu. O gün orada bulunan aktörleri dinlememiz gerekiyordu. Uzmanlara daha sonra geliriz, eğer bilgi eksikliği hissedersek. Burada bazı konularda bizi aşan bilgiler olduğu gibi bir durumla karşılaşırsak uzmanları çağırırız. Doğrudan doğruya o gün kahramanlık yapmış olabilir sayın milletvekilimiz, başka pek çok insan da aynı şeyi yaptılar.
BAŞKAN - İfade ettik.
MİTHAT SANCAR (Mardin) - Bu tek başına bir gerekçe olamaz. Yani kendisinin gerçekten başka alanlardaki müktesebatına en ufak bir sözüm olmaz ama tek başına bu, bir sebep olamaz. Öyle olsaydı, doğrudan doğruya o gün Mecliste bombaların altında olan birini çağırmamız çok daha doğru olurdu.
İkincisi: Dediğim gibi eğer hakikati araştırma konusunda şüpheler yaratırsak Komisyonun çalışmalarıyla ilgili şaibeler artar. Hakikati ortaya çıkaracak bir çalışmayı yapmak yerine aslında biraz işi yokuşa sürmek, biraz suyu bulandırmak gibi bir işleve soyunduğu şüphesini, tartışmasını büyütürüz. Burada sorumluluk kime ait olacak, açıktır. Eğer böyle bir yöntem izlersek demek ki bu işin siyasi boyutunu ve geriye doğru sorumluluk zincirini araştırmaktan korkanlar var gibi bir izlenime bizzat biz katkıda bulunuruz. Biz çok açık söylüyoruz başından beri.
BAŞKAN - Teşekkür ediyorum.
MİTHAT SANCAR (Mardin) - Bitireceğim.
Bütün boyutlarıyla araştırılacaktır bu, araştırılmalıdır ve 15-16 Temmuzdan başlanmalıdır.
Listeyle ilgili de, ekim programıyla ilgili de bir şey söyleyeyim. Biz bunu bir taslak olarak sunarsanız tartışmayı tabii ki kabul ederiz. Bir taslaktır, bir öneridir. Ama eğer kesin listeyse şu soruyu sorma hakkımız var. Partilerin önerileri var, hangi partinin önerisinden hangi ölçüte göre isimler belirlediniz? Mesela biz 35 isim belirledik. Belirlediğimiz 35 isim içinde sadece 3 ismi davet etmişsiniz. Bunu nasıl belirlediğinizi de tartışmak isteriz.
Teşekkürler efendim.