KOMİSYON KONUŞMASI

ORHAN ATALAY (Ardahan) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.

Bu konuyu, doğrusu, 2011'den beri, şahsen bir önceki Millî Eğitim Komisyonu üyesi olarak çalışmıştım. İlgili bakanlarımızla da, hatta dönem Başbakanımızla da görüşmüştüm. Ben bölgenin insanıyım ve bölgede öğretim üyeliği yaptım. Hâlen bölgenin özellikle eğitim sorunlarıyla ilgileniyorum.

Bakın, 2013 YGS sınav sonuçlarında illerin başarı sıralamasını aldığımızda, Türkiye'de en başarılı 20 vilayetin içerisinde doğudan, güneydoğudan tek bir il yok. Türkiye'nin en başarısız son 20 vilayetinin tamamı bu bölgenin vilayetleri. Bir kere, bu, eğitimde fırsat eşitliğinin ıskalandığının çok açık bir fotoğrafı.

CEYHUN İRGİL (Bursa) - Sabahleyin, eşitlendiğini söylüyordu Bakanınız.

ORHAN ATALAY (Ardahan) - Bir dakika, dinliyorum.

Şimdi, bunun nedenini incelediğimizde temel problemin öğretmende düğümlendiğini görüyoruz Sayın Başkanım. Çünkü, bölgede öğretmenin şu anda ortalama çalışma süresi dokuz aydır ve bu dokuz aylık süreçte çalışan öğretmenlerin tamamı stajyer öğretmendir, öğretmen değildir. Her meslekte akademik bilgi kadar tecrübenin önemli olduğunu esas aldığımızda tecrübe doğu ve güneydoğuda birikmiyor, bir şekilde birikmiyor.

Bakın, 2011 yılında Türkiye'de öğretmenlerin en fazla rapor kullandığı illeri sıraladığımızda da bu YGS sınavlarında en başarısız 20 vilayetin tamamı ilk 20'ye giriyor. Yani, öğretmen gidiyor, dokuz ay kalıyor ama dokuz ayının, nereden bakarsan, aktif olarak mesai saatlerini esas aldığımızda, neredeyse yarısı raporlu geçiyor. Niye? Çünkü, öğretmen Ankara'da, İstanbul'da, İzmir'de doğmuş, büyümüş, orada okumuş. Oraya ilk olarak onu gönderiyoruz. Çocuğun oradaki şartlara alışması için bir yıla ihtiyaç duyuyor. Dolayısıyla, bir kere, Anayasa'nın amir hükmü eğitimde fırsat eşitliği bundan dolayı da gerçekleşmiyor.

Şimdi, değerli arkadaşlar, elbette ki eğitim, sağlık kadar önemli. Bakın, sağlıkla ilgili orada sözleşmeli çakılı kadro, doktorlar, sağlık memurları, çalışanlar atandığı zaman bölgenin sağlık problemi ciddi oranda karşılandı.

CEYHUN İRGİL (Bursa) - Böyle bir kadro yok, sözleşmeli kadro yok.

ORHAN ATALAY (Ardahan) - Evet. Fakat, eğitime gelince, buradan bizim atadığımız öğretmenler orada durmuyor. Bir şekilde, eş durumu vesaire...

Bakın, Millî Eğitim Bakanlığımızda veriler var. Millî Eğitim Bakanlığımızdaki verilerden bir kısmı sahte evliliklerdir. Yani, düşünebiliyor musunuz; doktoralı bir öğretmen bayanın Manisa'nın bilmem hangi köyünde veya başka bir köyde ilkokul mezunu birisiyle resmî nikah yapıyor? Tayinini aldıktan sonra tekrar -yapılan nikah kâğıt üzerinde- boşanıyor. Dolayısıyla, sadece eğitim değil, sağlık, sosyokültürel açıdan Türkiye'nin en geri kalmış bölgesinde Doğu Anadolu, arkasından da Güneydoğu Anadolu Bölgesi geliyor. Bunları incelediğimizde de nihayetinde dayandığımız, istinat edeceğimiz nihai nokta eğitimdir. Bizim bir şekilde, devlet olarak bu problemi çözmemiz lazım. Bununla ilgili çeşitli denemeler yapıldı. Ama, Bakanlığımızın getirmiş olduğu bu 5+3 gerçekten bölgenin eğitim sorununu kökten çözecek bir yaklaşım. Bu manada da Türk eğitim sisteminde bir devrim sayılacak. Buna bölgenin ciddi manada ihtiyacı vardır. Böyle yapmadığımız sürece bölgenin eğitim sorununu çözemiyoruz, orada öğretmeni durduramıyoruz. Öğretmen durmadığı zaman da eğitimsizliğin sebebiyet vermiş olduğu o kadar suç ve günahla devletin baş etmesi mümkün değil Sayın Başkanım.

Son olarak şunu söyleyelim: Batıda meşhur bir söz vardır: Eğitiminizin kalitesi öğretmeniniz kadardır. Ben bölgenin milletvekiliyim. Fiziki altyapı itibarıyla doğu ve güneydoğunun eğitimde gelmiş olduğu nokta belki Ankara'dan daha iyidir ama öğretmen olmadığı zaman sizin sınıflarınızın altından yapılmış olması ya da derslik başına düşen öğrenci sayısının 15'e düşmüş olması bile fayda sağlamıyor. O yüzden, birinci problemimiz öğretmendir. Öğretmenin orada uzun süre çalışmaya ihtiyacı vardır. Mevcut getirilen, Bakanlığımızın sunmuş olduğu bu modellerde yer alan teklif son derece isabetlidir. Bölgenin bir vekili ve bir akademisyen olarak, bir eğitimci olarak bizim buna bölge olarak acilen ihtiyacımız vardır. Bu sebeple de Sayın Bakanımıza, Bakanlığımıza teşekkür ediyorum.

Bilgilerinize arz ederim.