| Konu: | Makine ve Kimya Endüstrisi Anonim Şirketi Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 98 |
| Tarih: | 30.06.2021 |
MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONU BAŞKANI İSMET YILMAZ (Sivas) - Sayın Başkanım, teşekkür ediyorum.
Öncelikle, bu kanun teklifi üzerinde fazla soru olmadı dolayısıyla kanun teklifinin çok iyi anlaşılmış olmasından duyduğum memnuniyeti ifade etmek isterim Değerli Başkanım.
MAHMUT TANAL (İstanbul) - Belki hiç anlaşılmamıştır Başkanım.
MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONU BAŞKANI İSMET YILMAZ (Sivas) - Bir hususu daha ifade etmek isterim: Şimdi, birçok arkadaşımız -Sayın İmran Kılıç Bey de söyledi, hatipler de konuşmalarında ifade ettiler- "Meclis denetiminin dışına almakla ne murat ediyorsunuz, niye yapıyorsunuz?" dedi. Oysa çok açık, 6085 sayılı Sayıştay Kanunu'nun denetime ilişkin 4'üncü maddesi çok açık ve net: "Sermayesinde doğrudan ve dolaylı olarak kamu payı olan özel kanunlar veya Cumhurbaşkanlığı kararnameleri ile kurulmuş anonim ortaklıklar Sayıştay denetimine tabidir. Denetim kapsamına giren şirketlerden doğrudan veya dolaylı olarak kamu payı yüzde 50'den az olup ilgili mevzuat uyarınca bağımsız denetime tabi olan; şirketler, bunların iştirakleri ve bağlı ortaklıklarının denetimi, ilgili mevzuatı uyarınca düzenlenen, ve Sayıştaya gönderilecek olan bağımsız denetim raporları esas alınarak yapılır. Sayıştay, münhasıran kendisine sunulan bağımsız denetim raporlarını esas alarak hazırlayacağı raporu Türkiye Büyük Millet Meclisine sunar." Kanun, çok açık diyor: Sermayesinin tamamı, yüzde 50'den fazlası kamuya aitse KİT denetimine tabidir, Meclisteki denetime tabidir; eğer yüzde 50'nin altında ise o zaman da bağımsız denetim yapılacak, bağımsız denetim raporunu Sayıştaya gönderecek, Sayıştay da o bağımsız denetim raporu üzerine düzenlediği raporu KİT Komisyonuna gönderecek. Dolayısıyla, Meclisin denetiminden çıkma gibi bir husus söz konusu değildir.
Bir de Sayın Lütfü Türkkan, dün NEPSA savunma firması ile Fişek ve Kapsül Üretim Tesisinin kamu-özel iş birliği modeliyle kurulmasına dair bir açıklama istemişti. Söz konusu sözleşme, Makine ve Kimya Endüstrisi Kurumu tarafından Kamu İhale Kanunu'na göre 3/b istisnası kapsamında yapılmış bir alt yüklenici sözleşmesidir. Diğer kamu kurum ve kuruluşlarında olduğu gibi Makine ve Kimya Endüstrisi Kurumunda da buna benzer birçok alt yüklenicilik sözleşmesi vardır. Kurumun uhdesinde uzun yıllardır alt yüklenici kullanılmaktadır. Bunlardan birisi de 31 Temmuz 2019'da imzalanan Enerjetik Malzemeler Üretim Tesisi kurulması yönünde alt yüklenicilik sözleşmesidir. Tesis, 29 Nisan 2021 tarihinde hizmete girmiştir. Yine, benzer şekilde 155 milimetre YAVUZ obüsü araç sistemlerine yönelik alt yüklenicilik sözleşmeleri mevcuttur. Yine, aynı şekilde TÜBİTAK SAGE'yle 1 Eylül 2009 tarihinde yapılan DUPAT Projesi ve yine TÜBİTAK SAGE'yle 15 Haziran 2012 tarihinde NEB (Nüfuz Edici Bomba) Projesi de alt yüklenicilik ilişkisine örnektir. Makine ve Kimya Endüstrisi Kurumunda alt yüklenici kullanılma oranı yüzde 38 olup 2018 yılında 422, 2019 yılında 389, 2020 yılında 269 adet alt yüklenicilik sözleşmesi imzalanmıştır. Bu ifade edilen sözleşme de bunlardan biridir. Bu ve buna benzer sözleşmelerde amaç Makine ve Kimya Endüstrisi Kurumu fişek üretimine yetişemediği zamanlarda hem Silahlı Kuvvetlerin ihtiyaçlarına yetişebilmek hem de yurt dışına ihraç yapabilmektir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONU BAŞKANI İSMET YILMAZ (Sivas) - Başkanım, sözlerimi tamamlayacağım.
Makine ve Kimya Endüstrisi Gazi Fişek Fabrikamızın yıllık kapasitesi 240 milyon adettir. 2020 yılı içinde gelen sipariş 658 milyon adettir. Allah için, üretim kapasiten 240 milyon, talep de 658 milyon olursa ne yapacaksın? Ya kapasiteyi artırmak lazım ya da alt yüklenici kullanacaksın. Dolayısıyla burada yapılan husus da budur. İnşallah, ilave yatırım da yapılacaktır. Yatırım yapıldıktan sonra yatırımın tamamı Makine ve Kimya Endüstrisinin mülkiyetine geçirilecektir diyor, yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum Sayın Başkanım.