GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 2021 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2019 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifinin 5'inci Tur Görüşmeleri münasebetiyle
Yasama Yılı:4
Birleşim:29
Tarih:12.12.2020

MHP GRUBU ADINA ALİ MUHİTTİN TAŞDOĞAN (Gaziantep) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri, ekranları başında bizleri takip eden yüce Türk milleti; Sağlık Bakanlığının 2021 yılı bütçesi üzerinde beşinci tur görüşmeleri kapsamında MHP Grubu adına söz almış bulunmaktayım.

Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de günlük hayatta ve ekonomik hayatımızda yoğun etkisini gösteren Covid-19 salgınıyla mücadele eden, başta Sağlık Bakanımız ve Bilim Kurulu olmak üzere, fedakâr çalışmaları ve gayretleri dolayısıyla kahraman sağlık çalışanlarımıza, onların fedakâr ailelerine şahsım, partim ve milletimiz adına şükranlarımı sunuyorum. Salgın mücadelesinde insanüstü gayret gösterip millete hizmet yolunda hayatını kaybeden sağlık çalışanlarımıza ve salgın sebebiyle vefat eden vatandaşlarımıza Allah'tan rahmet, ailelerine ve yakınlarına da başsağlığı diliyorum.

Kıymetli milletvekilleri, vakaların başlangıcında Dünya Sağlık Örgütünün "bölgesel salgın tehdidi" olarak tanımladığı, sonrasında bütün ülkeleri etkisi altına alan pandemik bir krizle yaklaşık bir senedir mücadele ediliyor. Salgının getirdiği birçok olumsuzluklardan ve sıkıntılardan her ülke gibi biz de nasibimizi almaktayız. Ülkemizde de artmakta olan vaka sayılarının yayılımı ve ölümler toplumun tümünü kaygılandırmaktadır. Maalesef, bu durum tedbirlere uymamamız ve dikkatsiz davranmamızın doğal bir sonucudur.

Salgınların hastane ortamında tedavi edilmesinin şekli veya tedavi yöntemlerinin ve aşının ne kadar önemli olduğunun konuşulduğu bir dönemdeyiz. Salgının tedavisinden de aşısından da önemli olan salgını sahada önleyici tedbirlerle kontrol altına alabilip yenmektir. Hastanelerin fiziki koşulları, yatak, yoğun bakım yatak sayısı yetersizliği veya sağlık çalışanlarının sayısının salgınla mücadelede direkt ilgisinden ziyade önleyici ve koruyucu tedbirlerin uygulanmasının ve bu tedbirlerin yeni olağan durumumuz olduğunun ısrarla vurgulanmasının daha anlamlı olacağı bilinmelidir. Genel Başkanımız Sayın Devlet Bahçeli Bey'in belirttiği gibi, biz bu salgını aklın, bilimin ve duanın gücüyle yeneceğiz.

Sayın milletvekilleri, Komisyon toplantılarımızda dile getirdiğimiz, yeni kurulan nadir hastalıkların izlenmesiyle ilgili daire başkanlığı aktif rol almalıdır. Ülkemizdeki kanser hastalıklarının ve nadir hastalıkların ilaç ihtiyacını karşılayabilecek, biyoteknolojik ilaç ve biyobenzer ilaç üretimini yapabilecek bir altyapıya kavuşulması için somut çalışmalar yapılmalıdır. Zira nüfusumuzun yüzde 8'ini etkileyen bu alandaki ilaç giderleri ülke ekonomisine de yaklaşık 2 milyar TL dışa bağımlı bütçe yükü getirmektedir. Ayrıca bu dönem nadir hastalığı bulunan ve hastaneye gitmesi sakıncalı olan hastalarımız için evde infüzyon sağlanmalıdır. Aşıların uygulanmasıyla başlayacak olan yeni süreçte aşılanan herkesin HES sisteminden takibinin sağlanması, e-aşı veya sağlık pasaportu diye tanımlanabilen bir kod oluşturulması önceliklerimiz arasında olmalıdır. Oluşabilecek uluslararası entegrasyonun da hazırlanması öngörülmelidir.

Sayın milletvekilleri, bir başka konu da hastanelerimizde artan şiddet vakalarının ülke gündeminden çıkarılması için, şiddet oluşmadan önce tedbirlerin alınması, sağlık çalışanlarının güven ortamında çalışmalarının sağlanması hayati önem arz etmektedir. Sağlıkta şiddeti önleme daire başkanlığının kurulmasının, sağlık çalışanlarına yönelik şiddet eylemlerinin önlenebilmesi açısından her türlü hukuki, idari ve sosyal tedbirlerin alınması için ihtiyaçları karşılayabileceğini düşünmekteyiz.

Ekim ayı sonunda Sağlık Bakanlığı bünyesinde 12 bin yeni personel alınacağını açıklayan Sayın Bakanımız, bu müjdesiyle sağlık meslek lisesi mezunlarını ve pek çok değişik branştan mezun gençlerimizi heyecanlandırmıştır. Kalifiye sağlık personellerinin atamaları gençlerimizin mağduriyetlerini giderecek, hasta memnuniyetini de en üst seviyeye çıkaracaktır.

Sağlık hizmetlerinin sunumunda çalışan bütün hizmet kadrolarının Avrupa birliği ve OECD ülkeleri karşılaştırmalı sayısal analizlerinde Türkiye aleyhine büyük oranda eksiklikler vardır. Diyetisyenler, hemşireler, tıbbi sekreterler, paramedikler, anestezi teknikerleri, fizyoterapistler, odyometristler, perfüzyonistler, ATT'ler ve daha birçok branş mezunlarına iş imkânı oluşturmak gerekmektedir.

Sağlık Bakanlığımız çalışanlarının karışık bir istihdam modeliyle çalıştırılmaları "eşit işe eşit" hak ilkesine olumsuz etki oluşturmaktadır. Mesela; 4/A, 4/B, 4/C, 663-45/A, kamu dışı, vekil gibi değişik iş sözleşmeleri ve kadro tanımları çalışma barışını bozmaktadır. Kamu istihdamının sade ve anlaşılır, tek tip kadro modeline dönüştürülmesinin salgınla mücadele döneminde daha anlamlı ve yerinde olacağı kanaatindeyiz. Döner Sermaye Ödeme Yönetmeliği'nin yeni katsayılarla baştan güncellenerek, hekim dışı sağlık çalışanlarının yıllardır arttırılmamış döner sermaye miktarlarını önceleyerek yeniden yapılandırılması da önemli bir beklentidir. Eczacılarımızın mağduriyetleri mutlaka giderilmeli, beklentileri muhakkak dikkate alınmalıdır. Artan ilaç tüketimine ve bilinçsiz antibiyotik kullanımına da dikkat edilmelidir. Kamu spotları artırılarak devam ettirilmelidir.

Sayın milletvekilleri, ilaç, tıbbi cihaz sektörü Cumhurbaşkanlığı On Birinci Kalkınma Planı'nda ülkemiz için öncelikli sektör seçilmiştir. Yurt içinde ilaç, aşı, serum ve tıbbi cihaz üretimini önceleyen, bunun için AR-GE iklimi yaratan, üretim süreçlerinin kamu alım politikaları ve üretim teşvikleriyle desteklendiği bütüncül bir ilaç ve tıbbi cihaz stratejisinin geliştirilmesinin ne kadar önemli olduğu salgın döneminde bir kez daha anlaşılmıştır. Yerli aşı, serum ve ilaç üretiminin hayati önem arz ettiğini görüyor, bu konulardaki millîleştirme çalışmalarını destekliyoruz.

Kıymetli milletvekilleri, Gaziantep sanayisi Dönüşüm Programı'ndaki medikal sanayi hedefi doğrultusunda, kurulan yeni organize sanayi bölgesinde Bakanlığımızın Tıbbi Cihaz ve Tıbbi Hizmet Alımları Planlama Dairesi Başkanlığıyla birlikte proje paydaşı olmaktadır. Yapılacak ortak projeyle stratejik önemi olan Gaziantep sağlık vadisinin hayata geçirilmesinin, pandemiyle mücadele döneminin ruhuna uygun olacağı gibi, önemli bir ihtiyacı da karşılayacağını düşünmekteyiz.

Nüfusu 2 milyonu aşan metropol ilimizde standart uzman doktor sayısının yüzde 50 düzeyinin altında olduğu, ek olarak çevre illerden gelen hastaların, bunun yanı sıra Cerablus ve El Bab'dan gelen acil hastaların ve ilimizdeki Suriyeli yerleşik misafirlerin de yoğunluğu dikkate alınarak hekim kadrolarının acilen tamamlanması ilimiz için bir ihtiyaç değil, mecburiyet hâline dönüşmüştür. Gaziantep'te Covid-19 mücadelesinin en yoğun çalışanı göğüs hastalıkları uzmanlığı dalında 36 hekim kadrosu olmasına rağmen 19 hekim bulunmaktadır. Yoğun bakımların tüm yükünü çeken anestezi uzmanlığı dalında 90 hekim kadrosu varken 53 hekim bulunmaktadır. İl merkezimizde 4 hastanemizde kadın hastalıkları ve doğum uzmanlığı alanında 58 hekim kadrosu olmasına rağmen 21 hekim bulunmaktadır. İlimizdeki bebek ölüm hızını acilen düşürmeye çalıştığımız bu dönemde çocuk sağlığı ve hastalıkları uzmanlığı dalında 50 hekim kadrosu olmasına rağmen 23 hekim bulunmaktadır. Aile hekimliğinde ise 714 birim varken 80 birimimiz boş bulunmaktadır. Bunların yanı sıra, Gaziantep'te arsa tahsisleri yapılmış, projeleri tamamlanmış Nurdağı, Araban, Yavuzeli ve Karkamış'ta 1'er tane, İslahiye'de 2, Nizip'te 3 tane, merkez ilçelerimiz Şehitkamil'de 5, Şahinbey'de 12 adet olmak üzere 26 adet aile sağlığı merkezi ve sağlık ocakları ile göçmen sağlık merkezleri, 112 sağlığı hizmetleri istasyonu yapımına bir an önce başlanmalıdır. Bütün hemşehrilerimiz Gaziantep Şehir Hastanesinin ivedi olarak hizmete alınmasını beklemektedir. Şehir hastanesi dışında planlanan ve şehir merkezinde olması nedeniyle mutlak ihtiyaç duyulan 300 yataklı 25 Aralık Devlet Hastanesinin yapımına da bir an önce başlanmalıdır.

2021 yılı bütçemizin hayırlı olmasını diler, Gaziantep'in adaşı Gazi Meclisimizi saygıyla selamlarım. (MHP sıralarından alkışlar)