GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Samsun-Sivas demir yolu hattına ilişkin gündem dışı konuşması
Yasama Yılı:3
Birleşim:15
Tarih:07.11.2019

BEDRİ YAŞAR (Samsun) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; yenileme çalışmaları dört yıldır süren ve bir türlü tamamlanamayan Samsun-Sivas demir yolu hattıyla ilgili gündem dışı söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

Yine, yüce Türk milletinin ve İslam âleminin Mevlit Kandili'ni tebrik ediyorum.

Değerli milletvekilleri, Samsun-Sivas demir yolu tarihi çok eskilere dayanmaktadır. Bu demir yolunun yapımı 12 Eylül 1924 tarihinde Gazi Mustafa Kemal Atatürk'ün ilk kazmayı vurmasıyla birlikte başlamıştır. Samsun'dan başlayarak Sivas'ın Yıldızeli ilçesinin Kalın köyüne kadar uzanan 378 kilometrelik demir yolu hattı 30 Eylül 1931 tarihinde tamamlanmış ve Gazi Mustafa Kemal Atatürk tarafından yolcu ve yük taşımacılığına açılmıştır. Böylece, Karadeniz Bölgesi ile Anadolu arasındaki ilk yolcu ve yük taşımacılığı da başlamıştır. Hükûmet ve Avrupa Birliği tarafından ortaklaşa alınan kararla bu güzergâh üzerinde 24 Haziran 2014 tarihinde yenileme çalışmaları başlatılmıştır. Bu amaçla, 12 Haziran 2015 tarihinde Ulaştırma ve Denizcilik Bakanlığı ile ihaleyi alan girişimci firma arasında yenileme çalışmalarının hangi şartlarda ve ne şekilde yapılacağına dair sözleşme imzalanmıştır. Dönemin Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı imza töreninde yapmış olduğu konuşmada, projenin 220 milyon avroluk kısmının Avrupa Birliği fonlarından hibe olarak karşılanacağını belirtmiştir. Ulaştırma Bakanı, çalışmanın 39 milyon avroluk bölümünün kendi öz kaynaklarımızdan karşılanacağını açıklamıştır. Bakan, ayrıca, yenileme çalışmalarının 2017 yılının sonunda tamamlanarak hattın bu tarihte hizmete açılacağını da duyurmuştur. Böylece, Samsun-Sivas demir yolu hattında seksen sekiz yıl aradan sonra yenileme çalışmaları başlamış ve hat 29 Eylül 2015 tarihinde ulaşıma kapatılmıştır.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2015 yılında "Kuzeyi güneye, Türkiye'yi geleceğe taşıyoruz." sloganıyla başlatılan ve 2017 yılı sonunda tamamlanması planlanan yenileme çalışmaları üzerinden bugüne kadar dört yıl geçmesine rağmen hat bir türlü trafiğe açılamamıştır. Yenileme çalışmaları uzadıkça uzamış, açılış günü ve tarihi iyice şaşmıştır. Yapılan açıklamalara rağmen hattın açılışı ağustos ve eylül aylarında da ne yazık ki yapılamamıştır. Böylece, Samsun-Sivas demir yolu hattının açılışı neredeyse yılan hikâyesine dönmüştür.

Değerli milletvekilleri, cumhuriyetin ilk yıllarında her türlü imkânsızlık ve yoklukların yaşandığı, teknolojinin neredeyse hiç bulunmadığı bir dönemde kazmayla kürekle yedi yılda yolcu ve yük taşımacılığına açılan demir yolu hattının bu dönemde her türlü imkân ve ekipmanlara rağmen dört yıl gibi uzunca bir sürede yenilenerek hizmete açılmayışı ülkemiz adına büyük bir talihsizlik olmuştur. Yenileme çalışmalarının uzaması yalnızca bu hat üzerinde yapılan yolcu taşımacılığını etkilememiştir; gecikme, yolcu taşımacılığının yanı sıra bu güzergâh üzerindeki bütün ticari faaliyetleri de etkilemiştir. Kara yolu taşımacılığı, demir yolu taşımacılığına göre daha pahalı olduğundan bu güzergâh üzerinde neredeyse ticaret bitme noktasına gelmiştir. Ticaretin yeniden canlanması ve eski günlerine kavuşması, kapsamlı bir çalışmanın yanında çok güçlü bir hükûmet desteğine kalmıştır.

Ayrıca, burada yaşanan gecikmeden yalnızca Samsun ekonomisi değil, aynı zamanda Türkiye ekonomisi de büyük zarar görmüştür. Bu hat, Karadeniz'in Anadolu'ya açılan iki demir yolu hattından biridir. Demir yolu hattı daha fazla gecikme yaşanmadan bir an önce hizmete açılmalı ve bugüne kadar meydana gelen ekonomik zararlar telafi edilmelidir. Bilindiği gibi, Samsun, Türkiye ekonomisi içerisinde ilk 10 sıradayken bugün 36'ncı sıraya düşmüştür.

Demir yollarının kentler üzerindeki gelişmelerini anlatmayla bitiremeyiz. Bugün sadece Kars hattına baktığınız zaman Doğu Ekspresin'de bir ay süreyle biletler neredeyse doludur. Dolayısıyla, özellikle Karadeniz Bölgesi'nde sadece ve sadece Samsun'un demir yoluyla bağlantısı vardır; bu hattın bir an önce bitirilmesi de elzemdir. Bırakın bir an önce bitirmeyi, 2015 yılında hat trafiğe kapatılmış, 2015 yılından bu tarafa da herhangi bir taşımacılık faaliyeti olmamıştır.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayalım Sayın Yaşar.

BEDRİ YAŞAR (Devamla) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Ümit ediyorum ki; 2019 yılı bitmeden Samsun-Sivas demir yolu açılır, Samsun da eski şöhretli günlerine geri döner diyor, hepinizi saygıyla selamlıyorum. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)