GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: On Birinci Kalkınma Planı'nın (2019-2023) Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına Sunulduğuna Dair Cumhurbaşkanlığı Tezkeresi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:105
Tarih:18.07.2019

İSMAİL KONCUK (Adana) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri, Sayın Cumhurbaşkanı Yardımcısı; yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

Onuncu Kalkınma Planı'nın hedefler bakımından gerisinde olan On Birinci Kalkınma Planı'nı görüşüyoruz. Hani, eskiden -askerlik yapanlar bilir- hedef küçültme vardı, sizler de küçültmüşsünüz; inşallah hayırlı olur diyelim. Herhâlde bunu biraz daha matematik bilen birileri hazırlamış ki böyle bir hedef küçültme gereği hissetmişsiniz.

Aslında çok şey söylenebilir, ekonomi konularında kıymetli hatipler güzel şeyler söyledi ama ben burada... Bu "plan" sözü biraz iddialı yani buna "plan" demek falan mümkün değil, 290 sayfalık bu kitapçık aslında sorun tespitinden başka bir şey değil, ortada bir plan filan da yok. Bunun adı nasıl "plan"? Bakın bir cümle okuyayım ben size, bu nasıl bir plan: "Ülkemizden yurt dışına doğru yaşanan beyin göçünün nedenleri analiz edilecek." diyor. Düşünün yani şimdiye kadar analiz etmemişler ülkemizde yaşanan beyin göçünün sebebini, hükûmet haberdar değil, yeni analiz edeceklermiş. Nasıl bir planla? O belli değil. Bunun adına "plan" demek bile mümkün değil, bu ancak olsa olsa "sorun tespiti" olabilir.

Ben eğitimle ilgili konuşacağım, fazla konuşan olmadı eğitimle ilgili. Eğitimle ilgili cümleler de aslında bir plandan öte sorun tespiti ama bir plan var burada. Mesela "Tekli eğitime geçeceğiz." iddiası var. Sayın Binali Yıldırım'ın daha önceki yıllardaki -2019-2020 yılları değil mi Sayın Bakanım?- tekli eğitime geçileceği, okul öncesi eğitimin zorunlu yapılacağı yönündeki açıklamalarını hatırlıyorum ben. Bunun maliyeti ne? Yeni derslik gerekiyor 70 binden fazla ve ilave öğretmen, maliyeti 95 milyar TL. 5 yaş zorunlu eğitim için 17-18 bin yeni derslik gerekiyor, maliyeti 19 milyar TL. Meslek liselerinin laboratuvarlarının yenilenmesi maliyeti -ki bunlar da var burada- 16-17 milyar. Peki, Millî Eğitim Bakanlığı payından yatırıma ayırdığınız pay ne kadar? Yüzde 4,88. Nasıl yapacağız? Yani böyle bir maliyet tablosuyla tekli eğitime geçmek mümkün değil. Ha, tekli eğitime geçersiniz, ne yaparsınız? Ellişer kişilik iki sınıfı birleştirirsiniz ya da 40+40=80 kişilik sınıflar yaparsınız, dersiniz ki: "Biz tekli eğitime geçtik." Böyle bir tekli eğitim, eğitim anlamında olumlu getirisi olan bir şey değil.

Çok madde var, bunları tek tek burada izah edebilirim ama enteresan şeyler var, mesela ben size birini söyleyeyim: "Öğretmenlere, öğrenci kazanımları dikkate alınarak -neyse bu öğrenci kazanımları- eğitim kurumunun türü ve mahalline göre farklı oranlarda teşvik edici mekanizmalar oluşturulacak." Nasıl mekanizmalarsa bunlar? Bu nasıl bir plan ya? Yani "Öğrenci kazanımları dikkate alınarak..." Şimdi, diyelim, öğrenciniz başarılı oldu, teşvik edeceksiniz; peki, öğretmenler aynı şartlarda mı görev yapıyor? Yani, Mardin'in bir ilçesindeki öğretmenin başarı seviyesinin Çankaya'nın bir okulundaki öğretmenin başarı seviyesiyle bir olması mümkün değil. Yıllardır aslında biz bunları söyledik, öğretmenlere görev yaptığı bölgelere göre teşvik veriniz dedik ama yıllardır bunları dinletemedik. Eğitimle ilgili burada bir şey yok, burada bir şey yok yani bu, bir plan filan değil.

Ben, zamanım da fazla kalmadığı için, üniversitelerle ilgili birkaç cümle söylemek istiyorum. Üniversitelerle ilgili, bakın, burada diyor ki: "2023 yılı itibarıyla en az 2 üniversitemizin dünya akademik başarı sırasında ilk 100'e girmesini, en az 5 üniversitemizin de ilk 500'e girmesini sağlayacağız." Enteresan bir hedef ya, böyle bir hedef olabilir mi? Yani, bizim hedefimizin, 2 üniversitemizin ilk 100'e girmesi... Girdirdik; Boğaziçini girdirdik, Hacettepeyi girdirdik; diğerleri ne olacak? Bizim burada, bütün üniversitelerimizin başarı seviyesini artırmak gibi genel bir hedef ortaya koymamız lazım. Nasıl yapacaksınız? Siz üniversitelerimize profesör bile gönderemiyorsunuz, doçent gönderemiyorsunuz; akademik personel problemi var.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Sayın Koncuk, sözlerinizi tamamlayın lütfen.

İSMAİL KONCUK (Devamla) - Şimdi, böylesine bir ortamda üniversitelerimizin 2 tanesinin ilk 100'e girmesinin, 5 tanesinin ilk 500'e girmesinin üniversitelerimize, akademik hayatımıza bir fayda sağlamayacağını bilmemiz lazım.

Değerli milletvekilleri, bunlar, eğitim anlamında bir plan filan değil; dediğim gibi, bunlar bir sorun tespitidir. Dolayısıyla bunun adına "plan" bile demek mümkün değildir.

Ben bütün bunlara rağmen, adına "plan" denilen bu sorun tespiti dosyasının milletimize, ülkemize hayırlı olmasını yüce Allah'tan niyaz ediyorum, saygılar sunuyorum. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)