GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: İYİ PARTİ Grubu önerisi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:99
Tarih:09.07.2019

İYİ PARTİ GRUBU ADINA AYLİN CESUR (Isparta) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

Anayasa'mızın 98'inci, Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğü'nün 104'üncü ve 105'inci maddeleri gereğince Meclis araştırması açılması konusunda İYİ PARTİ olarak verdiğimiz öneri için söz almış bulunmaktayım.

Öneriyi huzura getirmeden önce acı haber aldık Hakkâri'den, 2 şehidimiz var; Muğla Dalaman'ımızdan Üsteğmen Emre Kargın ve Burdur Çeltikçi'mizden Onbaşı Hüseyin Nayır. Kendilerine Allah'tan rahmet, acılı ailelerine ve milletimize başsağlığı ve sabır diliyorum.

2018 yılında birbirine yakın tarihlerde gerçekleşen iki tren kazası neticesinde 34 vatandaşımız hayatını kaybetti, 387 vatandaşımız yaralandı. Faciayla sonuçlanan bu tren kazalarının nedenlerinin ilgili yetkili kurumlarca net olarak açıklanmaması basında ve kamuoyunda konuyla ilgili bilgi kargaşası yaşanmasına ve huzursuzluğa neden oldu.

Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre 2004 yılından bu yana yaşanan tren kazaları sonucunda 2.715 vatandaşımız yaralandı, 1.290 vatandaşımız da hayatını kaybetti. 22 Temmuz 2004'te İstanbul-Ankara seferini yapan hızlandırılmış tren Sakarya'nın Pamukova ilçesi yakınlarında Mekece köyü mevkisinde raydan çıkarak devrildi; 41 kişi yaşamını yitirdi, 74 kişi yaralandı.

Yine, 27 Ocak 2008'de İstanbul-Denizli seferini yapan Pamukkale Ekspresi Kütahya yakınlarında raydan çıktı ve 9 kişi yaşamını yitirdi. 27 Ağustos 2009'da Bilecik Bozüyük'te Eskişehir-İstanbul seferini yapan tren hemzemin geçitte iş makinesine çarptı ve 5 kişi hayatını kaybetti. Yetkili merciler "Kazaya ne sebep oldu?" sorusuna net bir cevap veremediğinden, kazaların nedenleriyle ilgili olarak basında her geçen gün farklı haberler yer aldı ve konuyla ilgili bir bilgi karmaşası oldu.

Saygıdeğer milletvekilleri, yetkililerin kamu vicdanını rahatlatacak açıklamalarda bulunmaması, yeni kazaların yaşanmaması için nasıl önlemler aldıkları konusunda gerekli bilgilendirmeleri yapmamaları ve basındaki bu bilgi karmaşası nedeniyle tren kazalarının araştırılması konusu gerçekten araştırılmaya muhtaç bir konu. Biz İYİ PARTİ Grubu olarak 24 Temmuz 2018'de Çorlu tren kazasının araştırılması amacıyla bir öneri vermiştik. Eğer önerimiz reddedilmemiş olsaydı, bu konuyla ilgili bir komisyon kurulmuş olsaydı belki de 13 Aralık 2018'de Ankara'da bir büyük faciayla daha karşılaşmamış olacaktık.

Geri dönelim, tarih 8 Temmuz 2018, günlerden Pazar, saat 17.15; 25 can yitirdik ve tam 300'ün üzerinde yaralı. Tam bir sene oldu. Kazayla ilgili sorular var, hâlâ duruyor. Aileleri, kamuoyunun vicdanını rahatlatmamız gerekiyor. Mesela, birinci senesinde Çorlu'daki tren kazası davasında mahkeme heyeti geri çekildi, neden? Olay şöyle: Kazanın ardından Çorlu Cumhuriyet Başsavcılığında geniş kapsamlı soruşturma başlatıldı. Bilirkişi raporunda kazanın, 1900'lü yıllardan kalan kâgir menfez ile rayların arasının sağanak nedeniyle boşalması sonucu meydana geldiği belirtildi. Kazadan on gün önce uyarılmasına rağmen gerekli bakım ve kontroller yapılmadığı gerekçesiyle bakım müdürü, yol bakım ve onarım şefi, hat bakım onarım memuru, köprüler şefi olarak çalışan 4 görevli asli kusurlu bulundu ve bu personellerin taksirli ölüme ve yaralanmaya neden olmaktan yargılanmalarına Çorlu 1. Ağır Ceza Mahkemesinde başlandı. Aileler salona alınmayınca arbede çıktı. Avukatlar ailelerin içeri alınmamasını, aileler ile bazı avukatların verilen talimatlarla darbedildiğini ileri sürdü ve suç duyurusunda bulundu. Mahkeme savcısı da suç duyurusunda bulunulması kararını destekledi, mahkemeden talimatı kimin verdiğinin belirlenmesini istedi. Sonra mahkeme heyetinin davadan çekildiği öğrenildi. Ardından 1. Ağır Ceza Mahkemesi heyetinin davadan çekilme kararı 2. Ağır Ceza Mahkemesi heyeti tarafından uygun bulunmadı, dosyadan çekilme kararı kaldırıldı yani birinci yılında yepyeni yeni sorularla karşı karşıyayız. Soru: "Mahkeme heyeti neden çekildi?" Cevap: "Mahkeme heyeti çekilmeyi 22'nci maddeye dayandırdı." Yani bu maddeye göre suçtan zarar gördüğünde hâkimler şüpheli ya da mağdurla bir yakınlığı varsa... Gerekçesi rahatlattı mı kamuoyu vicdanını? Hayır rahatlatmadı. Ve mahkeme heyeti şüphelileri adli kontrol şartıyla serbest bıraktı. Sonuç: Akıllarda dinmeyen sorular, vicdanlar yaralı, sabaha varmayan, sabah olsa da doğan güneşe rağmen uyanılmayan geceler; Pamukova'da 41 kişi, Kocaeli'de 8 kişi, Kütahya'da 9 kişi, Sivas'ta 1 kişi, Ankara, Kırıkkale'de 1 kişi, Elâzığ'da 2 kişi, Çorlu'da 25 kişi, Ankara'da 9 kişi...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayın Sayın Cesur, buyurun.

AYLİN CESUR (Devamla) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Bunlar sayı değil, can. Tesadüf mü bunlar? O hâlde tesadüfse bunu ortaya çıkaralım, araştıralım. Tren kazalarına neden olan eksiklik ve ihmallerin araştırılması ve telafisi mümkün olmayacak yaralar açan yeni tren kazalarının önüne geçilmesi, ihmal ve eksikliklere neden olanların, yetkililerin, personellerin, kişilerin tespit edilmesi amacıyla Meclis araştırması açılmasını arz ediyoruz.

Saygıdeğer milletvekilleri, ne yapıp edip mahkûm ettiğiniz vicdanlarımızı ve acılı ailelerin bitmek bilmeyen ve bitmeyecek de olan yasını şeffaflıkla bir nebze rahatlatalım. Varsa kusurlular bulalım ki yeni canlar vakti dolmadan sonsuz uykuyla ve bizler de yeniden müebbet hapsindeki vicdanlarımızla baş başa bırakılmayalım.

Hepinizi sevgiyle saygıyla selamlıyorum. (İYİ PARTİ ve CHP sıralarından alkışlar)