GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Turizmi Teşvik Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:82
Tarih:23.05.2019

AYHAN ALTINTAŞ (Ankara) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri, değerli Komisyon; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Kanun teklifinin 3'üncü maddesi hakkında söz almış bulunmaktayım. Bu teklifin genel gerekçelerine bakarsak şöyle maddelenmiş: Turizm sektörünün stratejik önemi bulunması, ülkemizin ekonomisi ve cari açığın azaltılması açısından çok önemli olması, önemli ölçüde istihdam ve katma değer yaratması, yabancı sermayenin ülkemize gelmesinin sağlanması.

Bu maddelere bakınca bu yasa teklifinin Kültür ve Turizm Bakanlığı değil, Hazine ve Maliye Bakanlığınca sunulduğu sanılabilir. Bir ölçüde ekonomik sıkıntıda olduğumuzun ikrarıdır ve turizmi bu ekonomik sıkıntıdan bir kurtuluş, can simidi olarak görme motivasyonuyla hazırlandığı söylenebilir.

Kültür ve Turizm Bakanlığı teklifin içine kültürü maalesef hiç katmamış. Belki de Sayın Bakanın bir turizm işletmecisi olmasının, turizmden para kazanarak geçinen bir iş adamı olmasının rolü var. Bir sonraki bakan inşallah müze müdürü olur da işin kültür boyutunu biraz hatırlarız.

Turizme kısa vadeli bakarak, kültür ve tanıtım boyutunu ihmal ederek, doğal güzelliklerimizin ve ormanlarımızın tahrip olmasını seyrederek belki hemen ekonomik fayda sağlayabiliriz ama uzun vadede kaybederiz.

Turizmi tamamen yabancı turist getirme olarak görme anlayışına da itiraz ediyorum. Turizm, ülkemiz gençlerinin vatandaşlık bilincinin oluşmasında, bizi biz yapan manevi kültür değerlerimizin oluşmasında ve kökleşmesinde de çok işlevsel bir yere sahiptir. Bu nedenle, turizmi sadece "Yabancılar gelsin de para kazanalım." anlayışıyla yönetmek eksik yaklaşımdır.

Teklifin 3'üncü maddesi, 2634 sayılı Kanun'un 9'uncu maddesinin (a) bendine "atık su arıtma tesisi, katı atık bertaraf tesisi" ibaresi eklenmesi hakkındadır. Bu değişiklik esasen olumludur. Yerel yönetimlerin asli görevi olan altyapı hizmetlerinin Kültür ve Turizm Bakanlığınca yapılabilmesine imkân sağlanmaktadır. Bu hususun yönetmeliklerle iyi düzenlenmesi gerekmektedir. Aksi hâlde yetki karmaşasına yol açabilir.

Bir başka husus ise Kültür ve Turizm Bakanlığının bünyesinde bu altyapı yaptırımlarını yapacak, yaptıracak veya denetleyecek uygun kadrolarla yapılanmak gerekliliğidir. Bu yapılanmanın ne kadar verimli olacağı da ayrı bir tartışma konusudur. Yerel yönetimlerin asli görevinin Bakanlığa aktarılması yerel yönetimlerin bütçelerinde kısıtlamaya yol açmamalıdır. Esas olarak turizmin kültür boyutunun unutulmaması yanında, turizmin sürdürülebilirliği hususunun hiç ihmal edilmemesi gerekmektedir. Yani hem nitelikli turisti çekemiyoruz hem de turistleri tekraren getiremiyoruz. Amerika'da turist başına 2.700 dolar olan harcama, ülkemizde sadece 700 dolar civarındadır. Bu miktarı artırmamız gerekmektedir. Ülkenin genel, kültürel, hukuki, sosyal ve güvenlik koşullarını iyileştirmeden bu rakamı yükseltemiyoruz. Tarihî ve doğal güzellikleri tahrip ederek bu rakamı yükseltmemiz mümkün görünmüyor.

İktidar olarak olumlu icraatları muhalefetin hiç kabul etmediğinden bahsediyorsunuz. Millî Eğitim Bakanımızın lise müfredatı konusundaki çalışmalarını çok olumlu buluyorum. Uzman bir ekiple iyi bir çalışma yaptıklarını biliyorum. Tarih ve matematik derslerindeki sorunlara da çözüm bulacaklarına inanıyor, başarılar diliyorum.

Bu arada, Yükseköğretim Kurulu YÖK'ün üniversitelerde yabancı öğrenci kotasını kaldırmasını da Türk yükseköğretim kalitesine vurulmuş bir darbe olarak görüyorum. Verdikleri diplomanın meslek kazandırmadığı üniversitelerin kontenjanları boş kalınca YÖK durumu kötü göstermemek için bir karar alarak o üniversitelere "İstediğiniz kadar yabancı öğrenci alabilirsiniz." diyor. Afrika'nın, Orta Doğu'nun âdeta döküntü öğrencilerini kendi ülkelerinden aldıkları lise diplomalarıyla kabul etmek istatistikleri düzeltebilir ama üniversitelerimizin kalitesini iyice bozar. Bazı arkadaşlar belki de "Efendim bunda ne var? Amerika'da da çok sayıda yabancı öğrenci var." diyecektir. Amerika'daki yabancı öğrenciler bulundukları üniversite ortalamasının üzerinde başarıyla seçiliyorlar yani Amerika yabancı öğrencileri kaliteyi düşürmek değil, yükseltmek için kabul ediyor, ayrıca çok yüksek okul ücretleri de alıyor.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

AYHAN ALTINTAŞ (Devamla) - Sayın Başkan, bitiriyorum.

BAŞKAN - Buyurun, tamamlayın Sayın Altıntaş.

AYHAN ALTINTAŞ (Devamla) - Biz ise hem en düşük kalitede öğrenci alıyoruz hem de vergilerimizle bu öğrencilere bedava eğitim veriyoruz. Üstüne bir miktar da burs veriyoruz. Fakir halkımızın kaynaklarını heba ediyoruz. Cumhurbaşkanlığı Eğitim ve Öğretim Politikaları Kurulunu YÖK'ün bu kararına derhâl müdahale etmeye çağırıyorum.

Genel Kurula saygılarımla sunarım. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)