GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Vergi Kanunları ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:46
Tarih:16.01.2019

AYHAN ALTINTAŞ (Ankara) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi hakkında söz almış bulunuyorum. Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

Endüstriyel devrimle birlikte hızlı kentleşmenin yol açtığı sorunlar ve buna bağlı olarak kamu gereksinimindeki artış yerel yönetimlerin işlevlerinde de bir değişim ortaya çıkarmıştır. Bunlar, nüfusun artan oranlarda en büyük kentlerde yığılması, bölgeler arasındaki dengesizliğin artması gibi önemli boyutta eşitsizliklerin görülmesi çözümü güç sorunlar yaratmıştır.

Devletin baskı ve dayatma aracı olmaktan çıkıp hiç kimseyi ötekileştirmeden ve ayırmadan tüm vatandaşlarına hizmet eden bir aygıta dönüşme zorunluluğu kaçınılmaz bir gerçektir. Artık yeni bir yönetim anlayışını kabullenmek ve hayata geçirmek siyasetin olmazsa olmazıdır. Bu anlamda, yerel yönetimlere bakış açımızı değiştirmek gerekir çünkü belediye hizmetlerinde çıta yükselmiştir. Vatandaşların hizmet ve kalite beklentisini, arzu ettiği siyaset ve yönetim anlayışını, dünya ölçeğinden bakmadan karşılamak mümkün değildir. Yerel yönetimler artık çağdaş dünya kentlerinin hizmet ve proje standardını yakalamalı, teknolojik gelişme ve sistemleri kamu hizmetinde kullanmalı, yönetimde ve karar mekanizmalarında katılımı ve ortak aklı oluşturmayı başarmalıdır.

Günümüz belediyecilik anlayışı olan sosyal belediyecilik, toplumun tüm yoksul ve ezilen kesimleri başta olmak üzere işçilerimizin, işsizlerimizin, köylülerimizin, esnafımızın, kadınlarımızın, çocuklarımızın, gençlerimizin, engellilerimizin sorun, ihtiyaç ve taleplerine öncelik veren, kentin sosyal yaşamının düzenlenmesinde insanı merkeze alan, katılımcı, demokratik, emeğe ve sosyal adalete saygılı olmayı amaç edinen, barış içinde kardeşçe birlikte yaşamayı, dayanışma ve sevgiyi öncelikleri olarak gören, hizmetlerde eşitliği ilke edinen, her düşünce ve eyleminde halkın çıkarlarını titizlikle gözeten bir anlayıştır. Bu yeni anlayış, aslında çağı okuyan ve gereklerini hayata geçiren yeni nesil belediyecilik demektir. Bu, kamu hizmet kalitesini artıran ve yerel yönetimlere yeni ufuklar açan, kuramcıların geliştirdiği akıllı kent yönetim sistemleri gibi postmodern yaklaşımlarına, Seferihisar'da olduğu gibi yavaş kent uygulamalarına kadar teknolojik ve ekolojik yenilikleri sahiplenen, dünya standardında ve kalitesinde hizmet üreten, dünya ölçeğinde hibe ve finansman imkânları bulan, yönetime tüm paydaşların katılımını sağlayan, hesap veren yani kararlarda ve bütçe kullanımında şeffaf olan yeni modelin adıdır.

Dünya örnekleri yerel yönetimlerin özel sektörü ve üniversiteleri de işin içine çektiği, iş birliği yoluyla kent kalkınmasını sağladığı ve dünya çapında projeler ürettiği sayısız örneklerle doludur. Son yıllarda yaşanan ekonomik ve politik deneyim bir yandan devleti ekonomik işleyişin dışına iterken diğer yandan da siyasal gücün merkezden çevreye aktarılmasını öngörmektedir. Yoksa üzerinde konuştuğumuz maddede olduğu gibi tek taraflı hükmetme, halk adına karar verme, her şeyi doğru yapma patolojisi yerleşir ve ulaşılmaz, kibirli yöneticiler ortaya çıkarır. Belediyelere yapılacak proje karşılığı ödeneklerin özellikle bir kişinin yani Cumhurbaşkanının onayına bırakılması, aynı zamanda partili Cumhurbaşkanı olan bir otoritenin aynı partili olmayan belediyeleri cezalandırması yolunu açacaktır. Bu nedenle, il özel idarelerine ve belediyelere genel bütçe vergi gelirlerinden hakkaniyet ve adalet çerçevesinde tüm ilçe ve il belediyelerimize nüfusuna orantılı biçimde pay verilmesini destekliyor ancak yeni ilave edilen 2'nci maddede belirtilen partili Cumhurbaşkanının bu payları kullandırmaya yetkili olmasını kabul etmiyoruz.

Saygılarımı sunuyorum. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)