GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Vergi Kanunları ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:45
Tarih:15.01.2019

BEDRİ YAŞAR (Samsun) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Değerli milletvekilleri, bu "torba"dır, adı "çuval"dır, her neyse... Belki çok fazla farkında değilsiniz ama bugün Parlamentodan geçirmeye çalıştığımız yasanın içerisindeki en önemli madde 32'nci madde. 32'nci madde ne diyor? Özellikle müteahhitlerle ilgili feshedilebilme yani yaptığı işleri bu kanun ve kararname çerçevesinde feshetme şansını veriyor ama içinde bulunduğu durum itibarıyla feshetmek bir noktada sorunu çözmüyor. Burada feshetmek için özellikle idarenin onayını bekliyor yani eğer idare, yönetim bu fesih yetkisine onay verirse müteahhit bunu feshedebiliyor.

Devamında, aslında, bu fesihle beraber maliyetlerin de arttığını hep beraber göreceğiz. Bu sektörün içinden gelen arkadaşlar bilir ki feshedilen bir işin, diyelim yüzde 70'i yapıldı, yüzde 30'u duruyorsa, siz geri kalan yüzde 30'u en az 2 katına, 3 katına mal ediyorsunuz demektir. Müteahhitlik sektöründe özellikle bu feshedilen işlerin maliyeti sizin tahmininizden her zaman daha yüksektir. Dolayısıyla feshetmek yerine, özellikle fiyat farkı kararnamesiyle bunu desteklediğimiz takdirde devlete çok daha uygun rakamlara mal olacağını hep beraber görmek için kâhin olmaya gerek yok.

Bu fesih maddesiyle müteahhitlerin önünü açmak, iş adamlarının önünü açmak mümkün değil yani iyidir, destekliyoruz ama kesinlikle eksiktir. Yine, aynı şekilde fiyat farkı kararnamesi olmadığı sürece bu yasanın da bir tarafı yok demektir. Bugün, özellikle ihalesi yapılan işlerde TEFE'yle, TÜFE'yle iş yapan müteahhitler var ama bunun yanı sıra sabit fiyatla iş yapan firmalarımız var. Sabit fiyatla iş yapan firmalarımız idarenin onayıyla bunu feshetmeye kalktığı takdirde çok ciddi zararlara giriyor, özellikle bu kesime de kesinlikle fiyat farkı kararnamesinin uygulanması lazım.

Müteahhitlik sektörü en az 200-300 tane sektörü ilgilendirmektedir. Yani bugün burada, çuvalın içerisinde sadece 32'nci madde gibi görünüyor olsa bile bugün, elektriğinden, tesisatından, mekaniğinden, işçisinden, duvarcısından en az 250-300 tane sektörü ilgilendiriyor demektir. Bu çıkardığımız yasayla beraber ya müteahhitlerimizi ciddi oranda bir sıkıntıdan kurtaracağız ya da hepimizin gördüğü gibi, konkordatolara muhatap olacaklar. Yani bugün, özellikle, Karayollarında... Karayolları para da ödemiyor, hatta, "Yılın sonu itibarıyla ne kadar dönem sonu faizi ödeyeceksiniz, bize bildirin." gibi bir tebligat da almışlar, öyle duyuyoruz. Yani bu tür palyatif çözümlerle, dönem sonu faizlerini ödemeyle müteahhitlerin sorunlarını çözmek mümkün değil.

Aynı şekilde, yeni ihalelerden bahsediyorsunuz. Özellikle, son dönemde Kamu İhale Kurumunun ihale sayfasına baktığınız zaman pazarlık usulü ihalelerin bol miktarda olduğunu görüyoruz. Pazarlık usulü ihale ne demek? Yani şu an ihaleyi yapmak için yeterli zaman yok, acil bir durum var, doğal afet var, bu çerçevede, bir an önce bu ihalelerin yapılması gibi bir yöntem var. Bununla beraber, özellikle, son dönemde çok ciddi ihaleler yapılıyor. Bu da özellikle, devletin maliyetleri açısından çok ciddi rakamlara mal oluyor. Yani devletin, özellikle, pazarlık usulü yaptığı bu ihalelerden kamu aleyhine çok ciddi zararlarının olduğunu bu kürsüden de ayrıca belirtmek istiyorum.

Değerli arkadaşlar, kesinlikle, inşaat sektörünün desteklenmesi lazım. Böyle giderse... Ben size Samsun'dan örnek vereyim: Samsun'un nüfusu şu an 1 milyon 263 bin, icralık dosya sayısı 600 bini geçti. Bunun anlamı ne? Nüfusun yarısı kadar haciz dosyası var. Yani bugün, özellikle, Parlamentoda çatıların üstüne çıkan inşaat işçilerini görüyorsunuz veyahut borcunu ödeyemeyip intihar eden müteahhitleri görüyorsunuz. Aynı şekilde, işçileriyle yaka paça olan bir sürü firmayı bugün basından da, medyadan da izliyoruz. Değerli arkadaşlar, inşaat sektörüne çözüm bulamadığımız takdirde, özellikle, önümüzdeki günlerde hem konkordatoların artacağını hem hacizlerin artacağını görmek için kâhin olmaya gerek yok.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurun, devam edin Sayın Yaşar, bir dakika daha.

BEDRİ YAŞAR (Devamla) - Teşekkür ediyorum.

Onun için, diyorum ki: Daha yolun başındayken kesinlikle ve kesinlikle, özellikle bu fesih kararnamesi, idarenin onayına bırakılamaz, bir; yeterli değildir, kesinlikle buna ilave olarak fiyat farkı kararnamesinin de düzenlenmesi gerekir. Bunu hâlâ yapma şansımız var.

Özellikle, burada, AK PARTİ'li arkadaşlarımıza sesleniyorum, diyorum ki: Yol yakınken önergeyi siz verin, biz destekleyelim. Şu an bizi yüzlerce inşaat müteahhidi, inşaat yapan arkadaşlarımız takip ediyor. Geç değil, bu önergeyi verelim. Bu önergede devletin kârı var. Devletin kârı olan yerde de başka bir şeye ihtiyaç yok. Onun için, bu önergeyi verin, biz de destekleyelim, yol yakınken bu yanlıştan dönelim diyor, hepinizi saygıyla selamlıyorum. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkürler Sayın Yaşar.