GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Karayolları Trafik Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:41
Tarih:26.12.2018

AYHAN ALTINTAŞ (Ankara) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Ankara Milletvekili olarak Atatürk'ün Ankara'ya gelişinin yıl dönümünü kutlarım. (İYİ PARTİ ve CHP sıralarından alkışlar)

Konuşmamdan önce bugün FOX TV ve Halk TV'ye uygulanan cezaların basın özgürlüğünü zedelediğini belirtiyor ve kararı haksız bulduğumu ifade etmek istiyorum.

Bu yasayla ilgili olarak birkaç açıdan eleştiri yapmak istiyorum. Birinci husus kanun yapma sistemimizle alakalı. Yasaları yeteri kadar düşünmeden ve tartışmadan yapıyoruz. O nedenle de gece gündüz kanun yapıp eski kanunlarda işlemeyen ya da uygulamada sorun çıkaran hususları düzeltmeye çalışıyoruz. Örneğin bu kanunun ilk 10 maddesi önceki kanunlarda uygulanamayan veya uygulamasında zorluk çıkaran maddelerin değiştirilmesi hakkındadır. Kanunları özensiz bir dille ve üstünkörü gerekçelerle yazıyoruz, kanunların diğer kanunlar üzerindeki etkilerini yeterince araştırmıyoruz.

İkinci husus ise, Meclisimizde son yıllarda temel ve torba yasa tekniğinin çok sık kullanılması hakkındadır. Burada kanun yapmanın hızlandırılmasının amaçlandığı savunulabilir ama birçok sakıncayı da içinde barındırmaktadır. Ayrı ayrı birçok ihtisas komisyonun görev alanlarına giren maddeler mali nitelikli hükümler gerekçe gösterilerek sadece Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülerek Genel Kurula getirilmektedir. Dolayısıyla, ihtisas komisyonlarının uzmanlık alanlarından yararlanılması mümkün olmamakta, birinci hususta belirtilen yasaların yeterince düşünülmeden çıkarılması riski artmaktadır. Ayrıca, kanunun teklif aşamasında acele davranıldığından sivil toplum kuruluşlarının görüşlerinin alınması genelde mümkün olmamaktadır. Bu durum yine yasama hatalarının artmasına neden olmaktadır.

Kısacası, pragmatik bir yaklaşımla ihtiyaçların karşılanmasını amaçlayan bu temel ve torba yasa tekniği uzun vadede daha fazla kanun çıkarılma ihtimalini artırmaktadır. Ayrıca, özensiz yazılan gerekçeler de kanunun yorumlanmasını zorlaştırmaktadır ancak özellikle seçim dönemleri yaklaştıkça bu tür yasalar hükûmetler için cazibesini korumaktadır. Bu kanunda da seçim öncesi pragmatizm uygulamaları söz konusudur. Örneğin, vergi yapılandırmalarının süre uzatımı, bazı kanunların muafiyet sürelerinin uzatılması, Boğaziçi'ndeki kaçak yapıların imar barışı uygulamasına dâhil edilmesi gibi seçim öncesi popülizm içeren hükümler bu kanuna konulmuştur. Özellikle dünyada eşi benzeri olmayan Boğaziçi'ni kuralsız, kötü kullanıma açıp çirkinleştirdiğimiz bir vakıa iken bunu düzeltmek yerine, imar barışına sokarak yasal bağışıklık sağlamak İstanbul'a yapılacak en büyük ihanetlerden biri olarak tarihe geçecektir. Bu durum gelecekte çok daha büyük ihanetlerin yapılmasını teşvik edecektir.

Bir başka önemli husus ise kişiye özgü yasa çıkarılmasıdır. Evrensel hukuk ilkelerine göre, kişiye özgün kanun çıkarmanın demokrasilerde olmaması gerekir. Maalesef biz geçmişte bu tür uygulamalara çok şahit olduk, devlete güveni yıprattık. Bu kanunun 9'uncu maddesi, Yüksek Seçim Kurulunun süresi biten üyelerinin görev sürelerinin uzatılmasını içeriyor. Hem kişiye özel bir yasa olması hem de tam seçim öncesi yapılması demokratik dünyada izah edilmesi güç bir durum yaratmaktadır.

Öte yandan, vatandaşa yeterli bilgi vermeden köprü cezaları kesmişiz, bu cezaları da iki yıl haber vermemişiz, vatandaş geçmeye devam etmiş, cezalar yüz binlerce lirayı bulmuş, vatandaşın canı çok yanmış, şimdi o cezaları affediyoruz. Nasrettin Hoca'nın dediği gibi, önce eşeği kaybettirip sonra bulduruyoruz. Bu düzenlemeyi de İstanbul'da belediye başkanı adayı olacak Meclis Başkanımız tarafından kamuoyuna duyurarak seçim popülizmine zirve yaptırıyoruz. Bütün bu hususlar göz önüne alındığında bu kanunun hem şekil hem içerik hem de demokratik geleneklere aykırı hükümler içermesi, kabul edilmemesi için sağlam gerekçeler oluşturmaktadır.

Madde 6 özelinde ise tüzel kişiliği kaldırılan köylere sağlanan muafiyet sürelerinin uzatılması hususu, meseleye kalıcı bir çözüm getirmemektedir. Maddenin mahalli seçim öncesinde köylülerimize şirin görünmeyi hedeflediği anlaşılmaktadır. Köylülerimizin bir süreliğine de olsa rahatlatılmasına itiraz etmeyiz ancak konuya kalıcı bir çözüm bulunmasını daha fazla arzularız.

Gelecekte daha dikkatli ve özenli yasalar yapacağımıza olan inancımla hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Teşekkür ediyorum. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ederim.