GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Abonelik Sözleşmesinden Kaynaklanan Para Alacaklarına İlişkin Takibin Başlatılması Usulü Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:27
Tarih:06.12.2018

ALİ MUHİTTİN TAŞDOĞAN (Gaziantep) - Sayın Başkan, sayın milletvekilleri; doksan yedi yıl önce bugün önce İngilizler Kilis'e girdi, arkasından, on bir gün sonra Gaziantep'e girdiler. İngilizlerden sonra Fransızlar işgal etti, onların işgali de yirmi ay sürdü. Yarın 7 Aralık, Kilis'in düşman işgalinden kurtuluşunun 97'nci yıl dönümü. Yüce Meclisten Kilisli hemşehrilerimize kurtuluş yıl dönümü kutlu olsun dileklerimizi iletiyoruz.

Sayın milletvekilleri, İcra ve İflas Kanunu'nun 286'ncı ve 287'nci maddelerinde yapılan değişiklikler üzerindeki görüşlerimizi bildirmek istiyoruz.

İflasın ertelenmesi kurumunun kaldırılmasıyla birlikte ekonomik darboğaza düşen şirketlerin içinde bulundukları darboğazdan çıkabilmelerine ve borçlarını yeniden yapılandırabilmelerine imkân veren müessese "konkordato" olarak adlandırılmaktadır. 7101 sayılı Kanun'la İcra ve İflas Kanunu'nda yapılan değişikliklerin yürürlüğe girmesinden bu yana yaklaşık sekiz ay içerisinde ülkemiz genelinde 1.028 konkordato başvurusu yapılmıştır. Bu başvurulardan 14 tanesi de seçim bölgem Gaziantep'tedir. Uygulamada İcra ve İflas Kanunu'nun 286'ncı maddesinde sayılan belgelerin mahkemeye sunulmasıyla birlikte mahkemelerimiz hiçbir araştırma yapmaksızın borçluya üç aylık bir geçici konkordato mühleti vermektedirler. Bu belgeler içerisinde en önemli olan, borçlunun bağımsız denetim kuruluşlarından aldığı finansal analiz raporlarıdır. Bu raporların borçlu tarafından herhangi bir bağımsız denetim kuruluşundan alınıp mahkemeye sunulması ve mahkemelerin başkaca bir inceleme yapmadan geçici mühlet kararı vermesi konkordato kurumuna olan güveni ve inancı sarsmakta, ayrıca birçok borçlunun hak etmediği hâlde konkordato talep etmesinde teşvik edici bir rol oynamaktadır. Bu çerçevede, konkordato teklifinin kabulü domino etkisi göstererek, zincirleme olarak başka konkordato tekliflerini de beraberinde getirmektedir. Bu durum, içinden geçtiğimiz hassas dönemde ekonomide âdeta bir yangın havası estirmektedir. Eldeki değişiklik teklifiyle her bağımsız denetim kurumu tarafından finansal analiz raporu verilebilmesi uygulamasının önüne geçilmekte, bu yetki sadece Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumunca kamu yararını ilgilendiren kuruluşların denetimiyle görevli bağımsız denetim kurumlarına bırakılmaktadır. Ayrıca bu denetimlerde objektifliği ve güvenirliği sağlayabilmek için denetim usulünün Türkiye denetim standartlarına göre yapılması prensibi benimsenmektedir. Böylelikle ekonomik hayatta konkordatoya ve mahkemelerin konkordatoya ilişkin kararlarına güven duyulması tekrar sağlanmaktadır. Diğer taraftan, finansal analiz raporlarını tanzim eden bağımsız denetim kuruluşlarının hukuki, idari ve cezai sorumlulukları açıkça düzenlenmediğinden uygulamada bu kurumların gelişigüzel raporlar tanzim ettikleri gözlemlenmektedir. İcra ve İflas Kanunu'nun 286'ncı maddesinde yapılan düzenlemeyle, bağımsız denetim kuruluşlarının hukuki, idari ve cezai sorumlulukları açıkça düzenlenerek bunların güvenilir, objektif ve tarafsız raporlar hazırlamaları sağlanmaktadır.

7101 sayılı Kanun ile konkordato müessesinde yapılan değişikliklerin en önemli ayağını konkordato komiserleri oluşturmaktadır. Komiserler, konkordatonun belkemiğini oluşturmakta ve mahkemenin süreç içerisindeki elini ve ayağını teşkil etmektedir. Bu nedenle konkordato komiserlerinin işin ehli, yetenekli ve piyasayı bilen kişilerden olması şarttır.

Bu çerçevede, konkordatonun başarılı olması konkordato komiserinin marifetine ve yeteneğine bağlıdır. Uygulamada konkordato komiserlerinin ne yazık ki hem bilgi hem tecrübe bakımından yetersiz oldukları gözlemlenmiş ve ayrıca birçoğunun konkordatonun mahiyetini anlamaktan aciz oldukları tespiti yapılmıştır. Birçok kurumun verdiği birkaç saatlik konkordato komiserliği eğitimi ve bu eğitim sonunda verilen sertifikalar bu kurumlar bakımından yeni bir kazanç kapısına dönüşmüş ancak konkordato müessesine duyulan güvenin ve bu müessesenin ciddiyetinin tamamen ortadan kalkmasına neden olmuştur. Eldeki düzenlemeyle, işaret ettiğimiz sakıncaların giderilebilmesi için konkordato komiserliğine ilişkin şartlar yeniden belirlenmekte, işin ehli ve liyakatli kişilerin konkordato komiseri olarak atanması amaçlanmaktadır.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

ALİ MUHİTTİN TAŞDOĞAN (Devamla) - Toparlıyorum Sayın Başkan.

BAŞKAN - Bir dakika ilave ediyorum.

ALİ MUHİTTİN TAŞDOĞAN (Devamla) - Bu kapsamda özellikle 3 komiserin atandığı hâllerde 1'inin mutlaka Kamu Gözetim ve Denetim Kurumu tarafından yetkilendirilmiş ve sorumlu denetçi olarak onaylanmış bağımsız denetçiler arasından atanması prensibi kabul edilmekte, konkordato kurumuna yeniden bir ciddiyet kazandırılmaktadır.

Ayrıca, tıpkı bilirkişilikte olduğu gibi konkordato komiserleri de bilirkişilik listesine kaydedilmekte ve böylece komiserler denetim altına alınmaktadır.

Konkordato kurumuna duyulan ihtiyaç hâlâ güncel olduğundan yapılan düzenlemeler uygulamada ortaya çıkan sorunları giderecek niteliktedir.

Genel Kurulu saygıyla selamlarım. (MHP sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ederim.