GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:20
Tarih:21.11.2018

SANAYİ, TİCARET, ENERJİ, TABİİ KAYNAKLAR, BİLGİ VE TEKNOLOJİ KOMİSYONU BAŞKANI MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Saygıdeğer Başkanım, teşekkür ediyorum.

Bu kanun teklifinin son maddesini görüşüyoruz. Değerli arkadaşlarımız bizimle ilgili olmayan soruları ifade ettiler. Anayasa'nın 98'inci maddesinin beşinci fıkrası yazılı sorunun nasıl sorulacağıyla ilgili düzenlemeyi gerçekleştirmiş. İç Tüzük'ümüzün 96'ncı ve 100'üncü maddeleri arasında da yazılı sorunun nasıl olacağıyla ilgili düzenlemeler var.

"Yazılı soru

MADDE 96- Yazılı soru, kısa, gerekçesiz ve kişisel görüş ileri sürülmeksizin; kişilik ve özel yaşama ilişkin konuları içermeyen bir önerge ile yazılı olarak cevaplanmak üzere milletvekillerinin, Cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakanlara yazılı olarak soru sormalarından ibarettir.

Yazılı soru önergesi, sadece bir milletvekili tarafından imzalanır ve Başkanlığa verilir. Yazılı soru önergelerine belge eklenemez.

Başkan, İçtüzük şartlarına uygun gördüğü önergeleri gelen kâğıtlar listesinde yayımlar ve ilgili Cumhurbaşkanı yardımcıları ile bakanlara gönderir."

Kenar başlık: "Sorulamayacak konular

MADDE 97- Aşağıdaki sorular Başkanlıkça kabul edilmez:

a) Başka bir kaynaktan kolayca öğrenilmesi mümkün olan konular;

b) Tek amacı istişare sağlamaktan ibaret konular."

"Yazılı sorunun cevabı

MADDE 99- Yazılı soruların cevabı, bir Cumhurbaşkanı yardımcısı veya ait olduğu bakanlık eliyle Başkanlığa sunulur. Başkan, bu cevabı derhal soru sahibine iletir. Cevap ayrıca soru metniyle birlikte Başkanlıkça alındığı günkü veya bir sonraki birleşim tutanağının arkasına eklenir.

Yazılı sorular, Cumhurbaşkanı yardımcıları veya bakan tarafından gönderildiği tarihten itibaren en geç onbeş gün içinde cevaplandırılır. Tatil ve aravermede de yazılı soruların havale işlemi yapılır, bu halde onbeş günlük süre tatil ve aravermeden sonra başlar.

Yazılı sorular süresi içinde cevaplandırılmazsa, yazılı soru önergesinin süresi içinde cevaplandırılmadığı gelen kâğıtlar listesinde ilan edilir ve bu durum Cumhurbaşkanı yardımcısına veya bakanlara gönderilir."

Madde 100, Başkanlıktan sorular. Bu da Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığını ilgilendiren bir konu.

"Başkanlıktan sorular

MADDE 100- Başkanın, Başkanlık Divanının, Başkanlık Divanı üyelerinin ve Danışma Kurulunun Türkiye Büyük Millet Meclisinin faaliyetleriyle ilgili görevleri hakkında, Başkanlıktan yazılı soru sorulabilir. Bu sorular Başkan veya görevlendireceği başkanvekillerinden biri tarafından cevaplandırılır."

Anayasa'nın 98'e beşinci fıkrası ve İç Tüzük'ümüzün 96 ile 100'üncü maddeleri arasında bu soruların nasıl olacağıyla ilgili düzenleme gerçekleşmiş. Bütün sorularda olduğu gibi muhakkak ki sayın bakanların Türkiye Büyük Millet Meclisini takip ettirdikleri bir kadroları, elemanları vardır veya Türkiye Büyük Millet Meclisi tutanaklarını inceleyerek değerli milletvekili arkadaşlarımızın bu çerçevede kendi bölgeleriyle ilgili samimiyetle, hassasiyetle dile getirdikleri konuları kendileriyle paylaşırlar diye ümit ediyorum. Paylaştıkları takdirde, herhâlde o milletvekili arkadaşlarımız da bunu Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleriyle ve diğer kendi seçmenleriyle, bölgesiyle ilgili de paylaşma imkânı bulmuş olurlar.

Bu süreç içerisinde bizim cevaplayabileceğimiz herhangi bir soru olmadığından dolayı, bizim bu konuda bir şey söylememiz mümkün değil. Ama kanun teklifinin, ben özellikle Komisyon görüşmeleri sırasında bütün siyasi partilerin temsilcilerine teşekkür ediyorum. Hakikaten katkı yapmaya gayret gösterdiler. Tek madde olan bu teklifle, milletvekili arkadaşlarımızın verdiği önerge doğrultusunda, Esnaf ve Sanatkârlar Konfederasyonunun bir talebi dile getirildi. Nitekim, o talep de Komisyonun çoğunluğuyla kabul edildi. O süreçte, Komisyon aşamasında bizde, Anayasa'nın 135'inci maddesinde tarif edilen kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının tamamıyla ilgili bir görüşmenin olması konusunda bir kanaat oluştu. Bu kanaati siyasi parti gruplarıyla paylaşmadan, siyasi partilerin grup başkan vekilleriyle -ki bizim sistemimizde siyasi partilerin gruplarına verilen bir ehemmiyet vardır, milletvekilleri parti gruplarıyla istişare ederek, birlikte düşünerek bu kanaatlerini dile getirirler- siyasi parti gruplarıyla görüşülerek bizim 2 artı 18, tespit edebildiğimiz, kamu kurumu niteliğindeki kuruluşlarla ilgili bir önerge çalışması gerçekleşmiş oldu. Nitekim, bu önerge çalışmasında kanunla kurulmuş bütün... Bakın, 135'inci maddedeki kamu kurumu niteliğindeki kurumların tamamı kanunla kurulmuş kurumlardır.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Başkanım, çok kapsamlı bir açıklama yaptınız.

Buyurun, toparlayın.

SANAYİ, TİCARET, ENERJİ, TABİİ KAYNAKLAR, BİLGİ VE TEKNOLOJİ KOMİSYONU BAŞKANI MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Komisyonda geçen meseleleri de ifade etmeye çalışıyorum.

Bütün kurumların teker teker madde ihdasıyla ilgili konunun gündeme geleceğini çünkü, diyelim ki Odalar Birliği Kanun'da, Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliği Kanunu'nda, Barolar Birliği Kanunu'nda, Ziraat Odaları Birliği Kanunu'nda, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odaları Birliğiyle ilgili kanunda, Bankalar Birliği Kanunu'nda -isimleri şu anda aklıma gelenleri ifade ediyorum- her bir kanunda ayrı bir değişiklik yapma imkânı Komisyonun salt çoğunluğuyla mümkündür; salt çoğunluk için 14 milletvekilinin olması gerekir. AK PARTİ Grubu olarak 1 milletvekili arkadaşımızın yurt dışında, 1 milletvekili arkadaşımızın da sağlık sebebiyle bulunamamasından dolayı 11 milletvekiliydik. Diğer siyasi partilerle konuştuk, Milliyetçi Hareket Partisiyle konuştuk, onların da 1 milletvekilleri var, 12 milletvekili. Komisyonun önergeyi kabul edebilmesi için 14 milletvekiline ihtiyaç vardı. Bildiğim kadarıyla, siyasi parti grupları konuştular. Değerli arkadaşlar, İç Tüzük'ün 87'nci maddesine göre -sanıyorum sekizinci fıkrası- başka bir maddede değişiklik teklifi verilebilmesi için beş siyasi parti grubunun mutabakatı şarttır. Bu İç Tüzük bir manada farklı şekilde geliyor ama bundan önceki teamüller çerçevesinde beş siyasi parti bir araya geldiği takdirde bunun uygulamaları ortaya çıkmıştır. Grup başkan vekilleri bu konuyla ilgili istişarelerini, müzakerelerini yaptılar. Hatta, biz 20 tane madde ihdası yerine, sadece tek 1 maddeyle genel bir düzeleme, Anayasa'nın 135'inci maddesindeki tarif edilen kurumlarla ilgili bir kod kanun şeklinde -1 maddelik kod kanun, yürürlük, yürütmeyle beraber 3 madde olabilecek- bir kanuni düzenlemeyi yapalım, diğer 2 maddeyi yani Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliği ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğinin Kanunu'na ilave edilen ek 1 ile ek 2'nci maddeyi de mülga edecek, teklif metninden çıkaracak bir düzenlemeyi yapalım diye bu tekliflerimizi de siyasi parti gruplarına, sanıyorum, grup başkan vekilleri sunmuşlardır. Ama beş siyasi partinin mutabakatı olmadığından dolayı maalesef 2 kurumun, Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliği ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğinin Kanunu'na ek maddeler ilave edilerek bu düzenleme gerçekleşmiştir. Eğer yine siyasi parti grupları bir araya gelip anlaşırlarsa zaman geçmiş değil, 30 Kasım tarihinde bu işleri de yapabilmek mümkündür diye ifade ediyorum.

Genel Kurulda katkı sağlayan değerli milletvekillerine de teşekkür ediyorum. Arkadaşlarımızın fikirlerini paylaşmasak da onların iddialarına, itirazlarına katılmasak da Anayasa'ya aykırılık iddiaları veya arkadan dolanma gibi meselelerin biz Komisyon olarak doğru olmadığını düşünsek de onların görüşlerine saygı duyduğumuzu ifade ediyorum.

Kanun teklifinin hayırlı uğurlu olmasını temenni ediyorum.

Buradaki mesele, hiç kimseye, kişi veya kuruma özel bir düzenleme değil, kişilerin yarış yapabilmeleriyle ilgili engeli ortadan kaldırmak için yapılan bir düzenlemedir. Ben 298 sayılı Kanun'un ek 7'nci maddesiyle ilgili bir geçmişine bakayım dedim, geçmişle ilgili pek fazla bir düzenleme bulamadım. 1990 yılında yapılan değişiklik var, 1961 tarihli 298 sayılı Kanun'da, istifa ettikten sonra geri dönüşü mümkün olmayan bir düzenleme var. Anlaşılan 1990 yılında yapılan düzenleme, kişilerin adaylık haklarını kullanabilmek için, önlerindeki engelleri kaldırabilmek, demokratik haklarını kullanma imkânını sağlayabilmek için yapılmış.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Teşekkür ederiz Sayın Başkan.

SANAYİ, TİCARET, ENERJİ, TABİİ KAYNAKLAR, BİLGİ VE TEKNOLOJİ KOMİSYONU BAŞKANI MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Sayın Başkan, 86'ya göre son konuşma sayıp bir dakika daha verirseniz...

BAŞKAN - Toparlayalım Sayın Başkan, meramınızı çok güzel anlattınız yani.

SANAYİ, TİCARET, ENERJİ, TABİİ KAYNAKLAR, BİLGİ VE TEKNOLOJİ KOMİSYONU BAŞKANI MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Bir cümleyle bitiriyorum Sayın Başkan, müsaade ederseniz.

Şimdi, bu çerçevede, 1990 yılında konulmuş bir düzenlemeyle, demokratik haklarını kullanan devlet memuru olanlara bu şansı verebilmek adına yapılmış bir iş. Bu yaptığımız düzenlemede, Odalar ve Borsalar Birliği ve Esnaf ve Sanatkârlar Kooperatifleri Birliğiyle ilgili kısımda arkadaşlarımızın bu şanslarını kullanabilmeleri için bir fırsat verilmiştir.

Hayırlı uğurlu olmasını temenni ediyorum.

Yüce Mecliste katkı sağlayan değerli milletvekillerine teşekkür ediyorum.