GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Rant vergisi olarak ifade edilen düzenlemeye ilişkin gündem dışı konuşması
Yasama Yılı:2
Birleşim:10
Tarih:24.10.2018

HASAN SUBAŞI (Antalya) - Sayın Başkan, sayın milletvekilleri; saygılarımı sunuyorum.

Sayın Başkan, görevinizde başarılar diliyorum.

BAŞKAN - Teşekkür ederim.

HASAN SUBAŞI (Devamla) - Sayın Destici'nin Doğu Türkistan'la ilgili hassasiyetine katıldığımı ifade ederek sözlerime başlamak istiyorum.

Ben, son günlerde basında çokça çıkan rant vergisini kentlerimiz için önemli bir tehlike ve tehdit gördüğüm için söz almış bulunuyorum.

Kentlerle olan süreci şöyle kısaca bir özetlemek, ifade etmek gerekirse şunu söyleyebilirim: Türkiye'deki tüm kentlerimizin imar planlarının yirmi otuz yıl önce yapılmış, merkez tarafından Bakanlıkça onaylanarak İller Bankası aracılığıyla yapılmış planlar olduğunu söyleyebilirim. Tabii, yirmi otuz yıl önce yapılmış planların bugünkü dinamiklere uyması fevkalade zordur ve uymamıştır da. Değişikliklerin Bakanlıkça yapılması, merkezden planlanması son derece zor olduğu için kaçak yapılaşma şehirlerimizde çok artmıştır. Ancak 1985 yılındaki 3194 sayılı Yasa o dönemde bir devrim niteliğindeydi çünkü bu yasaya göre belediyeler, belediye meclisleri merkezde olan yetkiyi kullanabiliyorlardı. Bu, dünyadaki sisteme uygundu ama Türkiye için bir büyük yenilikti ve devrim niteliğindeydi. Ardından da aynı Hükûmetçe 1988 yılında Kooperatif Yasası'nda bir değişiklik yapılarak kooperatifçilik, yapı kooperatifçiliği desteklenmişti, büyük ölçüde teşvik verilmişti. O gün bu değişiklikler uygun olmasına rağmen bu iki planın birleşmesiyle kentlerimizde çok ciddi bir yapılanma başlamıştı ve bu yapılanma da maalesef kentlerin büyük ölçüde bozulmasına neden olmuştu. Çünkü bu yapılan değişiklikler son derece makul ve doğru olmakla birlikte, bu değişikliklere belediyelerimiz hazır değildi maalesef, belediye meclislerimizin ne donanımı ne teknik donanımı ne de bu konuda bir hazırlığı vardı, hazırlıksız yakalanmışlardı ve belki de kentlerimizin en çok bozulma sürecinin yaşandığı yıllar olmuştur. Zaman içinde kentlerimiz, kent belediyeciliği büyük ölçüde bu eksiklerini tamamlamaya çalışmıştır.

Benim şöyle bir örnek vermem gerekirse, ben belediye başkanı seçildiğimde, düşünün, benden önce Antalya'daki belediye meclisi kararıyla bütün konutlara 1 kat fazladan verilmişti, "turizmi teşvik" adı altında da bütün turistik tesislerin yapılarına da 2 kat hediye edilmişti, hediye gibi verilmişti. Bu, ruhsatsız olarak belediye meclisinin teşvik amacıyla verdiği bir yapılaşma modeliydi. Bunun önüne geçebilmek, bu yoğun yapılaşmanın ve çarpık yapılaşmanın önüne geçebilmek için kentler büyük gayret sarf ettiler, donanımını ve teknik bilgilerini ve teknik eksiklerini giderme çabasında oldular ve de sivil toplum kuruluşlarının bu konudaki davalarıyla fazladan yoğunluk artışları engellenir oldu. Kentler pozisyonunu almıştı ve yoğunluk artışları artık usulsüzlük nedeni olarak görülmeye başlamıştı ve mahkemelerce de iptal ediliyordu. Ancak son günlerdeki rant vergisinin -maalesef bir belediyeci olarak şunu söyleyebilirim ki- bu alınan bütün pozisyonu, kentlerin disiplinini yeniden berhava edecek, yok edecek bir sistemi getirir endişesindeyim.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Toparlayın Sayın Milletvekili.

HASAN SUBAŞI (Devamla) - Toparlıyorum efendim.

O nedenle, çıkması muhtemel bu rant vergisine karşı şunu söyleyebilirim ki kentlerimiz için çok büyük bir tehlikedir hatta bu konudaki usulsüzlüğü, keyfîliği hazırlamakta bir kılıf olabilir. Çok tehlikeli bir yasa teklifidir. 2014 yılında da aynı rant vergisi gündeme gelmişti ama 2015 yılında çetin tartışmalar sonucunda gündemden çekilmek zorunda kalınmıştı. Dilerim ki bu rant vergisine ilişkin hazırlıklar kanun teklifi olarak yüce Meclisin huzuruna gelmez. Bu dileğimi sizlerle paylaşmak istedim.

Hepinize saygılar sunuyorum. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)