GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Karayolları Trafik Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:8
Tarih:17.10.2018

AYLİN CESUR (Isparta) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; hepinizi tekrar saygıyla selamlıyorum.

Görüşülmekte olan (2/860) esas numaralı Karayolları Trafik Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi'nin 22'nci maddesi üzerinde İYİ PARTİ adına görüşlerimi ifade etmek üzere huzurunuzdayım.

Evet, bazı rakamlar sunmak istiyorum Genel Kurulunuza. Özellikle iktidar partisinin en çok övündüğü şeylerden birisi olan kara yollarından biraz bahsetmek istiyorum. Size bazı rakamlar vereceğim. 1950'de Türkiye çapında kara yolu ağı 47.080 kilometre ve 2003 yılında 63.143 kilometre, 2017'de 67.498 kilometre yani 2003'ten 2017'ye kadar 4 bin kilometre yol yapılmış ve yüzde 6. Türkiye çapında otoyol ağı -Ulaştırma Bakanlığı rakamları- 1973'te 24 kilometre, 2002'de 1.714 kilometre yani 71 kat artmış ve 2003'te 1.714 kilometre olan otoyol 2017'de 2.622 kilometreye ulaşmış; 908 kilometre, yüzde 34 artmış. Nüfustan bahsedelim, 2002'de 65 milyon olan nüfus 2018'de 81 milyon yani yüzde 25 artmış. Toplam trafik kazası sayısına bakalım, 2000'de 500.653 kaza, 2017'de 1 milyon 202 bin 716. Evet, bu, ölümlü kaza sayısı yüzde 50 artmış, kaza sayısı yüzde 240 artmış. Son olarak vereceğim rakamlar motorlu araç sayısı: 1950'de 35.225, 2002'de 8 milyon 655 bin 170 yani 245 kat artmış. 2002'den 2017'ye 21 milyon 211 bin 701 olmuş yani 2,5 kat artmış.

Şimdi, bu rakamlara bakıldığında, sonuç olarak 2003'ten 2017'ye kara yolu yüzde 6 artarken, 2003'ten 2017'ye otoyol 908 kilometre artarken, nüfus 2002'den 2017'ye yüzde 25 artarken trafik kazası oranı 2000'den 2017'ye yüzde 240 artmış ve ölümlü kaza da yüzde 50 artmış. Burada demek ki ne yapmak gerekiyor? Herkesin şapkasını çıkarıp bir düşünme zamanı, özellikle siyasi iktidarın düşünme zamanı gelmiş ve geçmiş demektir. Tedbiren önlemlerin alınması gerekiyor, bugün de bunu konuşuyoruz hep beraber.

Bu yollarda meşakkatli olarak çalışan 25 bin trafik polisi ve 230 bin polis memurumuz var. Bu, Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Jandarma Genel Komutanlığı personelinin İçişleri Bakanlığına bağlanması sonrası mağdur olmamaları için Türk Silahlı Kuvvetlerinin ödenek haklarından yararlandırılmasını teklif ediyorsunuz. Biz buna karşı değiliz ama neden İçişleri Bakanlığının kendi personelinin şartlarını da düzenlemiyorsunuz ve 3600 ek gösterge sözü verdiniz, neden sözünüzü tutmuyorsunuz?

Sizlere, hepimizin övündüğü, en çok da tabii ki tüm, her yerde arka planda kullandığınız rahmetli şehit Fethi Sekin'den bir hatırlatma yapmak istiyorum. 5 Ocak 2017'de bomba yüklü araçla gelen teröristlere göğsünü siper etti, Motosikletli Şahinler Timinden Trafik Polisimiz Fethi Sekin rahmetli oldu 3 çocuğunu geride bırakarak. Soruyorum: Emekli olunca alacağı 2.700 lira için aramızda gövdesini siper edecek kaç kişi var acaba? O yüzden 3600 sözünüzü tutmanız için tekrar hatırlatmada bulunmak istiyorum sayın iktidar partisi vekillerine.

Teklifimizde sözünü ettiğimiz pistlerle ilgili olarak da altını çizmek istediğim bazı hususlar var. Trafikte sakıncalı hareketler yapmanın cezalandırılması gayet normal ancak motor sporlarına ilgi duyan hobi sahibi Türk gençlerine motor sporları için pist ve saha gibi imkânlar sunmak Hükûmetin ve yerel yönetimlerin sorumluluğundadır. Motor sporları ve modifiyeye ilgili vatandaşların talepleri de göz önüne alınmalı, hükûmetler bu taleplere duyarlı olmalıdır. Millî imkânlarımızla hayata geçirilen İstanbul Park onca yatırıma rağmen atıl bir yatırım hüviyetindedir. Oysa motor sporları uluslararası turizmin bir alt branşı olarak büyük bir potansiyele sahiptir. Uluslararası müsabakalarda millî sporcularımızın yetişmesi için İstanbul Park'ın yanı sıra Anadolu'da, örneğin başkentimiz Ankara'da da bir motor sporları merkezinin yer alması uygun olacaktır. Caddelerde yarışmak yerine gençlerimiz pistlere yönlendirilmelidir. Almanya bu konuda muazzam bir örneğe sahiptir. Türkiye'den bile motor sporlarına meraklı vatandaşlar oraya giderek yarış atmosferinde turlar atıyorlar. Bizde henüz böyle bir imkân yok. Oysa doğru bir tanıtım ve pazarlamayla hem gençlerimizin hem de çevre ülkelerin vatandaşlarının ülkemize gelerek İstanbul Park'tan yararlanması mümkün olabilir.

Yine Anadolu'nun çeşitli şehirlerinde motor sporları meraklıları için pist imkânı sunmak gerekmektedir. Isparta'da bunun için çok ciddi bir talep var.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurun, tamamlayın Sayın Cesur.

AYLİN CESUR (Devamla) - Ankara, Anadolu'nun merkezinde olan bir kent olarak bu projeye ev sahipliği yapabilir.

Motor sporları dünyası otomobil sektörünü geliştiren ve gelirleri çeşitlendiren bir alandır. Ülkemizde motor sporlarına yönelik bir sanayinin oluşması, millî markaların meydana gelmesi için de faydalı olur. Millî uçak geliştirmek için rüzgâr tüneli neyse motor sporları dünyası ve otomotiv sektörü için de pistler o anlama gelmektedir. Motor sporları AR-GE ve yeni teknoloji bakımından ülkemizin aradığı fırsat olabilir. Genel Kurulun dikkatine sunarım.

Saygılarımla. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)