GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:91
Tarih:24.04.2018

MHP GRUBU ADINA İSMAİL FARUK AKSU (İstanbul) - Sayın Başkan, sayın milletvekilleri; 553 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin birinci bölümü hakkında Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz aldım. Sizleri ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.

Konuşmamın başında, büyük düşünür Erol Güngör'ü vefatının 35'inci yılında rahmetle anıyorum; ruhu şad, mekânı cennet olsun.

Görüştüğümüz kanun teklifi, 16 Nisan 2017 tarihinde yapılan halk oylamasında aziz Türk milletinin iradesiyle kabul edilen Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemine geçişe ilişkin uyum düzenlemelerinden ibarettir.

Değerli milletvekilleri, 15 Temmuz hain darbe teşebbüsü ve sonrasında yaşananlar, siyaset kurumuna ertelenemez ve geciktirilemez mükellefiyetler yüklemiştir. Bu mükellefiyetler, en başta, devlet yönetiminde seri ve süratli karar alabilecek güçlü bir idari yapı ile etkin bir Meclis yapısının tesisini zorunlu hâle getirmiştir. Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemi, bu manada Türkiye'nin önünü açmış, Türkiye'ye hasım şer odaklarının tüm girişimlerine demokrasinin erdem ve müktesebatıyla set çekmiştir.

Bilindiği gibi, referandum neticesinde Anayasa'nın Cumhurbaşkanı ve milletvekili seçimine ilişkin hükümlerinde önemli değişikliklere gidilmiştir. Bu kapsamda, Cumhurbaşkanı ve milletvekili seçimlerinin beş yılda bir, aynı gün, seçimlerin yenilenmesine karar verilmesi hâlinde ise her iki seçimin aynı gün yapılması, bir kişinin en fazla 2 kez Cumhurbaşkanı seçilebilmesi, siyasi parti gruplarının, son milletvekili seçiminde tek başına veya birlikte geçerli oyların yüzde 5'ini almış olan siyasi partilerin ve en az 100 bin seçmenin Cumhurbaşkanlığına aday gösterebilmesi sağlanmış, milletvekili sayısı 600'e çıkarılmış ve milletvekili seçilme yaşı da 18'e indirilmiştir.

Bu ve benzeri değişiklikler, siyasi partiler ve seçim kanunlarında uyum düzenlemelerinin yapılmasını da zorunlu hâle getirmiştir. Bu çerçevede hazırlanan kanun teklifi, 6271 sayılı Cumhurbaşkanı Seçimi Kanunu, 2839 sayılı Milletvekili Seçimi Kanunu, 298 sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun ve 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu'nda bazı değişikliklerin yapılmasını öngörmektedir. Buna göre, bir kimse, aynı zamanda hem Cumhurbaşkanı adayı hem de milletvekili adayı olamayacak ve aday gösterilemeyecektir.

Cumhurbaşkanı ve Türkiye Büyük Millet Meclisi üyelerinin görev süresi olan beş yılın hesabında, birlikte yapılan Cumhurbaşkanı ve milletvekili seçim tarihi esas alınacaktır.

Cumhurbaşkanı seçiminin ikinci oylamaya kaldığı durumlarda, bu oylamaya tek adayla gidilmesine rağmen Cumhurbaşkanı seçilemediğinde, sadece Cumhurbaşkanı seçimi yenilenecektir.

Genel seçime bir yıl veya daha az süre varken Cumhurbaşkanlığı makamı herhangi bir nedenle boşalırsa, takip eden altmışıncı günden sonraki ilk pazar günü Cumhurbaşkanı ve Türkiye Büyük Millet Meclisi seçimi birlikte yapılacaktır.

Genel seçime bir yıldan fazla süre varken Cumhurbaşkanlığı makamı herhangi bir nedenle boşaldığında ise, takip eden kırk beş gün içindeki son pazar günü sadece Cumhurbaşkanı seçimi yapılacaktır.

Cumhurbaşkanının görev süresinin dolması, seçimlerin tamamlanamaması veya seçimlerin yenilenmesine karar verilmesi hâllerinde, yeni seçilen Cumhurbaşkanı göreve başlayıncaya kadar mevcut Cumhurbaşkanının görevi devam edecektir.

Cumhurbaşkanı seçilenin, varsa milletvekilliği sona erecektir. Her siyasi parti veya parti grubu sadece bir aday için başvuru yapabilecek, Cumhurbaşkanı adayı gösterilecek olanların yazılı muvafakati aranacaktır.

Seçmenlerce Cumhurbaşkanı adayı gösterilmek için YSK'ye başvuracak olanlar, en yüksek derecedeki devlet memuruna mali haklar kapsamında yapılmakta olan her türlü ödemelerin bir aylık brüt tutarının 10 katını Maliye veznesine yatıracaktır.

Seçmenler, kayıtlı oldukları ilçe seçim kurulu başkanlığına bizzat başvurarak Cumhurbaşkanı aday teklifinde bulunabileceklerdir.

Aday gösterilenler, kendileriyle ilgili aday gösterme bilgilerine YSK'nin belirleyeceği usulle erişebileceklerdir.

Siyasi partiler, milletvekili ve mahallî idareler seçimlerinin yanı sıra Cumhurbaşkanı seçimi için de çalışma yürütebilecektir.

Ayrıca, yurt dışı seçmen kütüğüne kayıtlı seçmenlerin daha rahat oy kullanmalarına yönelik düzenlemeler de öngörülmektedir.

Bu kapsamda, seçim gününden önceki yedinci güne kadar olan oy verme süresi, Cumhurbaşkanlığı seçimlerinde ikinci oylama hâli de dikkate alınarak seçim gününden önceki üçüncü güne kadar uzatılmaktadır. Yurt dışında yaşayan seçmenlerin randevuyla oy kullanması usulü kaldırılarak oy verme günlerinden kendisine uygun olan herhangi bir günde oy kullanabilmeleri sağlanmaktadır. Yurt dışı seçmen kütüğüne kayıtlı seçmenlerin yurt dışındaki herhangi bir temsilcilikte oy kullanabilmeleri temin edilmekte, siyasi partilere, yurt dışında her oy verme günü için ayrı sandık kurulu üyesi bildirebilme imkânı getirilmektedir.

Değerli milletvekilleri, 16 Nisan 2017 referandumuyla kabul edilen Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemi, millî uzlaşma zemini içinde Türkiye'nin daha demokratik ve daha güçlü bir devlet hâline gelmesinin önündeki engelleri ortadan kaldıracak, Türkiye'yi kudretli bir devlet hâline getirecektir. 24 Haziran 2018'deki seçimlerin ardından bütünüyle hayata geçecek olan Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemiyle Türkiye, demokrasisinin gelişip kökleştiği, temel hak ve hürriyetlerin tahkim edildiği, tarihî ve kültürel derinliği olmayan yapay farklılıkların ayrıştırıcılığı yerine zengin ortak değerlerimizin bütünleştiriciliğinde enerjisini Türkiye'nin lider ülke ve küresel bir güç hâline gelmesi için harcayacağı sürece girmektedir. Bu nedenle, 24 Haziran 2018 seçimleri, cumhuriyetimizin 100'üncü yılına girdiğimiz süreçte tarihî bir kavşak ve dönüm noktasıdır.

Gücünü inançlarından, ilkelerinden ve Türk milletinden alan Milliyetçi Hareket Partisi, uzlaşmacı, bütünleştirici ve kucaklayıcı, devletin bekası ve milletin refahını esas alan, Türkiye'yi ve Türk milletini geleceğe birlikte taşıma iradesini ortaya koyan bir siyaset anlayışına sahiptir. Nasıl ki 15 Temmuz sonrası süreçte Türk milletinin varoluş mücadelesinde en ön safta yerini almışsa önümüzdeki süreçte de "önce ülkem ve milletim" anlayışıyla Türk devletinin ve milletinin bekası için mücadelesini sürdürecektir.

Cumhur İttifakı, Türkiye Cumhuriyeti'nin beka ve birliğini yüksek bir sadakat ve yürekli bir mücadele ruhuyla savunacak, ülkemizin geleceğini millet iradesinden aldığı güçle güvenceye kavuşturacaktır. İhanete ve Türkiye düşmanlarına karşı dirilen millî ruh, Cumhur İttifakı'yla Türkiye'yi ileriye taşıyacaktır. Cumhur İttifakı, millî bekayı esas alan, ahlaki ve siyasi uzlaşmanın mahsulü, Türkiye'yi hür, demokratik ve müreffeh bir geleceğe kavuşturma azmidir. Türk milletinin hainlere, iş birlikçilere, Türkiye'nin hasmı küresel güçlere karşı verdiği millî tepkinin adı, dünyaya vurulacak Türk mührünün müjdesi ve nihayet millet aklıdır.

Değerli milletvekilleri, teklifin yasalaşmasıyla, seçimlerin Anayasa'ya uygun, sağlıklı bir şekilde yapılmasının hukuki altyapısı oluşturulacak, bu yönüyle bir ihtiyaç karşılanmış olacaktır.

Bu düşüncelerle, kanun teklifinin ve 24 Haziran 2018 Pazar günü yapılacak olan Cumhurbaşkanı ve milletvekili seçimlerinin ülkemize, milletimize ve demokrasimize hayırlar getirmesini diliyor, Genel Kurulun siz değerli üyelerini saygıyla selamlıyorum. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ediyorum Sayın Aksu.