| Konu: | Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda ve Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 88 |
| Tarih: | 19.04.2018 |
RAFET SEZEN (Edirne) - Değerli milletvekilleri, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı'nın üçüncü bölümü üzerine şahsım adına söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle, aziz milletimizi ve yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum.
Değerli milletvekilleri, bu kanun tasarısıyla, su kaynaklarının korunması ve etkin biçimde yönetimini sağlamak üzere Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünün su tahsis yetkisi açık olarak düzenlenmektedir. Bununla birlikte, arazi toplulaştırma ve tarla içi geliştirme hizmetlerinin yapılması yetki ve görevi Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğüne verilmektedir. Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından yerine getirilecek bu hizmetlerin sulama projeleriyle uyumlu olarak yapılması sayesinde çiftçimizin, tarımsal faaliyetlerini verimli hâle getirmesi sağlanacaktır.
Yukarıda bahsi geçen hizmetlerin aynı kurum içerisinde koordinasyon sağlanarak yürütülmesi maksadıyla, bu kanun tasarısıyla Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü Teşkilatında yeni daire başkanlıkları kurulmakta ve kadrolar ihdas edilmektedir. Bu tasarının yasalaşmasından sonra sulama tesislerinin meydana getirilmesi için harcanan bedellerin çiftçilerimizden alınmasından vazgeçilmektedir. Yapılan bu düzenlemeyle çiftçilerimizin zirai üretimindeki maliyet girdisi azaltılarak elde edecekleri ürünlerdeki kârlılık payı artırılmaktadır.
Değerli milletvekilleri, bu tasarıyla ayrıca sulama tesislerinin işletme ve bakım hizmetlerinin yerine getirilmesini sağlamak maksadıyla mahallî idarelere görev ve yetki verilmektedir. Mahallî idarelerin sözü edilen tesislerin işletme ve bakım hizmetlerini üstlenmesi hâlinde çiftçilerimize de bu yönde katkı sağlayacaktır. Bunun yanında zirai sulama maksadıyla kurulan sulama kooperatiflerinin kuruluşu, denetimi ve sonlandırılmasına dair yetki Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğüne verilerek uzmanlık alanına uygun kuruluşa yetki verilmesi sağlanacaktır. Sulama birlikleri tarafından işletilen sulama tesislerinde su kullanıcısı çiftçilerimizden gelen şikâyetler dikkate alınarak sulama birliklerine kamu personeli yöneticilerin atanması ve bu birliklerin denetiminin artırılarak sulama tesislerinin çiftçimize problemsiz hizmet sunmasını amaçlıyoruz.
Değerli milletvekilleri, bununla birlikte, zirai maksatla sulama tesislerinin elektrik ihtiyacının karşılanması için kurulacak enerji tesislerinin lisans alma sınırına tabi olmaksızın Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından yapılmasına yetki verilmiştir. Böylece yenilenebilir enerji kaynaklarından faydalanarak zirai maksatlı tesislerin enerji ihtiyacı karşılanacaktır. Bu kanun tasarısıyla çiftçilerimize "tarla içi sulama sistemleri desteği" adı altında yeni bir destekleme ödemesi getiriyoruz. Bu desteğin kullandırılmasında DSİ Genel Müdürlüğü yetkili olacaktır. Kamulaştırma Kanunu'nda yapılan değişiklikle kamulaştırma bedelinin kesinleşmesine kadar vatandaşımıza ödenecek bedel nemalandırılmak suretiyle yargı makamlarınca kesin olarak belirlenen kamulaştırma bedeli vatandaşımıza ödenecektir. Böylece taşınmazın kamulaştırılması safhasında farklı bedellerin ödenmesi veya geri alınması söz konusu olmayacaktır.
Değerli milletvekilleri, iktidara geldiğimiz 2002 yılından bu yana Orman ve Su İşleri Bakanlığımızın çalışmalarına bir bakacak olursak ne denli büyük hizmetler yaptığımız açık bir şekilde anlaşılacaktır. On beş yılda 7.200 tesisi aziz milletimizin hizmetine sunduk. Bunlardan 508'i baraj, 513'ü HES, 327'si gölet, 1.171'i sulama tesisi, 193'ü içme suyu temini tesisi, 17'si atık su arıtma tesisi ve 4.471'i taşkın koruma tesisidir. Bin Günde 1.001 Gölet ve Bent Projesi'yle 1,7 milyon dekar arazide sulama ve taşkın koruma faydası sağlanmıştır. Hedefimiz, 2023 yılına kadar 1.384 dere ıslahı daha yaparak taşkınları asgariye indirmeyi amaçlıyoruz. Göl Su Projesi başlattık; bu projeyle, 2019 yılı sonuna kadar 1.071 gölet inşa edeceğiz. Bu göletlerden 159'u tamamlanmış, 542'si inşaat aşamasında, 370'i ise proje aşamasındadır. 85 milyon dekar sulanabilir arazi, zirai arazilerimizin yüzde 77'si sulamaya açılmıştır. Sulamaya açılan 65,3 milyon dekar arazide uygun ziraat usulleri ve ürün deseniyle tarım yapılması durumunda takriben yıllık 32 milyar TL zirai gelir artışı sağlamak mümkündür. 2003 yılından itibaren modern sulama sistemine geçilmiştir. Böylelikle, zirai sulamada büyük su tasarrufu sağlanmaktadır.
Edirne ili özeline baktığımız zaman, 465.439 hektar ziraata elverişli arazinin DSİ'ce etüt edilen kısmı 288.670 hektardır.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Tamamlayın lütfen.
RAFET SEZEN (Devamla) - DSİ etütlerine göre, ekonomik olarak sulanabilir arazi 214.882 hektardır; işletmeye açılan saha 76.358 hektar, yatırım programında bulunan saha 47.906 hektar, proje aşamasındaki saha 88.170 hektar ve etüt aşamasındaki saha 2.448 hektardır.
Daha yapacağımız çok iş var; suyun mimarı Değerli Bakanımız ve ekibine güvenimiz sonsuz. Bu işi başaracağımızı biliyoruz, bu işi başaracağız.
Bu vesileyle, bu kanunun ülkemiz ve milletimiz için hayırlı olmasını diliyor, yüce Meclisimizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)