| Konu: | Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda ve Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 83 |
| Tarih: | 10.04.2018 |
MEHMET ÖNTÜRK (Hatay) - Sayın Başkan, değerli milletvekili arkadaşlarım; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı üzerine söz almış bulunmaktayım.
Sözlerime başlamadan önce, polis teşkilatımızın 173'üncü yıl dönümünü kutluyorum. Şehitlerimize Allah'tan rahmet, gazilerimize şükranlarımı, minnetlerimi sunuyorum.
Kıymetli arkadaşlar, bu kanun tasarısıyla, su zengini olmayan ülkemizin su kaynaklarının daha etkin planlanması, değerlendirilmesi ve yönetilmesi için görev ve yetkilerine ilave edilmesi gereken hususlarda düzenleme yapılması ihtiyacı hasıl olmuştur. Bu düzenlemelerle, sulama maksatlı baraj, gölet gibi depolama tesislerinin ve sulama tesislerinin amortisman bedelinden vazgeçilerek çiftçimize 33 milyar TL'lik destek sağlanmaktadır.
Tasarıyla, zirai maksatlı sulama tesislerinin elektrik ihtiyacının karşılanması için kurulacak enerji tesislerinin lisans alma sınırına tabi olmaksızın DSİ tarafından yapılmasına dair yetki verilmiştir. Böylece, zirai maksatlı sulama tesislerinin elektrik ihtiyacının yenilenebilir enerji kaynaklarından faydalanarak karşılanması gibi devrim niteliğinde bir yeniliğe imza atılmaktadır.
Yine bu düzenlemeyle, sulama birlikleri tarafından işletilen sulama tesislerinde su kullanıcısı çiftçilerden intikal eden şikâyetler dikkate alınarak sulama birliklerine kamu personeli yöneticilerin atanması ve bu birliklerin denetiminin artırılarak sulama tesislerinin çiftçimize problemsiz hizmeti için 6172 sayılı Sulama Birlikleri Kanunu'nda düzenleme yapılmıştır. Yapılan düzenlemeyle, birlik müdürü, birlik saymanı ve diğer çalışanların tüm özlük hakları korunarak istihdamlarına devam edilmektedir. Birlik meclisi yönetim kurulu ve denetim kurulu organları feshedilerek sorumlulukları birlik başkanlığının altında toplanmakta, karar alma süreçleri de daha etkin ve hızlı hâle getirilmektedir. Kamu görevlisi olan birlik başkanı sayesinde adil, eşitlikçi, sürdürülebilir ve kaliteli hizmet verilerek çiftçilerimizin bu yöndeki şikâyetleri ortadan kalkacaktır. DSİ sayesinde sulama birliklerinin kurumsal kapasitesi artırılarak araç ve iş imkânları bakımından desteklenecek olan birlikler, çiftçiye daha iyi hizmet sunacaktır. Birlik üyelerinin hakları ve sorumlulukları açıklığa kavuşturulacak, sınırsız olmayan ve dünyada gelişen şartlar dâhilinde stratejik önemi gittikçe artan su ve toprak kaynaklarının korunması, geliştirilmesi ve kullanımı disipline edilecektir.
Görüştüğümüz kanun tasarısıyla DSİ tarafından inşa edilen baraj, gölet gibi sulama tesislerinin yapımı için harcanan bedellerin çiftçilerimizden alınmasından vazgeçilmekte, böylece çiftçilerimizin zirai üretimindeki maliyet girdisi azaltılarak elde edecekleri ürünlerdeki kârlılık payı artırılacaktır.
Bu tasarıyla çiftçilerimize verdiğimiz en önemli müjdelerden biri de "tarla içi sulama sistemleri desteği" adı altında ilk kez bir destekleme uygulamasını getiriyoruz.
Değerli arkadaşlar, bu kanunla, ayrıca, arazi toplulaştırılması ve tarla içi geliştirme hizmetlerine ilişkin değişiklikler de yer almaktadır. Hükûmetlerimiz döneminde şu ana kadar Tarım Reformu Genel Müdürlüğü tarafından toplam 5 milyon 564 bin 280 hektar alanın toplulaştırılması tamamlanmış, 1 milyon 782 bin 458 hektar alanda toplulaştırma çalışmaları devam etmektedir. Yine, ayrıca, DSİ tarafından 70.569 hektar alanda toplulaştırma çalışması yapılmış, 342.023 hektar alanda da toplulaştırma çalışmaları devam etmektedir.
Görüldüğü üzere, DSİ, daha önce de toplulaştırma çalışmalarını yürüten ve bu konuda deneyimli bir kurumdur. Bu işlerin tek elden ve hızlı bir şekilde yürütülerek yatırımların daha kısa sürede faydaya dönüşeceği düşünülmektedir. Bu iş ve işlemleri yürütecek teşkilat yapısının oluşturulması amacıyla 1 adet genel müdür yardımcılığı, 3 adet yeni daire başkanlığı ihdas edilmiştir. Kurumlar arası koordinasyon eksikliğinden kaynaklanan ve kamu kaynaklarının israfına sebep olan problemler ortadan kaldırılmış olacaktır. Kanal ve boru güzergâhları için zarar, ziyan ve ürün kayıpları bedelleri kısa sürede ödenerek çiftçilerin mağduriyetleri önlenmiş olacaktır.
Değerli arkadaşlar, Kamulaştırma Kanunu'nda yapılan değişikliklere ilişkin düzenlemelerle de yerel mahkemeler tarafından belirlenen kamulaştırma bedelinin istinaf ya da Yargıtay tarafından düşürülmesi durumunda vatandaşa ödenen bedelin geri alınmasında yaşanan mağduriyetler önlenmiş olacaktır ve vatandaş ile devletin karşı karşıya gelmesi önlenecektir. Geri ödemelerde hak sahiplerinin karşılaştığı tarımsal üretim araçlarının haczi gibi olumsuzluklar engellenmiş olacaktır. Kamulaştırma Kanunu'ndaki düzenlemeler ile kamulaştırma maksatlı değer tespitlerinde uluslararası standartlara uygun, denetlenebilir ve hakkaniyetli değerlemelerin yapılması sağlanacaktır. Kamulaştırma Kanunu gereğince geri alınması gereken ancak alınamayan borçların birikmiş faizlerinden vazgeçilmesi hükmü getirilmektedir. Bu sayede devlet ile vatandaşın devamlı karşı karşıya gelmesi önlenmiş olacak ve birçok sosyal problem ve mağduriyetin önüne geçilmiş olacaktır.
Bu yasayla ayrıca yer altı suyu kooperatiflerinin DSİ'ye geçişi ile ilgili yapılan düzenlemelerde kooperatiflerin tek elden, DSİ tarafından yönetilmesi, projelerin tek elden çıkması muhtemel problemlere zamanında müdahale edilmesi ile kuyu, pompa gibi tesislerin bir an evvel faydaya dönüşmesi sağlanacak ve sulama şebekelerinin inşasında yaşanan gecikmelerin önüne geçilmiş olacaktır, sürdürülebilir bir yer altı suyu kooperatif yapısı oluşturulacaktır. Yer altı sulama kooperatiflerinin birikmiş 56 milyon TL borcunun affedilmesiyle sulama kooperatiflerinin borç yükü azalacak ve böylece çiftçinin refah düzeyinin yükselmesi sağlanacaktır.
Sayın milletvekilleri, bu yasayla ayrıca ülkemizde yıllık olarak yaklaşık 6 milyon büyükbaş, 15 milyon küçükbaş hayvan olmak üzere toplam 21 milyon hayvan küpelenerek kayıt altına alınmaktadır. Yapacağımız değişiklikle, maliyeti yıllık 63 milyon Türk lirasına gelen küpe bedelleri Bakanlığımız tarafından temin edilerek yetiştiricilerden bedel alınmaksızın uygulama sağlanacaktır. Böylece küpeleme oranı artacak, kayıtlılık oranı artacak ve hayvan hareketlerinin izlenmesinde gelişme sağlanacaktır. Aynı zamanda, hayvan sahipleri ile uygulayıcılar arasında geçen küpe bedeli ücreti diyaloğu ortadan kalkacaktır.
Yine bu düzenlemeyle 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu hükümlerince, resmî kontrollere ilişkin yetki verilen meslek gruplarına ilişkin tabloda değişiklik yapılarak su ürünleri mühendisi, gıda mühendisi, balıkçılık teknolojisi mühendisi, ziraat mühendisliğinin ilgili bölümleri ile tütün teknolojisi mühendislerinden de yararlandırılacaktır.
Tohumculuk alt birlik gelirleri arasında yer alan birlik üyelerinin tohumculukla ilgili ürün, mal ve hizmet satışlarından binde 3 oranında kesilen komisyon oranı binde 1'e çekilmektedir. Böylece, sektör örgütlenmesinin gerçekleşeceği faaliyetlerin kayıt altına alınmasının kolaylaşacağı ve üyelerinin faaliyetleri sonucu elde edecekleri gelirde artış sağlanacağı değerlendirilmektedir.
Değerli arkadaşlar, ormanla ilgili yapılan düzenlemelerde, ülkemiz, orman kadastrosunun bitirilmesi hedefinin gerçekleştirilmesi ve kadastro komisyonlarının yapısının sadeleştirilmesi, kadastro sırasında karşılaşılan teknik eksikliklerin giderilmesinin sağlanması amaçlanmaktadır. Orman kadastro komisyonları bünyesinde ziraat mühendisi yer aldığından, ziraat odasında 1 temsilci üyenin komisyon teşekkülünde yer alması zorunluluğu ortadan kaldırılarak komisyonun teşekkülü kolaylaştırılmakta ve çalışmalardaki bürokratik işlemler azaltılmaktadır. Yapılan düzenlemeyle, itirazların kadastro mahkemesine yapılması sağlanarak süreç kısaltılmıştır. Orman yangınlarıyla mücadelede uygulanamayan mükellefiyetlik sistemi kaldırılarak yerine gönüllülük sistemi getirilmektedir. Orman yangınlarıyla mücadele kapsamında "kara yollarında geçiş üstünlüğüne sahip araçlar" maddesine "orman yangınlarıyla mücadele eden araçlar" da eklenmektedir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
MEHMET ÖNTÜRK (Devamla) - Toparlıyorum Sayın Başkanım.
BAŞKAN - Tamamlayın, bir dakika ek süre veriyorum size.
MEHMET ÖNTÜRK (Devamla) - Yine aynı amaca uygun olarak TRT ile ulusal, bölgesel ve yerel yayın yapan özel televizyon kuruluşları ve radyolarda orman kaynaklarının usulsüz müdahalelere, tabii afetlere, orman yangınlarına karşı korunması ve gerekli tedbirlerin alınması konularında uyarıcı ve eğitici mahiyette "kamu spotu" adı altında zorunlu yayın yapılmasını gerektiren bir düzenleme yapılmıştır. Yapılan düzenlemeyle orman yangınlarıyla mücadelede daha etkin ve verimli mücadele yapılması hedeflenmektedir.
Değerli arkadaşlar, bu yasayla Türkiye'deki su sıkıntıları, çiftçimizin daha ciddi gelirler elde etmesi, orman köylümüzün, orman vatandaşlarımızın daha müreffeh bir hayata kavuşması için önemli düzenlemeler yapılmaktadır.
Bu yasanın ülkemize, milletimize hayırlı olmasını temenni ediyor, hepinize saygılar sunuyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Öntürk.