GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Yükseköğretim Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:63
Tarih:22.02.2018

AK PARTİ GRUBU ADINA MUSTAFA ILICALI (Erzurum) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 518 sıra sayılı Kanun Teklifi üzerine AK PARTİ Grubu adına söz almış bulunuyorum. Yüce heyetinizi saygılarımla selamlıyorum.

Ümidi kesmiştim ama nihayet bana da sıra geldi, ben de Yükseköğretim Kanunu'ndan bahsedeceğim. Yaklaşık otuz yılı aşkın üniversite hayatım var; yirmi üç yıl Yıldız Teknik Üniversitesi, sekiz yıl Bahçeşehir Üniversitesi, az bir süre de İstanbul Ticaret Üniversitesi, diğer taraftan seçim bölgem Erzurum'da gurur duyduğumuz 2 üniversite var, Atatürk Üniversitesi ve Erzurum Teknik Üniversitesi; çok sayıda doktora, çok sayıda doçentlik jürisi, önceden kendisi bu aşamalardan geçmiş bir kişi olarak burada bir kritik yapacağım ve hemen başta şunu söylemek isterim ki ben YÖK Yasası'ndan önce üniversitede araştırma görevlisiydim. YÖK'ten önce "Ya, böyle bir şey olur mu?" diye hep eleştirirdi üniversitede hocalarımız, YÖK çıktı, eleştiriyoruz, sürekli eleştiriyoruz ama şunu görmemiz gerekiyor ki Yükseköğretim Kanunu'nda da mutlaka değişime, gelişime ihtiyaç var.

Neden değişime, gelişime ihtiyaç var? Hemen ülkemizin 2023 hedefine baktığımız zaman cumhuriyetimizin 100'üncü kuruluş yıl dönümünde diyoruz ki: Türkiye 2 trilyon dolarlık bir ekonomiyle, kişi başına 25 bin dolarlık gelirle, 500 milyar dolarlık ihracatla dünyanın en büyük 10 ekonomisi arasına girsin. Bu şartları sağlayabilmesi için en önemli şey insan kaynağı, en önemli şey eğitim, yüksek öğretim.

Peki, biz bu amaca nasıl ulaşacağız? Neler yapacağız? İnsan gücümüzün kalitesini nasıl artıracağız? Şimdi, hemen Değerli Millî Eğitim Bakanım da gelmişken... Tabii, bir kere üniversiteden önce, bizim için önemli olan millî eğitim. Şurada, bakıyoruz, eğitim sistemimizde 2003 yılından itibaren toplam 63 milyar liralık bir yatırım yapılmış. Yaklaşık 953 bin bilgisayar dağıtılmış, 41.500 okulumuzun internet erişimi sağlanmış. FATİH Projesi'yle 1 milyon 430 bin tablet bilgisayar dağıtılmış. 433 bin sınıfımıza etkileşimli tahta uygulaması, 4 milyar 650 milyon Türk lirası maliyetle 2 milyar 700 bin ders kitabı dağıtılmış. Özel ve Millî Eğitim Bakanlığımıza bağlı okullardaki derslik sayısı 367 binden 755 bine çıkarılmış. Bunu muhalefet alkışlamayacak mı? Bunu başarı olarak görmüyor muyuz? Bu kadar önemli bir çalışma yapılmış.

CEYHUN İRGİL (Bursa) - Oradan çıkanlar işsiz kaldı.

MUSTAFA ILICALI (Devamla) - Peki, üniversitelere geldiğimiz zaman, üniversitelerde ne olmuş? Tarihe bakıldığı zaman, ülkemizin yükseköğretim alanında büyük bir tecrübeye sahip olduğu görülecek. Mirasçısı olduğumuz medeniyetlerin bilime katkılarını medrese tarzı yükseköğretim veren kurumlarla güçlendiren ecdadımız, bize, üzerine güçlü bir yükseköğretim sistemi inşa edilebilecek bir yapı bırakmış.

Şimdi, bu durumda, bakıyorum, 2002'den itibaren AK PARTİ iktidarları döneminde, 2002 yılında 73 olan üniversite sayımız bugün 187'ye ulaşmış. Öğrenci sayımız 7 milyon 700 bin. 2018 yılında Yükseköğretim Kurulu ve üniversitelerimiz için merkezî Hükûmetimiz bütçesinden 27 milyar 761 milyon lira bir kaynak ayrılmış. 2002 yılında 70 bin olan öğretim elemanı sayısı 155 binin üzerine çıkmış. Bunları şimdi nasıl inkâr edebiliriz? Söyleyeyim, bakın, şimdi, hep...

CEYHUN İRGİL (Bursa) - Bunların hepsi nicelik. Biz "nitelik" diyoruz. Nicelik yani sayı.

MUSTAFA ILICALI (Devamla) - Değerli Vekilim, üniversitelerdeki nitelik çok önemli, ben, Atatürk Üniversitesinden örnek vereyim.

CEYHUN İRGİL (Bursa) - Hayır, hayır, nicelik o söyledikleriniz, rakam.

MUSTAFA ILICALI (Devamla) - Bir dakika...

1957 senesinde kurulan üniversite -biraz sonra kriterlerini vereceğim- birçok yerde birçok üniversiteyi geçmiş, birçok tıp fakültesinin, diş hekimliği fakültesinin...

CEYHUN İRGİL (Bursa) - Atıf sayısı...

MUSTAFA ILICALI (Devamla) - Vereceğim, atıf sayılarını da vereceğim.

CEYHUN İRGİL (Bursa) - İlk 500'e giren üniversite oranı, yayın sayıları...

MUSTAFA ILICALI (Devamla) - Ceyhun Bey, sizden daha fazla üniversitede çalıştığımı biliyorsunuz.

CEYHUN İRGİL (Bursa) - Çalışmış olunabilir, sonuçlar önemli.

MUSTAFA ILICALI (Devamla) - Üniversitelerimizin ihtisaslaşma çalışmaları; Sayın YÖK'ümü, Bakanımı tebrik ediyorum. Üniversitelerimizin bir kısmının eğitimde, bir kısmının araştırma ve teknoloji üretiminde, diğer kısmının bölgesel kalkınmaya katkı sağlamakta farklılaşması amaçlanmış. Bu yaklaşımın temel amacı, üniversitelerin bütün alanlarda faaliyet gösteren bir alanda öne çıkmasını sağlamak; ne kadar güzel. Bu amaca yönelik olarak şuraya bakın; Bingöl Üniversitesi havza bazlı tarım, Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi hayvancılık dalında, Düzce Üniversitesi sağlık ve çevre alanında, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi tarım, jeotermal alanında, Uşak Üniversitesi tekstil odaklı projeler için pilot üniversite seçilmiş.

Peki, gelelim başka bir konuya. Misyon farklılaşması çalışmasının bir sonraki aşaması, araştırma üniversitesi çalışması. Bu kapsamda 10 asıl, 5 aday olmak üzere 15 üniversite araştırma üniversitesi olarak belirlenmiş. Bunlar içerisinde Ankara, Boğaziçi, Erciyes, Gazi, Gebze Teknik, Hacettepe, İstanbul, İstanbul Teknik, İstanbul İleri Teknoloji, Orta Doğu Teknik Üniversitesi aday araştırma üniversiteleri; Çukurova, Ege, Selçuk, Uludağ, Yıldız Üniversitesi...

Şimdi, kendi seçim bölgemde de... Burada grup başkan vekilim "Erzurum'dan mesajlar geliyor." dedi. Ne için? Atatürk Üniversitesinde durum ne? 1957'de kurulmuş, şurada nereye gelmiş? Bakın şimdi, Ceyhun Bey, dikkatle dinleyin. Atatürk Üniversitesi, üniversiteler arasında ilk yüzde 25'lik dilimde en fazla makalesi olan 14'üncü üniversitemiz olmuş; biyoloji alanında Türkiye'de 5'inci, dünyada 855'inci; kimya alanında Türkiye'de 6'ncı, dünyada 743'üncü; diş hekimliğinde Türkiye'de 8'inci, dünyada 182'nci; mühendislik alanında Türkiye'de 14'üncü, dünyada 888'inci; tıp ve sağlık bilimleri alanında Türkiye'de 11'inci, dünyada 762'nci; farmakoloji alanında Türkiye'de 4'üncü, dünyada 436'ncı sırada. Üniversitelerimizin 1945'ten 1965'e kadar uluslararası endekslere giren makalesi yok denecek kadar az. Zamanım az; 1992'den alayım, 1.322 makale, 2003'te 10.043, iktidarımız döneminde, 2016'da 36.416'ya ulaşmış.

Şimdi, gelelim, şu anda -bakın, çok iyi dinleyin- Erzurum Atatürk Üniversitesinde Doğu Anadolu Gözlemevi Projesi yapılıyor. Bunun için Millî Eğitim Bakanımın şahsında Kalkınma Bakanına teşekkür ediyoruz. Türkiye'nin en büyük yatırım araştırma projesi, hâlen çalışmaları devam eden Doğu Anadolu Gözlemevi Projesi 3.175 metrelik Palandöken'de zirveye konuyor; büyük potansiyele sahip, dünyada kendi teleskobunu, görüntüleme sistemini millî olarak tasarlayıp üretebilen sayılı ülkeler arasına girip 2020'de tamamlanması bekleniyor.

Bunlara ne yapılır? Bak, deminden beri o kadar güzel şey söylüyorum ne iktidardan ne muhalefetten hâlâ alkış yok. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

CEYHUN İRGİL (Bursa) - Daha sen kendi grubunu bile inandıramamışsın Hocam.

MUSTAFA ILICALI (Devamla) - Atatürk Üniversitesi, şuraya bakın, sayılara bakın değerli vekillerim. Bundan sonra diğer yeni üniversiteler de aynı Atatürk Üniversitesinin durumunda olacak. Şehrimizdeki Atatürk Üniversitesinde bakın 2003 yılında öğrenci sayısı 25 bin iken bugün bu sayı uzaktan eğitim, açık öğretimle beraber 340 bine ulaşmış. Şehrimizde 2012 yılında öğretime başlayan Erzurum Teknik Üniversitesinde ilk başta 550 iken bugün 3.950'ye çıkmış.

Şimdi, burada kanunla ilgili neler oluyor? Burada birçok konuşmacı söyledi. Ben de bu sınavlara girmiş, burada birçok tecrübesi olan biriyim, bu Komisyonda da üye olmadığım hâlde görüşlerimi paylaştım. Yabancı dil puanının 70'ten 55'e düşmesi önemli değil. Komisyonda dilbilimci Kamil Bey'in de açıkladığı gibi, önemli olan konusunda okuduğunu anlayacak, anladığını yazacak... Bunun için de -sınav sistemi için- YÖK buna göre bir sınav sistemi belirleyecek.

Diğer taraftan, doçentlikteki sözlü sınav... Hakikaten ben Komisyonda da gördüm. Mühendislikte bence çok önemli sözlü, orada da savundum ama diğer dallarda muhalefet partileri de bunun aleyhinde görüş bildirdiler. Yani, bizim dallarda, mühendislikte 2 çarpı 2, 4'tür, burada herhangi bir yanlışlık olmaz ama diğer dallarda bazı haksızlıklar olduğunu gördük. Bundan dolayı da bu konuda da üniversitelere yetki verilmiş.

Diğer maddelerle ilgili yeterli açıklama yapıldı. Millî Eğitim Bakanım, siz buradayken benim son kalan kısımda bazı önerilerim olacak.

Şimdi, bir kere, ben kendi uzmanlık alanım olan trafik ve ulaştırmayla buradaki son iki dakikamı bu şekilde kullanacağım.

BAŞKAN - Yarım dakika kaldı yalnız.

MUSTAFA ILICALI (Devamla) - Bir dakika veriyorsunuz Sayın Başkan.

NECDET ÜNÜVAR (Adana) - Sayın Başkan, yalnız Ceyhun Bey hatibin insicamını bozdu, iki dakika uzatın.

MUSTAFA ILICALI (Devamla) - 2016'da değerli milletvekillerim, günde 20...

CEYHUN İRGİL (Bursa) - Ben sataştım, özür dilerim.

MUSTAFA ILICALI (Devamla) - Bir dakika Hocam.

Bir günde 20 kişi hayatını kaybediyor, bir yılda 7.300 kişi hayatını kaybetmiş.

Sayın Bakanım, trafik dersi zorunlu, öğretmeni yok. YÖK yanınızda, mutlak suretle trafik öğretmenliği branşının açılmasını YÖK'e arz ediyorum. Bu branş açılıncaya kadar Türkiye'de 3.500 tane sürücü kursu var, 35 bin öğretmen var, bu öğretmenlerden yararlanılabilir trafik dersi için.

İki sene önce İstanbul Teknik Üniversitesinin açılışına Başbakanımız Binali Bey'le giderken...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

NECDET ÜNÜVAR (Adana) - Başkanım, doyamadık, iki dakika daha verin. İki dakika daha verin Sayın Başkanım. Biraz daha zaman verin Sayın Başkanım.

CEYHUN İRGİL (Bursa) - Bu trafik konusu önemli, biraz zaman verin. Trafik önemli bir konu, zaman verin. Bir de ben de insicamını bozdum.

MUSTAFA ILICALI (Devamla) - Kaç dakika vereceksiniz?

BAŞKAN - Lütfen tamamlayın bir dakikada.

MUSTAFA ILICALI (Devamla) - Çok önemli.

Çok sağ olun, Allah sizin gibi vekillerin sayısını artırsın, çok destek oluyorsunuz.

Şimdi, Değerli Bakanım, Değerli YÖK; Yükseköğretim Kurulunun mutlak surette... Türkiye Cumhuriyeti'nin Başbakanı, Teknik Üniversitenin açılışında rektöre söyledi. Bu kadar ulaştırma projeleri yapıyor Türkiye, bu kadar Avrasyaları yapıyor, efendim, Marmaray'ı yapıyor, Erzurum'a Ovit'i yapıyor, bunun mühendisliği yok. Bu kadar kişi, günde 20 kişi hayatını kaybediyor. Ulaştırma ve trafik mühendisliğinin açılmasının çok önemli olduğunu düşünüyorum. Milletvekilliğimden önce bunu bir vakıf üniversitesinde açtık, devam ettik ama buna muhakkak devlet üniversitesi tarafından devletin sahip çıkması lazım. Demek ki biz eğer bir de bundan sonraki bu başarılı çalışmalarımızda, Millî Eğitim Bakanlığı olarak bu bölümlerin açılması yönünde de YÖK'le bir koordinasyon yaparsak, trafik öğretmenliği konusunda da bir adım atarsak... 7.300 vatandaşımızı kaybetmişiz 2016'da, gidenler geri gelmiyor. 39 milyar liralık büyük bir bütçesi var, bu manada...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BÜLENT YENER BEKTAŞOĞLU (Giresun) - Hocam, bunda haklısın.

CEYHUN İRGİL (Bursa) - İstiklal Savaşı'ndakinden daha fazla, trafik kazasındaki ölümler.

MUSTAFA ILICALI (Devamla) - Bir de son cümle, profesörlük için -burada değerli milletvekilleri de var- 3 kere profesör olduk yani bir üniversiteye geçişte, bunu da sadeleştirmenin çok önemli olduğunu düşünüyorum.

Bu kanunun Türk millî eğitim sistemine, YÖK'ün gelişmesine katkı sağlamasını diliyorum.

Hepinize iyi akşamlar diliyorum, sağ olun, var olun. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Çok teşekkür ediyorum Hocam.