GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Nüfus Hizmetleri Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarı ve Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:10
Tarih:18.10.2017

MUSTAFA MİT (Ankara) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan 497 sıra sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı hakkında Milliyetçi Hareket Partisi adına söz almış bulunmaktayım. Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

Değerli milletvekilleri, tasarının gerekçesinde, nüfus hizmetlerine ilişkin iş ve işlemlerin daha etkili yürütülmesi, hizmet sunumunda hız ve kalitenin artırılması, vatandaş memnuniyetinin sağlanması ve bürokratik işlemleri kısaltmak amacıyla 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu ve 5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanunu'nda yeni düzenleme yapılması gerektiği belirtilmektedir. Getirilen tasarı, bir bütün olarak, teknolojideki gelişmeler ve çağın ihtiyaçlarını karşılama açısından yerinde ve faydalıdır. Getirilen bu tasarının en dikkat çeken ve kamuoyunda en çok tartışılan tarafı evlendirme yetkisi verilen kamu görevlilerine il ve ilçe müftülerinin de ilave edilmesidir.

Değerli milletvekilleri, bilindiği üzere, mevcut uygulamada evlendirme memuru, belediye başkanı veya başkanın görevlendirdiği memur ile köylerde muhtarlardır. Bunlara ilaveten, İçişleri Bakanlığı, il nüfus ve vatandaşlık müdürlüklerine, dış temsilciliklere nikâh kıyma yetki ve görevi de verebilmektedir. Getirilen tasarıyla, İçişleri Bakanlığının, yukarıda sayılanlara ilaveten, il ve ilçe müftülüklerine de nikâh kıyma yetkisi ve görevi vermesi düzenlenmektedir. Yukarıda sayılan bütün kamu görevlileri bu toplumun birer üyesi olduğu gibi, müftüler de kamu görevine layık görülen bu toplumun birer üyeleridir. Bu bakımdan "Bazı kamu görevlileri makbul, bazıları makbul değil." gibi sunulması son derece yanlış, yaşadığımız hayata uygun olmayan bir durumdur. Esasen, "Allah'ın emri, Peygamber'in kavliyle" başlayan evlilik kurumunun nikâhla alenileşmesi ve bu durumun nüfus kütüğüne kaydının aynı zamanda kamu görevlisi olan müftülerce yapılması laikliğe de, hukuka da uygun olacaktır.

Ülkemizde kamuoyunda bilinen isimlerle hâlen iki nikâh yapılmaktadır: Birincisi, resmî nikâh; ikincisi, imam nikâhı. Vatandaşlarımızın neredeyse tamamına yakını evlilik akdini bu şekilde gerçekleştirmektedir. Müftülerin nikâh kıyabilmesi vatandaşlarımıza çok büyük bir kolaylık getirecektir. Diğer taraftan, evli olup olmadığı incelendikten, evliliklerine engel bir durum olup olmadığını tespit ettikten sonra nikâh kıyacak müftü, bundan böyle yasal sınırlamaya tabi olacaktır. Dinî ve resmî nikâhın aynı anda müftüler eliyle kıyılması, toplumda nikâh şartlarına uymayan, rızaya dayanmayan çocuk yaşta evliliklerin de önüne geçecektir.

Değerli milletvekilleri, bilindiği üzere, nikâhın şartları, tarafların rızası, ilan edilerek alenileşmesi, şahitlik, dördüncü olarak da kadının korunması maksadıyla verilecek geçimliktir. Bu şartlar hukuken tam tahakkuk etmeden yapılacak bir akit, sakattır. Bu hususta, bu konuda malumat sahibi kamu görevlileri tarafından kurulan akit, hem dinî vecibeler açısından hem de meri hukuk açısından ikmal edilmiş ve hukuken taraflara da sorumluluk yükletmiş olacaktır.

Değerli milletvekilleri, tasarının 2'nci maddesiyle elektronik ortamda tutulan aile kütüklerinde kişiye ait tek bir kaydın tutulması düzenlenmektedir. Kimlik numarasıyla oluşturulacak bu kaydın birçok karışıklığı önleyeceği de açıktır diyerek hepinizi saygıyla selamlıyorum. (MHP sıralarından alkışlar)