| Konu: | İş Mahkemeleri Kanunu Tasarısı münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 6 |
| Tarih: | 11.10.2017 |
KEREM ALİ SÜREKLİ (İzmir) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 491 sıra sayılı İş Mahkemeleri Kanunu Tasarısı üzerinde söz almış bulunmaktayım. Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.
Öncelikle, İzmir'imizde, Aliağa'mızda bugün patlamada yitirdiğimiz 4 işçimize Cenab-ı Allah'tan rahmet diliyorum; 2 yaralımız var, onlara acil şifalar diliyorum.
Evet, 5521 sayılı İş Mahkemeleri Kanunu 1950 yılında çıkmış, üstünden altmış yedi yıl geçmiş. Bu altmış yedi yılda istihdam artmış, nüfus artmış, küreselleşmenin etkisiyle büyük dönüşümler yaşanmış. Tabii, bunun sonucu olarak iş uyuşmazlıklarının da çeşitliliği ve adedi artmış bulunmaktadır. Bugün, 2016 yılı istatistiklerine baktığımızda, 3 milyon 535 bin hukuk uyuşmazlığının yüzde 15'inin iş uyuşmazlığı olduğunu tespit etmiş bulunmaktayız. Bunların yüzde 89'u, ara buluculuğa giden uyuşmazlıkların yüzde 89'u iş uyuşmazlığı. Bunların çözümlenmesi yüzde 93 oranında başarıyla sonuçlanıyor ve yüzde 95'i bir günde sonuçlanıyor. Tabii, burada yapılan eleştirilere en büyük cevap da, en güzel cevap da bu. Bu sebepledir ki başarılı olmuş bir uygulamayı ihtiyari olmaktan çıkarıyoruz, zorunlu hâle getiriyoruz; bundan sonra ara buluculuk dava açma şartı oluyor, zorunlu hâle geliyor.
Tabii, bu düzenlemenin 17'nci maddesinde önemli bir kazanım var. Taraflar anlaşamazsa ara bulucu çözüm önerisi getirecek, bu da uyuşmazlığın ivedi olarak çözülmesini sağlayacak. İşte, bu da yasanın getirdiği en önemli kazanım.
Diğer yandan, bu düzenlemelerle ara buluculuk profesyonel bir noktaya taşınıyor. Ara bulucular kendi unvanlarıyla birlikte uzmanlık alanlarını da kullanabilecekler ve bu reklam yasa kapsamı dışında kalacak.
Yine, yapılan düzenlemeyle 6325 sayılı Arabuluculuk Kanunu'nda bir değişiklik yapılıyor, ara buluculuk anlaşmasının icra edilebilirlik şerhi sulh hukuk mahkemesine başvurularak oradan alınıyor. Eğer taraflar anlaşmışlarsa, kanuni temsilcileriyle birlikte bu anlaşmayı da imzalamışlarsa buna da gerek kalmıyor, bu ilam niteliğinde sayılıyor. Bu da önemli bir kazanım.
Yine, ara buluculuk sözleşmelerinde getirilen bir yenilik: Taraflar bizzat katılabilecekleri gibi kanuni temsilcileri, vekilleriyle birlikte de katılabilecekler.
Yine, gerekli duyulan hâllerde buralarda uzmanlar çağrılacak ve onlar da katkı sunacaklar. Bu da tabii ki çözüm noktasında ivedilik kazandırıyor.
Yine, yapılan bir değişiklikle ara buluculuk büroları kurulmaktadır. Adliyelerde, Adalet Bakanlığının uygun göreceği adliyelerde ara buluculuk büroları kuruluyor ve bunlar da ara bulucunun görev yaptığı sulh hukuk mahkemesinin gözetimi ve denetimi altında görev yapıyorlar. Bunlar da önemli bir kazanım.
Yine, taraflar anlaştıkları hususları anlaşmada açıkça zikrederlerse burada dava açma yasağı geliyor. Bu konuda ileride taraflar bir daha dava açma yasağına tabi olacaklar.
Bir de önemli bir husus var: Buralarda uygulamada yaşanan sorunları gidermek üzere işçi ve işveren konfederasyonlarının temsilcileri Arabuluculuk Kurulunda temsil edilecek.
Bu yasa tasarısıyla ilgili gelen eleştirilerden biri de bu yasa tasarısıyla ilgili kurumlardan görüş alınmadığı, katılımın olmadığı yönündeydi. Bakanlığımız bu yasa tasarısını 23 Mart 2016 tarihinde internet sitesinden paylaşmış, ilgililere duyuruda bulunmuş, ilgililere davetler gitmiş ve 234 kurum bu yasa tasarısıyla ilgili görüş bildirmiştir ve yeterince tartışılmıştır.
Bu yasa ara buluculuk konusuna hız getirecektir. İş uyuşmazlıklarında, çözüm noktasında büyük bir ivme kazandıracaktır ve yargının dosya yükü azalmış olacaktır diyorum, bütün Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)