| Konu: | (2/1783) esas numaralı İç Tüzük Değişiklik Teklifi'nin Anayasa Komisyonuna havalesinin İç Tüzük hükümlerine uygun olup olmadığı hakkında usul görüşmesi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 117 |
| Tarih: | 24.07.2017 |
MEHMET DOĞAN KUBAT (İstanbul) - Değerli Başkanım, teşekkür ederim.
Açılan usul görüşmesinde Başkanlığın biraz önce ortaya koyduğu tutum lehinde görüşlerimi ifade etmek üzere söz aldım. Bu vesileyle, yüce heyetinizi saygılarımla selamlarım.
Değerli arkadaşlar, İç Tüzük'ün 5'inci maddesinde tatil ve devamı maddelerinde de ara verme hukuki olarak tanımlanmıştır. Kural olarak tatilde komisyonlar çalışmaz. Yine İç Tüzük'ümüzün 25'inci maddesinde komisyonlarımızın tatil ve ara verme sırasında hangi usule göre çalışacağı ifade edilmiş "Hangi komisyonların tatil ve araverme sırasında çalışacağı, Başkanın teklifi üzerine Genel Kurulca tespit edilir." diyor. 16 Haziran 2017 tarihli Genel Kurula Başkanlık makamınca teklif edilen ve Genel Kurulca kabul edilen metinde, Anayasa ve sanırım, iki komisyonun da tatil ve ara verme süreleri içerisinde de çalışmalarını sürdürmesi, böylece, komisyonların önündeki çalışmaya engel hukuki sebep ortadan kaldırılmış, Genel Kurul bir irade koymuş, "Evet, siz çalışabilirsiniz." demiş. Ve dikkat buyurun, Anayasa Komisyonuna konu sınırlaması, iş sınırlaması yapılmaksızın yani "Elindeki şu işi, şu tasarının, teklifin 3 maddesini görüş, bitir." demeksizin böyle geniş bir çalışma izni verilmiştir.
Değerli arkadaşlar, yine, Tüzük'ün 14'üncü maddesinin (10)'uncu fıkrasında Meclis Başkanının görev ve yetkileri tanımlanmış, Anayasa, İç Tüzük ve kanunun kendine verdiği yetkileri. Kanun tasarı ve tekliflerini havale etme yetkisi salt Meclis Başkanına aittir. Bu hangi komisyona havale edilecekse Başkanlık makamı 23'e göre bunu tayin eder ve havalesini yapar. Hukuken ara verme ve tatil sırasında çalışma imkânına sahip bir komisyona, Başkanlık makamına ulaşmış bir teklifin -Tüzük teklifi olsun, kanun teklifi veya tasarısı olsun- havalesinde hukuken hiçbir problem yoktur. Nitekim, 7 Temmuz 2017 tarihinde Başkanlık makamı, ihtisas komisyonu, esas komisyon olan Anayasa Komisyonuna İç Tüzük 181 gereğince havale etmiş ve İç Tüzük Komisyonu da yine, İç Tüzük'ümüze ve Anayasa'mıza uygun biçimde bu görüşmelerini tamamlayarak raporunu tekemmül ettirip Genel Kurula göndermiştir.
Dolayısıyla Komisyonun çalışmasının Anayasa ve İç Tüzük'e aykırı herhangi bir yönü bulunmamaktadır. Keza, havale işlemi de İç Tüzük'e ve Anayasa'ya uygun olarak yapıldığından dolayı görüşmelere bir engel yoktur. Bu nedenle, Başkanlık makamının tutumunun lehinde olduğumu ifade ediyor, yüce heyetinizi saygılarımla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ediyorum.