Konu: | Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarı ve Teklifleri münasebetiyle |
Yasama Yılı: | 2 |
Birleşim: | 29 |
Tarih: | 30.11.2016 |
KADRİ YILDIRIM (Siirt) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; sözlerime başlarken hepinizi saygılarımla selamlıyorum.
Bu konuşmamda, demokratik eğitimin bir gereği olan barış eğitimiyle ilgili birkaç hususu sizinle paylaşmak istiyorum.
Yapılan araştırmalara göre, İkinci Dünya Savaşı'ndan bu yana yaklaşık 60 milyon insan hayatını iç çatışmalarda ve dış savaşlarda kaybetmiştir ve bunların çoğunu da çeşitli sivil kesimler -yani çoğunluğunu kadınlar, çocuklar, yaşlılar gibi sivil kesimler- oluşturuyor. Ve yine, yapılan araştırmalara göre, her bir F16'nın parasıyla bir okul rahatlıkla yapılabilmektedir.
Barış eğitiminin temel amacı, savaş kültürü yerine barış kültürünü hâkim kılmaktır ve barış eğitiminin kendine özgü bazı prensipleri vardır. Bunlardan biri: Empati kurabilmek. 2'ncisi: Tek kimliğe takılmayıp çoklu kimliklerimizin olduğunun farkına varmak. 3'üncüsü: Hiç kimseyi ötekileştirmemek. 4'üncüsü: Ayrımcılık yapmaksızın tüm bireylerin haklarına ve doğaya saygı göstermek. 5'incisi: Eleştirel düşünceyi, önünü açarak, sahiplenmek. 6'ncısı: İletişim mekanizmalarını açık tutmak. Ve 7'ncisi: Cinsiyet ayrımı yapmamaktır.
Maalouf'un bir tespiti vardır. Onun tespitine göre, hiçbir canlı kendi soyundan birini öldürmez. Eğer öldürüyorsa -insan da dâhil olmak üzere- mutlaka öldürmek istediğini bir şekilde yabancı görüyor, yabancı gözüyle bakıyor, öteki gözüyle bakıyor, öyle öldürmeye çalışıyor. Tekrar ediyorum Maalouf'un sözünü: "Hiçbir canlı kendi soyundan birini öldürmez ancak ötekileştirerek ve yabancı gözüyle ona bakarak öldürür." Dolayısıyla, bütün yaşanan çatışmaların, savaşların, kan dökmelerin temeli karşısındakinin kimliğini -ister dinî kimlik olsun, ister etnik olsun, o kimliği- tanımamak veya karşısındaki halkın dilini tanımamak veya karşısındaki toplumun rengini hor görmek, o rengi adam yerine koymamaktır. Öyleyse barışçı eğitimin temel amacı ve olmazsa olmazı, toplumun bireylerine hem etnik ve dinî kimlik eşitliğini hem dillerin eşitliğini hem de renklerin eşitliğini benimsetmek, kavratmak ve bunu toplumun bireylerinde davranış değişikliğini meydana getirecek şekilde pratize etmektir. Eğer bir ülkede, bir devlette, bir memlekette bu yönde bir davranış değişikliği meydana gelmiyorsa -ki eğitimin en geçerli tanımı bireylerde davranış değişikliği meydana getirmektir- o hâlde o ülkenin, o devletin, o memleketin eğitimden beklenen amaca ulaştığı söylenemez. O hâlde, eğitimin temel amacı, barış kültürünü savaş ve çatışma kültürü yerine egemen kılmak, ikame etmektir.
Hepinizi saygılarımla selamlıyorum. (HDP sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ederiz Sayın Yıldırım.