| Konu: | HDP Grubu önerisi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 1 |
| Birleşim: | 87 |
| Tarih: | 10.05.2016 |
SALİM USLU (Çorum) - Sayın Başkan, çok değerli milletvekilleri; HDP Grubu önerisi üzerinde AK PARTİ Grubumuz adına söz almış bulunmaktayım. Bu vesileyle yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum.
Konuşmamın hemen başında, tüm anneleri ve şehit annelerini ve eşlerini, anne adaylarını ve tabii kadın milletvekillerimizi saygıyla selamlıyorum. Anneler Günü dolayısıyla kendilerine saygılarımı sunuyorum. Ayrıca, bir ay önce kaybettiğim sevgili anacığım başta olmak üzere vefat edenlere Allah'tan rahmet, yaşayanlara minnetlerimi sunuyorum.
Merhamet ve şefkat abidesi tüm anaları değerli varlıklarımız olarak görüyoruz. Şair diyor ki: "Öğrendik ki, iki şey asla terk etmezmiş insanı: Biri yanındaki ana, diğeri kalbindeki yara." Evet, şefkat ve merhamet medeniyetinin timsali analarımızı ağlatmamak konusunda daha fazla duyarlılık gösterilmesi gerektiğine inandığımı bu vesileyle belirtmek istiyorum.
Az önceki grup önerileri görüşmesinde bir sayın milletvekilimiz, engellilere tahsis edilmiş yerlere sayın vekillerimizin araç park etmemeleri gerektiğini söyledi, Sayın Başkanımız da bu konuda uyarılarını ifade ettiler. Aynen katıldığımı belirtiyorum. Bu vesileyle belirtmek istiyorum ki akülü tekerlekli sandalye şarj istasyonlarının konulması konusunda Meclis olarak, Meclis Başkanlık Divanı olarak girişimlerimiz vardır. Bunu da bu vesileyle paylaşmak istiyorum.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; hastalıkta sağlıkta, gençlikte ve yaşlılıkta milletimizin yanında olmaya devam ediyoruz. Yaptığımız sosyal güvenlik reformlarıyla nüfusumuzun yüzde 98'ini sosyal güvenlik şemsiyesi altına aldık. Hastane kapılarından geri dönüşleri bitirdik. Sadece kimlik belgeleriyle vatandaşlarımızın tüm sağlık kuruluşlarından hizmet almalarını sağladık. İlaca erişimi kolaylaştırdık, eczane kuyruklarına son verdik.
İktidarımız döneminde emeklilerimizin de mali ve sosyal haklarında ciddi iyileşmeler sağladık. Emeklilerin yaşam standartlarını yükselttik, harcanabilir gelirlerini önemli ölçüde artırdık ve artırmaya da devam ediyoruz. İktidarımızda emeklilerimizin aylıklarında önemli artışlar sağlanmıştır. 2015 yılı Temmuz ayından geçerli olmak üzere SSK ve BAĞ-KUR emeklilerimizden maaşları bin liranın altında olanlar için 100 lira tutarında artış yaptık. Ayrıca aylıkları 1.000 lira ile 1.100 lira arasında olanların aylıklarını da 1.100 lirada eşitlemiş olduk.
Memur emekli aylıklarında 2015 yılı Eylül ayından itibaren ortalama 100 lira tutarında, 2016 yılı Ocak ayında ise yüzde 6,9 oranında artış sağlamış olduk. 2015 yılı Aralık ayında yaptığımız düzenlemeyle de daha önce yani eylülde yaptığımız artıştan yararlananlar da dâhil olmak üzere tüm SSK ve BAĞ-KUR emeklilerinin aylıklarında 2016 yılı Ocak ayında yapılan yüzde 3,8 oranındaki artışa ilave olarak 100 lira daha bir artış yapılmış oldu.
Değerli Başkan, değerli milletvekilleri; emeklilerimizi enflasyona ezdirmemeye özen gösterdik. En düşük SSK emekli işçi aylığı dönemimizde yüzde 403 oranında artırılarak 1.292 liraya yükseltilmiş oldu. En düşük memur emekli aylığı yüzde 330 artırılarak 1.618 liraya yükselmiş oldu. En düşük BAĞ-KUR esnaf emekli aylığı da yüzde 678 oranında artırılarak 1.157 liraya yükselmiş oldu. En düşük BAĞ-KUR çiftçi emekli aylığı da yüzde 1.297 oranında artırılarak 919 liraya ulaşmış oldu. Oranları şunun için söylüyorum; 2002 yılından bugüne kadar gerçekleşen enflasyonla kıyaslamak isteyenler bakımından önemli artışlar olduğu gerçeğini ifade etmek üzere ifade ettim.
Sadece Ocak 2015 ile Ocak 2016 döneminde emekli aylıklarında yüzde 25 ila yüzde 57 oranında artış sağlanmıştır. Bu artışları memurumuz, esnafımız, işçimiz, asgari ücretlimiz, emeklimiz herkes biliyor ve herkes yapılanları takdir ediyor.
İktidarlarımız döneminde asgari ücreti yüzde 606,1 artırdık ve 1 Ocak 2016 tarihinden itibaren net 1.300 liraya çıkarmış olduk. Böylece, asgari ücreti 2002'den bu yana yüzde 126,3 oranında reel olarak artırmış olduk.
65 yaş aylığı alanların -yüzde 788 artırarak- ücretlerini yükseltilmiş bulunuyoruz. Ayrıca, 65 yaş aylığı alanlar için tüm aile gelirlerinin hesabı dikkate alınıyordu, oysa biz, 26 Nisan 2016 tarihinde yani bundan yaklaşık on beş yirmi gün önce yaptığımız yeni bir düzenlemeyle sadece karı-kocanın gelirlerinin baz alındığı yeni bir hesaplama yöntemi getirmiş olduk. Bunun çok daha adil olacağı kanaatindeyiz.
Yaşlılık veya emekli aylığı bağlandıktan sonra çalışmaya devam edenlerin aylıklarından alınan yüzde 10 oranındaki sosyal güvenlik destek primi kesintisi, yaptığımız düzenlemeyle kaldırılmış oldu. Buna göre yaşlılık ve emekli aylığı alanlardan, esnaf olarak çalışmaları sebebiyle aylıklarından sosyal güvenlik destek primi kesintisi yapılanların bu kapsamdaki sigortalılıkları 29 Ocak itibarıyla sonlandırılmış bulunmaktadır.
11 milyonun üzerinde emeklimizi faydalandıracağımız diğer bir konu ise banka promosyonlarıdır. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığımız ile bankalar arasındaki görüşmeler sonuçlandırılmak üzere; yakın bir sürede emeklilerimize promosyon verilmesini de sağlamış olacağız.
Ayrıca, emeklilerimize yönelik Toplu Konut İdaresi Başkanlığımızca emekli projelerimizi de yürütüyoruz. Talep edilen her ilde uygun koşullara bağlı olarak projeler üretiliyor. Şu anda 40 ayrı il ve projede 7.681 konut çalışması emeklilerimiz için yürütülmektedir.
Mali açıdan sürdürülebilir sosyal güvenlik sistemi hedefine hızla ilerliyoruz. Sosyal güvenlik açığının kurum bütçesine oranı 2002 yılında yüzde 28,46 iken bu oran 2015 yılında yüzde 4,94'e düşmüş; 2016 yılında ise yüzde 4,9 olarak gerçekleşeceği tahmin edilmektedir. Yani denk bütçeye doğru hızla ilerliyoruz. Denk bütçe aynı zamanda sosyal adalet bütçesi demektir.
Emeklilikte yaşa takılanlarla ilgili sorun vardır. Bu da yine sosyal mutabakatla hazırlanan bir yasayla söz konusu olmuş. Emeklilik yaşları, biliyorsunuz, kadınlarda 58, erkeklerde 60 olarak belirlenmiştir. Bu konuda hesaplama yönteminden kaynaklanan bir sorun vardır ve o sorun önemli ölçüde intibak yasasıyla birlikte giderilmiş bulunmaktadır. Aylık hesaplama yöntemindeki değişiklikler sebebiyle farklılaşan emekli aylıklarının da eşitlenmesi konusunda önemli çalışmalar yaptık.
Diğer taraftan, 2012 tarihli 6283 sayılı Kanun'la 2000 yılından önce gösterge sistemine göre bağlanan malullük, yaşlılık ve ölüm aylıklarına intibak işlemini gerçekleştirmiş olduk. Bu sayede 2000 öncesi emekli aylıkları 2000 sonrası aylık bağlama sistemiyle uyumlu hâle gelmiştir. Elbette, hayat son derece dinamiktir ve devam ediyor. Hayat dinamik bir şekilde devam ettiğine göre, çeşitlenerek artan sorunların bitmesini beklemek yanlış olur. Elbette, bizim görevimiz, çeşitlenerek artan sorunlara karşı tedbirler almak ve çalışırken bu ülkenin gelişmesine katkıda bulunan emeklilerimizin refahını artırmak olmalıdır.
Sözümün bu son bölümünde, emeklilerimiz için yapılacak daha çok işimiz var, yapılanlara ilave olarak. Öncelikle, onların sendikalaşma talepleri vardır. İnanıyorum ki kısa zamanda, geçmişte üyesi oldukları sendikaların iş kolunda sendika üyeliklerinin devam etmesi konusunda da -tıpkı gelişmiş ülkelerde olduğu gibi- önemli çalışmalar yapılmış, adımlar atılmış olacaktır.
Az önce konuşan Diyarbakır Milletvekili Sayın Erdoğmuş'un eşitlik tezine karşılık şunu söylemek istiyorum: Biz her eşitliğin adalet olmadığını, adaletli olmadığını düşünüyoruz; eşitlik yerine adaleti savunmanın daha doğru olduğuna inanıyoruz ve bu vesileyle, çalışmalarımızı adaleti sağlamak anlamında gerçekleştirdiğimizi belirtmek istiyorum.
Bu vesileyle, yapılan çalışmaların bir kısmını sizlerle kısaca paylaşmış oldum. Bütün bu olumlu gelişmelerle birlikte HDP grup önerisinin aleyhinde olduğumuzu belirtiyor ve Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)