| Konu: | 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı ile 2014 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı 3'üncü Tur Görüşmeleri münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 1 |
| Birleşim: | 48 |
| Tarih: | 29.02.2016 |
AK PARTİ GRUBU ADINA MUSTAFA ILICALI (Erzurum) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; hepinizi saygılarımla selamlıyorum. Karayolları Genel Müdürlüğünün 2016 bütçesiyle ilgili AK PARTİ Grubumuz adına söz aldım. Burada beş dakikalık konuşmada aklınızda kalabilecek bazı bilgileri, konunun otuz beş yıllık hocası bir kişi olarak bunları öne çıkaracağım.
Bir kere, bugün benim için çok özel bir gün, değerli milletvekillerimle de paylaşmak istiyorum. 29 Şubatta -bugün- ağabeyim Ergündüz Ilıcalı dünyaya geldi, "Dört yılda bir doğum günüm." derdi. 1990 senesinde de 2 çocuğu üniversitedeyken, Balıkesir-İzmir arasında geçirdiği bir trafik kazasıyla hem kendisini hem yengemizi kaybettik ve o günden bugüne...
MUSA ÇAM (İzmir) - Başınız sağ olsun.
MUSTAFA ILICALI (Devamla) - Ben aynı zamanda da 1979'dan beri hocayım. 1990'da ağabeyimi, yengemi kaybetmişim; başka bir trafik kazasında babamı, annemi. İstanbul üniversitelerinde; Yıldız Teknik, İstanbul Teknik, Bahçeşehirde hocalık yaptım. Her türlü görüşteki hocalarla toplantılarda bulundum.
Ben burada tarafsız bir milletvekili diye değil... Müsaadenizle, dönüyorum, Sayın Bakanım, şahsınızda o günkü Başbakanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan'a, bugün bu çalışmaları devam ettiren Ahmet Davutoğlu'na çok teşekkür ediyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar) Çünkü bu yollar bölünmüş hâle geldi. Benim ağabeyimin kaza yaptığı yer 3 şeritli bir yoldu. O 3 şeritli yol, tırmanma şeridinden, 180 kilometre/saatle geldi. Yani grubumuza da teşekkür ediyorum, bana da ne kadar denk geldi. Hem böyle bir Karayolu bütçesi hem böyle bir acım, ikisini birleştiriyorum.
Ve şimdi, şu haritayı gösteriyorum. Bakanım bildiği için arkaya dönmeyeceğim, değerli, özellikle muhalefet partisi milletvekilleri...
MAHMUT TANAL (İstanbul) - Üstat, 180 kilometreden bahsediyorsun, suçtur. Öyle bir şey olur mu!
MUSTAFA ILICALI (Devamla) - İşte, öldü yani.
MAHMUT TANAL (İstanbul) - Olmaz ama söyleyin, kamuoyu yanlış anlayacak yani 120 kilometre deyin bari.
MUSTAFA ILICALI (Devamla) - Sürem çok az, bunları daha sonra konuşuruz.
BAKİ ŞİMŞEK (Mersin) - Hocam, sen işin uzmanısın, ne kadar otoyol yapılmış, bir de onu söyler misin? Bu Hükûmet döneminde yapılan otoyolu da bir söyler misin, sen işin uzmanısın? Onu da söyle.
MUSTAFA ILICALI (Devamla) - 2003'ten önceki Türkiye'deki bölünmüş yollar ile bugünkü bölünmüş yolları görüyorsunuz. Tebrik ediyorum, 18.178 kilometre ilave yapıldı. (AK PARTİ sıralarından alkışlar) Hemen şunu söyleyeyim: Bazı milletvekillerimiz, değerli vekillerimiz kara yolu bütçesini öne çıkardılar, "Demir yolları azaldı." dediler. Hükûmetimiz... Yine, Binali Bakanıma teşekkür ediyorum. Ben 2002'de de milletvekiliydim, Sayın Bakanım "Bir ulaşım strateji planı yapalım." dedi, bana Meclisten Bakanlar Kurulu kararı çıkardı, bu projeyi yaptık bütün İstanbul Teknik Üniversitesi, diğer hocalarla beraber. Bu strateji planı içerisinde konu bütüncül olarak ele alındı. Buradan, yolların standardının artması, demir yolları, deniz yolları bir bütüncül yaklaşım sağlamıştır ve kendisini o projede çalışan tüm hocalar büyük bir takdirle bugün, her gün, sağ olsunlar, Bakanımızdan... Her buluştuğumuzda muhakkak mevzusu geçmektedir.
İşte, yatırımlara bakıyoruz, 20 milyara çıkmış en son, baştan itibaren. 2003'te 4 binden 20 milyara, 5 kat.
Trafik güvenliği acayip bir konu. Bölünmüş yolları ne olur eleştirmeyin. Burada 2014 yılında 100 milyon taşıt/kilometre -bir teknik terim- 2,17'ye düşmüş 5,72'den. Bu ne demektir? Yüzde 62 azalma demektir. Bu ne demektir? İşte, benim ağabeyimin karıştığı kazaları caydırıcı hâle getirip önleyici yollar demektir. Burada, peki bu ne demektir? Akaryakıt tasarrufunda sağlanan faydaya bakın, 4 milyar 500 milyon; seyahat süresindeki faydaya bakın, 7 milyar 590 milyon. Bunlar son derece önemlidir. Emisyondaki faydaya bakın, tünellere bakın; işte, 2003 öncesi 50 kilometre tünel, 2015'e kadar 208 kilometre daha artarak 258 kilometreye çıkmış, yüzde 427 bir artış demek.
Prestij projelere bakın. Ne olur, bu konuda tereddüdü olan varsa benimle başka bir yerde otursun, bütün rakamları vereyim, tartışalım. Yavuz Sultan Selim Projesi -İstanbul'da yıllarını geçirmiş bir kişi olarak- İstanbul trafiğinin çözümünde çok önemlidir. Ortasından raylı sistem geçmektedir ve bu raylı sistemiyle, genişliğiyle dünyanın birinci köprüsüdür. Bu da inşallah, bu sene hizmete girdiğinde TEM'deki, D100'deki trafik önemli ölçüde azalacaktır.
Avrasya Tüneli çok önemlidir. Bununla ilgili de yine, burada bu kadar kısa sürede bunları paylaşamayacağım.
Başka prestij projeler: Bizim bölgeyi ilgilendiren Ovit Tüneli'miz vardır. Allah razı olsun, yine, o günkü Sayın Başbakanımız, bugünkü Cumhurbaşkanımız sayesinde, YOGT değerlerine bakılsaydı hayatta yapılmayacak şey yapılmıştır. Bölge kalkınmasında doğu-deniz bağlantısında çok önemli olacaktır.
Bundan dolayı da yani söylenecek o kadar çok şey var ki. Ama bir de Erzurum adına Sayın Bakanımdan istirhamlarım var, Karayolları Genel Müdürlüğünden. Şu anda projesi olup da yatırım programında teklif edilen Erzurum-Uzundere arasında Tortum Gölü'nün tünelini istiyoruz.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
MUSTAFA ILICALI (Devamla) - Buradan konuşmamı duyan başkanlar arıyor beni. Erzurum-Çat arasında, Palandöken'i Tekman'a bağlayan tüneli istiyoruz. Erzurum-Çat arasındaki, yine Bingöl-Karlıova arasındaki Çirişli tünelini istiyoruz. Yine, Erzurum Nene Hatun...
BAKİ ŞİMŞEK (Mersin) - Sayın Başkanım, ek bir süre verin, Sayın Hocam konuşsun, işin uzmanı. Ek bir süre verir misiniz Sayın Başkanım.
MUSTAFA ILICALI (Devamla) - ...Erzurum Olur-Ardanuç tünelini istiyoruz.
Bir de Sayın Bakanım, yüksek hızlı treni Erzurum'a da getirecektiniz. Biz, demir yolunun aşağıya alınmasını...
MAHMUT TANAL (İstanbul) - Sayın Başkan, herkes Sayın Ulaştırma Bakanını övüyor. Bu yazıları Ulaştırma Bakanı mı arkadaşlara verdi, ne yaptı, bilmiyorum ki.
MUSTAFA ILICALI (Devamla) - Değerli Vekilim, bir tamamlayalım.
Erzurum'daki yüksek hızlı trenin esas demir yolunun altına alınmasını ve belediye adına hazırlandığımız tramvay projesine desteğinizi istiyoruz.
ATİLA SERTEL (İzmir) - Seferihisar yolu her iki yılda bir yeniden yapılıyor.
MUSTAFA ILICALI (Devamla) - Yapmış olduğunuz destekten dolayı şahsınıza, Hükûmetimize, geçmiş Hükûmete, bugünkü Hükûmete, orada oturan çok değerli bürokratlarımıza teşekkür ediyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)