| Konu: | 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı ile 2014 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı 3'üncü Tur Görüşmeleri münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 1 |
| Birleşim: | 48 |
| Tarih: | 29.02.2016 |
AK PARTİ GRUBU ADINA MİKAİL ARSLAN (Kırşehir) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; konuşmama başlamadan önce hepinizi saygı, sevgi ve hürmetle selamlıyorum. Bakanlık bütçesinin hayırlara vesile olmasını Cenab-ı Allah'tan diliyorum.
Tabii, konu Ulaştırma Bakanlığı olunca; Körfez Geçişi, İstanbul-İzmir Otoyolu, Avrasya Tüneli, Marmaray, Kuzey Marmara Otoyolu, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, üç katlı büyük İstanbul tüneli, üçüncü havalimanı, Kanal İstanbul, İzmir-Körfez Geçişi, Çanakkale 1915 köprüsü, Millî Tren, Millî Uçak gibi devasa projeleri anmadan geçemeyeceğiz. Bu büyük projeleri ve binlerce kilometre bölünmüş yolları, havaalanlarını, limanları bize kazandıran, bu konuda gecesini gündüzüne katan bütün Bakanlık bürokratlarıyla beraber Sayın Bakanımıza özellikle teşekkür ederek de konuşmama başlamak istiyorum.
Ulaşımda bu başarının sağlanmasında çok kritik bazı kararlar alındı. Bu kararlardan en önemlisi, Karayollarının Ulaştırma Bakanlığına bağlanmış olmasıdır. Karayollarının Ulaştırma Bakanlığına bağlanmış olmasıyla beraber ulaşımda entegrasyon ve koordinasyon gündeme gelmiş, havaalanlarının, limanların ve kara yollarının birbirleriyle ilişkilendirilmesi söz konusu olmuştur. Bu çerçeve içerisinde ulaşım master planı ve lojistik master planı konu olmuş ve bu konuyla ilgili Bakanlığımız çalışmaları başlatmıştır.
Tabii, ikinci önemli olan konu da bu entegrasyonun tamamlanabilmesi için büyükşehirlerdeki raylı sistemlerin tamamlanabilmesi noktasında Bakanlığımızın bu konuda sorumluluk almış olmasıdır. Bu sorumluluk çerçevesinde İstanbul, Ankara, İzmir, Konya ve Antalya'da raylı sistemler hızla bitirilmiş ve yeni ağlar planlanmıştır. Tabii bunun devamında küçük illerin de, 500 bin nüfustan küçük olan illerin de raylı sistemlerle tanışabilme imkânı gelmiş ve zamanla, inşallah, büyük şehirlerin nüfus ölçeklerine göre küçük illere de bu hizmetler ulaştırılacaktır.
Yine ulaşım birlikteliğinin sağlanması konusunda ulaşım koridorları gündeme gelmiş ve bu konuda bağlantısı olmayan koridorların bağlantısı sağlanması konusunda çalışmalar yapılmıştır. Mesela bunlardan bir tanesi, Samsun'dan Kırıkkale'ye gelen ulaşım ağı, Ankara'dan dolaşarak Konya yoluna, oradan da Mersin limanına kadar ulaşırlardı. Bu ağ, Kırıkkale-Karakeçili-Konya yol bağlantısı şeklinde hemen ağa alınmış, arkasından projelendirilmiş ve ihaleleri yapılarak hizmete alınmış, şu anda da sathi kaplamadan sıcak kaplamaya dönüştürülmesi için çalışmalar yürütülmektedir. Bu da son derece önemli bir çalışmadır.
Lojistiğin değerlendirilmesi, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryollarının serbestleştirilmesi, Karayollarında BSK'ya geçilmesi konusu birbirinden önemli konulardır.
Yine Delice'den Aksaray'a raylı sistem Devlet Demiryolları hattı proje ihalesi çıkmıştır. Delice'nin de bir lojistik merkez olması son derece önemlidir çünkü burası, yap-işlet-devret projelerinin kesim noktasıdır. Buranın da aynı zamanda otoyol projesi olarak Kırşehir'e bağlanmasının önemli olduğunu düşünüyoruz.
Yine, Kırşehir çevre yolunun da bir an önce tamamlanmasını talep etmekteyiz.
Sayın Bakanım, bunlarla beraber İstanbul ulaşımına da el atılması... Her ne kadar raylı sistemlerle ilgili çalışmalar yapılıyor olsa da sistemlerin birbirine bağlanması noktasında, yol ağlarının birbirlerine bağlanması noktasında, otopark politikalarının çözümcü olması noktasında, deniz ulaşımının daha rantabl kullanılması açısından, toplu taşımın daha rantabl kullanılması açısından İstanbul ulaşımının da, Bakanlığınız nezdinde, Büyükşehir Belediyesiyle iş birliği hâlinde tekrar gündeme gelmesinin faydalı olacağını düşünüyoruz.
Yine, kara yolları kamulaştırmalarına çok büyük bedeller ödenmektedir. Bu kamulaştırma noktasında da kamu yatırımı ortaklık payı olarak bir düzenleme yapılmasını... Çünkü kara yolu geçtikten sonra orada büyük bir değer kazanılmakta, bu değer kazanılmasına rağmen, ayrıca Karayolları büyük bedeller ödemektedir. Nasıl şehirlerde imar planları yapılırken düzenleme ortaklık payı alınıyorsa, bu yollardan da yol ağının 2 katı, sağlı sollu olmak üzere bir düzenleme yapılırsa faydalı olur diye düşünüyoruz.
Yine, madem millî uçağımızı planlıyoruz, bütün illere de havaalanları planlanmalıdır diye düşünüyoruz. Çünkü 100 kişilik uçak, 50 kişilik uçaklarla bu havaalanları rantabl kullanılabilir. Şu anda bütün illere bu planlamalar yapılmalıdır diye düşünüyor, hepinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)