GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı ile 2014 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı 1'inci Tur Görüşmeleri münasebetiyle
Yasama Yılı:1
Birleşim:46
Tarih:27.02.2016

AK PARTİ GRUBU ADINA TÜLAY KAYNARCA (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2016 yılı Radyo Televizyon Üst Kurulu bütçesiyle ilgili söz aldım. Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

Değerli milletvekilleri, Radyo Televizyon Üst Kurulu, düzenlemelerin ve denetlemelerin radyo, televizyonlarla ilgili yapıldığı ve 1994 yılında kanunla kurulmuş bir kuruluştur ve 2011 yılında yayıncılık mevzuatı yeniden yenilenmiştir. Avrupa Birliği normları ve sektörün de dile getirdiği görüşler dikkate alınarak 6112 sıra sayılı Kanun 3 Mart 2011 itibarıyla yürürlüğe girmiştir. Türkiye'nin karasal sayısal yayın standardı, sayısal televizyon frekans planları da hazırlanmış, analog televizyon yayıncılığından karasal sayısal televizyon yayıncılığına geçiş ve uygulama planı gerçekleştirilmiştir. Radyo frekanslarının tahsisi televizyon ihalesinden bağımsız hâle getirilmiş, 2015 yılında da ilgili yönetmelik değişiklikleri hazırlanmıştır. Yayıncılıkta kullanılan 61 ile 69 arasındaki kanallar 2015 yılı içerisinde sorunsuz olarak boşaltılmış ve Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumuna devredilmiştir. Dünyada da bu şekilde olmuştur ve boşaltılan frekanslar 4,5G mobil haberleşme hizmetlerine tahsis edilmiştir.

Radyo ve televizyon yayınları, iletildikleri ortama göre karasal, kablo ve uydu ortamında yapılan yayınlar olmak üzere üç farklı bölümdedir ve ülkemizde kablo ortamında 161, uydu ortamında 429 ve yine karasal yayınlarda da 240 televizyon ile 1.042 radyo kuruluşu lisans başvurularını gerçekleştirmiştir. Tabii, bu sektörle ilgili kanal ve frekans kullanımı bedeli olarak da devlete 2011 yılından bu yana 162 milyon TL aktarılmıştır.

RTÜK'ün 6112 sayılı Kanun ve uluslararası anlaşmalara göre radyo ve televizyonları denetleme yetkisi vardır. Bu çerçevede, tüm kanallar, 93 televizyon, 60 radyo yedi gün yirmi dört saat boyunca kesintisiz denetlenmektedir. Aslında, izlenmektedir ve bir anlamda da yeni teknolojiyle birlikte bu sayı da artırılmıştır.

Bir başka hizmete gelince, o da iletişim merkezidir. İletişim merkezinin yanı sıra, web, e-posta ve mobil uygulamalarıyla birlikte izleyicilerin şikâyetleri bir şekilde toplanmakta ve 2015 yılındaki rakamları vermek istiyorum ben bu anlamda; 1908 radyo ve televizyon değerlendirme raporundaki genel şikâyetlerde 1.469 ceza kararı var, yüzde 63'ününse reklamlar olması oldukça dikkat çekicidir.

Yine, kamuoyunda epey tartışıldı, Yüksek Seçim Kurulunun verdiği cezalarla ilgili, buna özellikle işaret etmek istedim çünkü yasanın verdiği yetki gereği seçim dönemlerinde bütün sorumluluk Yüksek Seçim Kuruluna aittir. Dolayısıyla, yasa gereği RTÜK sadece rapor hazırlamakla yetkilidir ve bunu Yüksek Seçim Kuruluna iletir. Bazen, hazırlanan raporun tersinde de kararlar çıktığı açıktır. Vatandaşlarımız, RTÜK İletişim Merkezine yayınlarla ilgili görüş ve düşüncelerini iletebilmektedir. Ben bu konuda şikâyet rakamlarının oldukça çarpıcı olduğuna dikkat çekmek istiyorum. Mesela, 2015 yılında 121 bini aşkın şikâyet var, yüzde 24'ü dizilerle ilgili, yüzde 22'si yarışmalarla ilgili -ki beceri ve direnç yarışmalarını gösteriyor- yüzde 11'i reklamları kapsıyor. Yine, bunların genel ahlak, manevi değerler ve ailenin korunması ilkelerine aykırılık prensipleri çerçevesinde de ele alındığına dikkat çekmek isterim.

Yine, RTÜK'ün kamuoyu araştırmaları yaptığını da belirtmek istiyorum. Avrupa Konseyinin medya alanındaki çalışmalarını Türkiye'yi temsilen takip yetkisi de RTÜK'e aittir.

Görev ve sorumluluk alanlarını kısaca paylaşmaya çalıştığım RTÜK'ün 2016 yılındaki bütçe rakamı 247 milyon TL olarak öngörülmüştür.

Ben tabii, kısa başlıklarla geçmeye çalıştım. Bütçenin hayırlı olmasını, ülkemize, milletimize hayırlar getirmesini diliyor, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)