| Konu: | Meclis Başkanlığının, Meclis soruşturmasına konu olabilecek dosyaların milletvekillerinin tetkikine açılması konusundaki uygulamalarının Anayasa ve İç Tüzük hükümlerine uygun olup olmadığı hakkında usul görüşmesi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 1 |
| Birleşim: | 11 |
| Tarih: | 08.12.2015 |
OKTAY VURAL (İzmir) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Aziz vatandaşlarımız, aslında tartışma şundan kaynaklandı: Bundan önce 4 Bakanla ilgili fezlekeler Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kuruluna gelmişti ama maalesef Meclis Başkanlığı bu fezleke ve eklerini milletvekillerinin tetkikine ve incelemesine açmamıştı. Oysa, bugün, Sayın Başkan bir başka eski bakanla ilgili fezleke ve eklerini inceleme ve tetkike açıyor. Bizim sorumuz şu: Madem öyle açacak idiyseniz 17-25 Aralıkla ilgili fezleke ve eklerini neden açmadınız milletvekillerine? Milletvekillerine bu fezleke ve eklerini açmayarak hem Meclis soruşturma önergesi vermesini engellediniz hem de değerli milletvekillerini bu fezleke ve eklerini inceleyerek karar vermesini sağlayacak bilgiden yoksun bıraktınız. Bu da ortaya koyuyor ki Sayın Başkanın bu davranışı Meclis teamüllerine, çalışma usullerine ve milletvekillerinin egemenlik yetkilerinin kullanılmasına uygundur. Eğer bu uygun ise daha önceki yanlıştır çünkü ben bu konuda Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına yazıyla başvurdum. Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına "Bugüne kadar teamüller uyarınca milletvekili inceleme ve tetkikine açılırken bu fezlekeleri açmadınız, bana açın." dedim. Reddettiler. Bunun üzerine Ankara idare mahkemesine başvurdum.
Bununla ilgili yapılan uygulama, tamamen Meclis faaliyetlerini engelleme uygulaması olmuştur. Türkiye Büyük Millet Meclisine gelen bu evrakların muhakkak surette milletvekillerinin incelemesine açılması gerekmektedir. Bunun gizlilikle alakası olamaz. Milletvekillerinin bir şeyi incelemiş olması gizlilik ihlali değildir. Milletvekillerinin inceledikleri evrakı diğerleriyle paylaşması hâlinde gizlilik ihlali olabilir. Bu bakımdan, bu bir denetim yoluydu, Anayasa ve İç Tüzük gereğince milletvekiline verilen denetim hakkı yok edilmiştir. Fiilî durumda zaten bu fezlekelerin başına gelen pişmiş tavuğun başına gelmedi yani. Fezlekeler gitti, geldi; 35 klasör 10 klasöre indi, okundu, okunmadı; o kadar çok badireler atlattık ki karşımıza gelen fezlekenin ne olduğunu bile bilmiyoruz. Bununla ilgili gerçekten fiilî olarak Meclis iradesinin teşekkülünü engelleyen fiilî bir uygulama vardır.
Onun için, Sayın Başkan, bu uygulamanız önemlidir. Bu uygulamanızla Meclis Başkanlığına gelen fezleke ve eklerini milletvekillerinin incelemesine açması Meclis Başkanlığının görevidir. Bu, görevi ihmalin ötesinde, görevi kötüye kullanmaya kadar götürebilir. Fiilen benim bu konuda bilgi edinme hakkımı, denetim yollarıyla bilgi edinme hakkımı engelleyemezsiniz. Başkanın bu uygulaması, bundan önce 17-25 Aralık ve fezlekelerle ilgili uygulamanın milletvekillerinin denetim hakkını gasbettiğini, bilgi edinme hakkını ortadan kaldırdığını ve bu yönüyle fiilî olarak 17-25 Aralık soruşturmasına bir karartma uygulandığının da tescilidir.
Ben Sayın Başkanın bu uygulamasının doğru olduğunu ifade ediyorum. Bu uygulamanın Meclisin çalışma usulü olarak bundan sonraki dönemlerde benimsenmesi, bundan önceki uygulamanın bu şekilde tezahür etmiş olmasının hukuki sonuçlarının da daha sonra değerlendirilmesi gerektiğini düşünüyorum.
Saygılarımı arz ediyorum.