| Konu: | Ceza İnfaz Kurumları Güvenlik Hizmetleri |
| Yasama Yılı: | 5 |
| Birleşim: | 39 |
| Tarih: | 07.01.2015 |
ALİ İHSAN YAVUZ (Sakarya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Ceza İnfaz Kurumları Güvenlik Hizmetleri Kanunu Tasarısı hakkında şahsım adına söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum.
Bugüne kadar iktidarımız döneminde gerçekten çok önemli kanun çalışmaları yapıldı, köklü reformlara hep birlikte imza attık. Esasen, bu çalışma da, bu kanun tasarısı da gayet yeni birtakım normları ihtiva eden ve gerçekten köklü reform düzeyinde niteleyebileceğimiz bir kanun çalışmasıdır. İnşallah, bu vesileyle de hayırlı olmasını temenni ediyorum.
Hepinizin bildiği üzere infaz, ceza uygulamasının tamamlayıcı bir unsurudur. İnfaz sisteminin temel amacı, toplumu korumak ve işledikleri suçla toplumsal yaşama karşı uyumsuzluk göstermiş ve yargı organlarınca suçluluğu tespit edilmiş kişilerin iç dünyalarına nüfuz ederek uygun bir iyileştirme rejimine tabi tutulmak suretiyle topluma yeniden kazandırılmalarını, yeniden suç işlemelerini önleyici etkenleri güçlendirerek topluma uyumlu bir kişi hâline gelmelerini sağlamaktır.
Ceza infaz kurumlarında son yıllarda koğuş sistemlerinden oda sistemine geçilmek suretiyle gerçekleştirilen fiziksel dönüşüm, mekanik, fiziki ve elektronik güvenlik sistemlerinin geliştirilmesi, ceza infaz kurumlarında personel eğitim merkezlerinin açılması ve bu yolla personele hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim verilmesi imkânları geliştirilmiştir. Sağlanan bu gelişmelerle dış güvenlik hizmetlerini yerine getirme kapasitesine ulaşan Adalet Bakanlığı Ceza ve Tevkifevleri Genel Müdürlüğüne, tasarıyla, kurumların dış güvenlik hizmetlerinin yerine getirilmesi görevi de verilerek jandarmanın genel kolluk gücü olarak asli görevine dönmesi imkânı sağlanmıştır. Dış güvenlik hizmetlerinin uzman personel tarafından yapılması genel olarak infaz hizmetlerinin kalitesinin de yükseltilmesine yol açacaktır.
Tasarı, ceza infaz kurumlarının dış güvenlik hizmetlerinin Jandarma Genel Komutanlığından Adalet Bakanlığı Ceza ve Tevkifevleri Genel Müdürlüğüne devri, bu aşamadan itibaren dış güvenlik hizmetlerinin yerine getirilebilmesi için personelin atama, görev, yetki ve sorumlulukları, çalışma esas ve usulleri, zor ve silah kullanma yetkisi ile silah, araç ve gereç temini ve diğer hususların düzenlenmesi amacıyla hazırlanmıştır. Mukayeseli hukukta, örneğin Avusturya, Almanya, İsviçre, İsveç, Norveç, Danimarka, Hollanda ve Finlandiya gibi ülkelerde ceza infaz kurumlarının iç ve dış güvenlik hizmetleri Adalet Bakanlığınca yerine getirilmekte olup adli görev kapsamında değerlendirilmektedir.
Tasarıda kavramların tanımları açık bir şekilde yapılmış, iç ve dış güvenlik görevlisi ve hizmetlerinin görev ve faaliyet alanları netleştirilmiştir. Hâlen ceza infaz kurumlarında uygulamada var olan müdahale birimlerinin yasal tarifi yapılmaktadır. Bu birimde görev yapacak personelin yakın savunma, mesleki müdahale yöntem ve teknikleri, orantılı güç kullanımı, zor kullanma öncesi kriz yönetimi gibi konularda uzmanlaşması ve farklı kurumlarda da görev almaları çerçevesinde faaliyet yapılması düzenlenmiştir. Bu statüsüne hukuki nitelik kazandırılmıştır. Başta İngiltere ve Fransa olmak üzere, çağdaş infaz sistemi uygulanan birçok ülkede, mevcut olan müdahale birimiyle alanında uzmanlaşma, olaylara müdahale, akılcı olma, etkili, orantılı güç kullanma amaçlanmaktadır.
Bu ve benzeri anlamda birçok hükmü ihtiva etmesi bakımından gerçekten yeni bir infaz sistemi teşekkülü anlamına gelecek bu yasa tasarısının siz değerli milletvekillerinin oylarıyla kanunlaşmasını ve hayırlı olmasını diliyor, bir kez daha yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)