GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 2014 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE KANUNU TASARISI İLE 2012 YILI MERKEZİ YÖNETİM KESİN HESAP KANUNU TASARISI NEDENİYLE
Yasama Yılı:4
Birleşim:28
Tarih:11.12.2013

AK PARTİ GRUBU ADINA İLHAN YERLİKAYA (Konya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2014 Mali Yılı Bütçe Kanunu Tasarısı'nın RTÜK bütçesi üzerinde AK PARTİ Grubu adına söz almış bulunmaktayım. Sözlerime başlamadan önce hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Bilindiği gibi Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, görevi televizyon yayınlarını düzenlemek ve denetlemek olan, özerk, tüzel kişiliği olan bir kamu kuruluşudur. Üst Kurulun iki tane temel işlevi vardır, iki tane temel görevi vardır değerli arkadaşlar. Bunlardan biri, radyo ve televizyon yayıncılığı alanını düzenlemek; diğeri, idari, mali, hukuki ve teknik şartları yerine getiren yayın kuruluşlarına kanal ve frekans tahsisi yaparak yayın izni ve lisansını vermektir.

Değerli arkadaşlar, bizden önceki konuşmacılar AK PARTİ iktidarını eleştirdi ama burada şunu söyleyeyim: RTÜK'ün görevleri arasındaki frekans ihalesini yapmak bize nasip oldu. Bizden önce yıllarca ne frekans planlamasını ne de ihaleyi yapabildiler dolayısıyla bunu buradan net bir şekilde söylemek istiyorum. Bu süreci tamamladık, ihale yapıldı ve şu anda kasamıza da 2004 yılı itibarıyla girecek.

Konuşmacı arkadaşların hiçbiri bütçeyle ilgili, RTÜK bütçesiyle ilgili konuşmadı. Ben isterseniz buradan genel rakamları da vermek istiyorum:

RTÜK bütçesi olarak 2011 yılında gelirlerimize baktığımızda 115 milyon, 2012'de 137 milyon, 2013'te 162 milyon ve 2014'teki öngörülen rakam da 457 milyon ki bu 457 milyon aslında bunun 2 katı kadar. Frekans tahsisinde ücretler taksit taksit alındığı için bu şekilde. Dolayısıyla önceki gelirlerimize göre rakamımızı 3 kat, neredeyse 4 kat artırmışız. Dolayısıyla burada RTÜK'ün temel görevlerinden biri olan bu frekans ihalesini yapmış olmanın gururuyla alnımız açık olarak bunu buradan deklare edelim.

Burada şunu da belirtelim: Rakamlara bakılırsa, değerli kardeşlerim, önceki rakamlarda 81 milyon civarında maliyeye destek veriyoruz RTÜK olarak. Yani RTÜK hem kendi kendine yetebilen bir kurum hem de gelirlerinin büyük bir kısmını maliyeye aktaran bir kurum. Bu yeni öngörülen gelirle birlikte neredeyse dörtte 3'ünü RTÜK maliyeye devredecek; bunu da buradan belirtmek isterim.

Peki, RTÜK'ün ikinci temel görevi nedir? İkinci temel görevi de yayınları, kanunda belirtilen ilkelere ve Türkiye Cumhuriyeti'nin taraf olduğu uluslararası anlaşmalara uygunluk açısından denetlemektir. Yani denetleme görevi. RTÜK'ün denetleme görevi, değerli arkadaşlar, uzmanlık esasına göre yapılmaktadır. Uzmanlar raporları hazırlamaktadır ve bu hazırlanan raporlar da her hafta Üst Kurulda gündeme getirilmekte, müeyyide uygulanması gerekenlere müeyyide uygulanmakta. Daha önceki yasamızda, biliyorsunuz, müeyyideler kademeli bir müeyyide sistemiydi, etkin değildi. Şimdi, bu sistemde değiştirildi, daha etkin hâle geldi.

Bir başka husus: Biz Radyo ve Televizyon Üst Kurulu olarak sadece müeyyideler uygulamıyoruz, onun yanında, daha gönüllü uygulamalar, etkinlikler de yaptık. Yine, izleyici bildirimleri ve şikâyetlerine de çok önem veriyoruz. Bunu hem uzmanlarımız değerlendiriyorlar hem de gelen bu izleyici şikâyetlerini ilgili kurumlara, yani televizyon kanallarına da gönderiyoruz. Bunlarla ilgili bilgileri de birazdan vereceğim.

Bu değerlendirmeler çerçevesinde, 2013 yılının dokuz aylık döneminde 2.845 adet radyo ve televizyon değerlendirmeye tabi tutulmuş ve rapor hazırlanmıştır. Bu süreç içerisinde, yine, 54 toplantı yapılmış ve 2.432 müeyyide kararı yapılmıştır, yani denetlemeyi düzgün bir şekilde yapmışlardır. Müeyyide kararlarının yüzde 74'ünün konusu reklam gelirleri. 1.815 adet reklam geliri bunların içerisinde.

Bir başka husus, burada belirtmek istediğimiz: İzleyiciler "444 1 178" RTÜK İletişim Merkezini arayarak yayınlarla ilgili görüş ve düşüncelerini iletebilmektedirler. Denetim açısından bu da, bence, çok önemli bir husus çünkü izleyicilerden gelen bu "444 1 178" veya bunun dışında birtakım yollardan gelen bildirimler, şikâyetler de hem uzmanlara verilmekte hem de ilgili televizyonların yayın kanallarına, onların sorumlularına gönderilmekte; onlar da bunlara dikkat ederek yayınlarını kontrol etmektedirler. Yine, web sitesi ve e-posta aracılığıyla bu yayınlarını incelemektedirler. Bunu da önemsiyoruz çünkü yayıncılık bir nevi siyasi parti gibi işlemektedir. İyi yayın yapılırsa, halkın nabzı iyi tutulursa "rating"leri iyi olur, yoksa marjinal hâle gelir. İzleyici-yayıncı ilişkisi tıpkı seçmen-parti ilişkisi gibidir; bunu da buradan belirtmek istiyorum.

Değerli arkadaşlar, bunun dışında, Radyo ve Televizyon Üst Kurulu zaman zaman da daha başka etkinlikler yapabilmekte, uygulamalar yapabilmekte. Örneğin, 2012 yılında spor yorum programlarında bazı hadiseler olunca Radyo ve Televizyon Üst Kurulu ve Televizyon Yayıncıları Derneğinin çağrısı üzerine spor camiasını oluşturan kurumların temsilcileri ve bu spor programını yapan kanalların müdürleri bir araya geldiler, çalışma grubu oluşturdular ve neticede rehber ilkeler yayınladılar. Bu rehber ilkelerin yayınlanması ve kanalların da buna gönüllülük esasına göre uyması neticesinde şikâyetler yüzde 12'lerden yüzde 4'lere kadar düşmüştür.

Yine, gıda takviyesi ürünleriyle ilgili benzer bir şikâyet yoğunlaşması olmuş, Sağlık Bakanlığı ve Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının başvuruları üzerine bunlarla ilgili gerekli işlemler yapılmıştır.

Bunun dışında, RTÜK uluslararası camiada da birtakım etkinlikler yapmıştır; EPRA, Akdeniz Düzenleyici Otoriteler Ağı gibi ağların üyesi ve Karadeniz Yayıncılık Düzenleyici Kurullar Forumu (BRAF) ve değişik forumlarla ilgili üyeliği vardır. Bunun dışında daha başka etkinlikler var ama süremiz sınırlı olduğu için bununla yetinelim.

Çok değerli milletvekilleri, 2014 Mali Yılı Bütçe Kanun Tasarısı'nın ve RTÜK bütçesinin ülkemiz açısından hayırlara vesile olmasını temenni eder, hepinizi saygıyla selamlarım. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)