GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 2014 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE KANUNU TASARISI İLE 2012 YILI MERKEZİ YÖNETİM KESİN HESAP KANUNU TASARISI NEDENİYLE
Yasama Yılı:4
Birleşim:28
Tarih:11.12.2013

AK PARTİ GRUBU ADINA ŞUAY ALPAY (Elâzığ) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2014 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı'nın Yargıtay bütçesi üzerinde AK PARTİ Grubu adına söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle şahsım ve grubum adına yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

Hukuk devleti anlayışı içinde ve bu zeminde, hak ve özgürlüklerin, hak arayışı mekanizmalarının sadece bağımsız yargı yoluyla değil, en üst norm olan anayasal düzende güvenceye bağlanması önem arz etmektedir. Bunun için de özellikle ve önemle ifade etmem gerekir ki, Türkiye'nin, muhtelif zamanlarda yapılan değişikliklerle yamalı bohçaya dönmüş darbe anayasasında yapılacak anayasa değişikliği değil, yeni bir anayasa ihtiyacı çok acil olarak gündemde durmaktadır.

Yeni anayasa, millet tarafından ve onun adına görev yapan Türkiye Büyük Millet Meclisi eliyle yapılacak insan merkezli, özgürlük temelli, adil ve kısa bir anayasadır. Olağanüstü süreç ve durumların ve bunların ürettiği gayrimeşru yapıların değil milletin var ettiği ve değerlerini kattığı meşru, adil, sorun üreten değil sorun çözen bir anayasa. AK PARTİ, kurulduğundan ve iktidara geldiğinden beri böyle bir anayasayı var etmek için siyasi iradeyi ortaya koydu ve çaba gösterdi. Ne yazık ki, muhalefet partilerinin yeni bir anayasa yapmak konusundaki yaklaşım ve icraatları en azından bu dönem için bu tarihî fırsatın ıskalanmasına neden olmuştur. Ancak, AK PARTİ olarak, bu millete anasının ak sütü gibi helal olan ve mimarı bu millet olan yeni bir anayasa yapma azim ve kararlılığımız ve irademiz devam etmektedir.

Geciken adaletin adalet olmadığı evrensel bir kural ve gerçekliktir. Adil yargılanma hakkının olmazsa olmaz unsurlarından birisi yargılama faaliyetlerinin makul sürede sonuçlandırılmasıdır. Türkiye'nin demokrasi yolunda aldığı mesafe bütün dünya tarafından dikkatle ve takdirle izlenmektedir. Türkiye'nin bu yolda aldığı mesafe, hukuk devleti olması ve iç hukuk kuralımız hâline gelmiş olan adil yargılanma hakkı nedeniyle ülkemizde de davaların makul sürede sonuçlandırılması gerekmektedir. Ancak gerek yerel mahkemelerde gerekse temyiz mercisi olan Yargıtayda işlerin aşırı derecede artması nedeniyle kararlar makul sürede verilememekte, tüm mahkemeler ve mahkemelerle birlikte temyiz mercisi olan Yargıtay da dosya kalabalıklığı içinde boğulmaktaydı.

Yargılama faaliyetinin hukuk devleti gereklerine uygun biçimde gerçekleşmesini sağlayan örnek, güvenilir, adil ve saygın bir yargı sistemine ihtiyacımızın olduğu açık ve tartışmasızdır. Yargı mensuplarının bilgi ve birikim düzeylerinin artırılması ve yenilenmesi bir gerekliliktir. Ehliyet ve liyakat esasına göre iyi eğitim almış, hukuk formasyonu sağlam, kişilik ve erdem sahibi, muhakemesi sağlam hukukçulara muhtaç olduğumuzu görüyoruz. Yargılama faaliyetlerinin hızlı, verimli, etkin ve adil olarak sürdürülebilmesi, iş yükünün azaltılması, yargının ve Yargıtayın çözmesi gereken önceliklerdendir.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; AK PARTİ, bu konularda iktidar olduğu tarihten itibaren ciddi adımlar atmış, hukuk ve yargı alanında köklü değişiklikler ve reformlar yapmıştır. Yaptığı anayasal ve yasal değişiklik ve düzenlemelerle bunları hayata geçirmiştir. Bu sorunlara çözüm bulmak amacıyla, öncelikle, Yargıtaydaki daire sayısını arttırmıştır. Bu dairelere yeni Yargıtay üyeleri seçilmiş ve daha sonra da tetkik hâkimliği sayısının arttırılması yoluna gidilmiştir. Ana hedeflerden birisi, Yargıtaya dosya akışının azaltılmasıdır.

Yargıtay Başkanlığı, yeni yapısıyla ve yapılan düzenlemelerle iş yükünün azaltılması konusunda önemli sonuçlar almaya başlamış, her geçen gün, Yargıtaydaki dosyaların inceleme süresinin azaldığı ve buna paralel olarak da derdest dosya sayısının azaldığı da birlikte gözlemlenmiştir.

Yargıtay, yargının hızlandırılmasıyla makul sürede yargılama hedefine, yargı sürecinde adalet mekanizmasının işe yararlılığı ve caydırıcılığıyla etkinlik hedefine, yargı sürecinin toplum beklentilerine cevap verebilecek memnuniyet ve güven arttıracak sonuçlarıyla adil yargılama hedefine ulaşmaya çalışmaktadır.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; AK PARTİ, yeni anayasa çalışmaları kapsamında yargı bölümüne ilişkin öneriler taslağında yargı birliği bağlamında önemli bir teklifte bulunmuştur. Burada da yargı iki bölüm olarak mütalaa edilmiştir. Birinci bölüm, alt mahkemelerin bağımsızlığı ve tarafsızlığıyla ilgili hususlardır, ikinci bölümde ise yüksek mahkemeler düzenlenmiştir. Burada, yargı birliğini esas almak suretiyle bir önermede bulunulmaktadır. Ve bununla ilgili bu tartışmanın başlamasını biz çok değerli ve kıymetli buluyoruz ve bunların tartışılmasını da dikkate değer olarak takip ediyoruz.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2014 yılı merkezî yönetim bütçesinin ülkemize ve milletimize hayırlar getirmesini temenni ediyor, yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)